123RF
Jak alergiczne zapalenie spojówek wpływa na jakość życia dzieci
Redaktor: Iwona Konarska
Data: 15.06.2021
Źródło: Medscape
Działy:
Doniesienia naukowe
Aktualności
Ku zaskoczeniu naukowców alergiczne zapalenie spojówek wywołuje codzienne zmartwienie, obniża jakość życia zarówno dzieci i jak rodziców podobnie jak to jest w sytuacjach poważnego zagrożenia wzroku.
Głównym zmartwieniem rodziców, jak ustalono w Guangzhou w Chinach, jest niepokój, że leczenie może nie być skuteczne. Sugeruje to, że potrzebna jest intensywniejsza komunikacja z rodzicami w zakresie leczenia i rokowania - stwierdzono w artykule opublikowanym w JAMA Ophthalmology.
Jedna z najczęstszych chorób oczu u dzieci, alergiczne zapalenie spojówek, ma często charakter przewlekły, co powoduje, że pacjenci wielokrotnie zwracają się o pomoc do lekarzy. Może to mieć negatywny wpływ na emocje i powodować absencję w szkole. Na sytuację nakłada się COVID-19, bo dzieci z jakimkolwiek objawem lekko zaróżowionego oka lub katarem, który jest bardzo powszechny w przypadku alergii, są odsyłane do domu, ponieważ wszyscy są zaniepokojeni koronawirusem. Poza tym nastolatkowie są czasami oskarżani o palenie marihuany z powodu czerwonych oczu. Jednak dotychczas niewiele badań dotyczyło wpływu alergicznego zapalenia spojówek na jakość życia dzieci i ich opiekunów. Aby wypełnić tę lukę, naukowcy przeprowadzili pediatryczny kwestionariusz jakości życia. Uczestniczyło w nim 92 dzieci z alergicznym zapaleniem spojówek (w wieku od 5 do 18 lat) i ich rodzice. Grupą kontrolną było 96 zdrowych dzieci w tym samym wieku wraz z ich rodzicami. W skali od 0 do 100, w której wyższy wynik oznacza lepszą jakość życia, mediana wyniosła 69,6 dla dzieci z alergicznym zapaleniem spojówek w porównaniu z 96,7 dla grupy kontrolnej.
Poczucie funkcjonowania fizycznego, emocjonalnego, społecznego, a zwłaszcza szkolnego były istotnie niższe u dzieci z alergicznym zapaleniem spojówek niż u osób z grupy kontrolnej. Ponieważ dzieci na ogół spędzają większość czasu w środowisku szkolnym, wynik ten nasunął pytanie, czy dzieci te osiągają również gorsze wyniki w nauce. Rodzice dzieci z alergicznym zapaleniem spojówek w badaniu zgłaszali również niższą jakość życia; uzyskali 68,8 w porównaniu z 96,5 dla rodziców dzieci z grupy kontrolnej. Różnice, zarówno dla rodziców jak i dzieci, były istotne statystycznie ( p < 0,001). Ogólnie rzecz biorąc, wyniki jakości życia rodziców korelowały z wynikami ich dzieci (współczynnik korelacji, r = 0,59; P < 0,001).
Dzieci z wiosennym lub atopowym zapaleniem rogówki i spojówek uzyskały o 3,3 punktu niższą ocenę jakości życia związaną ze zdrowiem niż dzieci z sezonowym alergicznym zapaleniem spojówek. Ocena jakości życia dzieci z alergicznym zapaleniem spojówek była niższa niż wyniki we wcześniejszych badaniach u dzieci z chorobami zagrażającymi wzrokowi, takimi jak jaskra i zaćma wrodzona. Może to wynikać z tego, że jaskra i zaćma zazwyczaj nie powodują dyskomfortu, nawet jeśli pogarszają wzrok pacjenta.
Wskazano na potencjalną wadę badania: w grupie z alergicznym zapaleniem spojówek 83,7% stanowili chłopcy, w porównaniu z 42,7% w grupie kontrolnej. Wiosenne zapalenie rogówki i spojówki dotyka częściej chłopców niż dziewczęta, a niekontrolowanie tego czynnika może zakwestionować zebrane dane. Wskazane byłoby powtórzenie badania w innych krajach, aby sprawdzić, czy czynniki geograficzne lub kulturowe wpływają na wyniki.
Jedna z najczęstszych chorób oczu u dzieci, alergiczne zapalenie spojówek, ma często charakter przewlekły, co powoduje, że pacjenci wielokrotnie zwracają się o pomoc do lekarzy. Może to mieć negatywny wpływ na emocje i powodować absencję w szkole. Na sytuację nakłada się COVID-19, bo dzieci z jakimkolwiek objawem lekko zaróżowionego oka lub katarem, który jest bardzo powszechny w przypadku alergii, są odsyłane do domu, ponieważ wszyscy są zaniepokojeni koronawirusem. Poza tym nastolatkowie są czasami oskarżani o palenie marihuany z powodu czerwonych oczu. Jednak dotychczas niewiele badań dotyczyło wpływu alergicznego zapalenia spojówek na jakość życia dzieci i ich opiekunów. Aby wypełnić tę lukę, naukowcy przeprowadzili pediatryczny kwestionariusz jakości życia. Uczestniczyło w nim 92 dzieci z alergicznym zapaleniem spojówek (w wieku od 5 do 18 lat) i ich rodzice. Grupą kontrolną było 96 zdrowych dzieci w tym samym wieku wraz z ich rodzicami. W skali od 0 do 100, w której wyższy wynik oznacza lepszą jakość życia, mediana wyniosła 69,6 dla dzieci z alergicznym zapaleniem spojówek w porównaniu z 96,7 dla grupy kontrolnej.
Poczucie funkcjonowania fizycznego, emocjonalnego, społecznego, a zwłaszcza szkolnego były istotnie niższe u dzieci z alergicznym zapaleniem spojówek niż u osób z grupy kontrolnej. Ponieważ dzieci na ogół spędzają większość czasu w środowisku szkolnym, wynik ten nasunął pytanie, czy dzieci te osiągają również gorsze wyniki w nauce. Rodzice dzieci z alergicznym zapaleniem spojówek w badaniu zgłaszali również niższą jakość życia; uzyskali 68,8 w porównaniu z 96,5 dla rodziców dzieci z grupy kontrolnej. Różnice, zarówno dla rodziców jak i dzieci, były istotne statystycznie ( p < 0,001). Ogólnie rzecz biorąc, wyniki jakości życia rodziców korelowały z wynikami ich dzieci (współczynnik korelacji, r = 0,59; P < 0,001).
Dzieci z wiosennym lub atopowym zapaleniem rogówki i spojówek uzyskały o 3,3 punktu niższą ocenę jakości życia związaną ze zdrowiem niż dzieci z sezonowym alergicznym zapaleniem spojówek. Ocena jakości życia dzieci z alergicznym zapaleniem spojówek była niższa niż wyniki we wcześniejszych badaniach u dzieci z chorobami zagrażającymi wzrokowi, takimi jak jaskra i zaćma wrodzona. Może to wynikać z tego, że jaskra i zaćma zazwyczaj nie powodują dyskomfortu, nawet jeśli pogarszają wzrok pacjenta.
Wskazano na potencjalną wadę badania: w grupie z alergicznym zapaleniem spojówek 83,7% stanowili chłopcy, w porównaniu z 42,7% w grupie kontrolnej. Wiosenne zapalenie rogówki i spojówki dotyka częściej chłopców niż dziewczęta, a niekontrolowanie tego czynnika może zakwestionować zebrane dane. Wskazane byłoby powtórzenie badania w innych krajach, aby sprawdzić, czy czynniki geograficzne lub kulturowe wpływają na wyniki.