Specjalizacje, Kategorie, Działy

Uczniowie na rzecz transplantologii. 26 stycznia Dniem Transplantacji

Udostępnij:
Według danych Poltransplantu w 2016 roku dokonano w Polsce 1469 przeszczepień, w tym 978 przeszczepień nerki, 317 wątroby, 101 serc. To nieco lepiej, niż w roku 2015, niepokoi jednak wzrost liczby osób, które czekają na nowy organ. Spośród 1706 pacjentów tylko na przeszczepienie nerki oczekuje aż 1031. Przeszczepień – operacji, ratujących zdrowie i życie pacjentów mogłoby być dużo więcej, przeszkodą jest jednak wciąż brak organów do przeszczepień.
Szkoły z dwóch województw – wielkopolskiego i dolnośląskiego, biorące udział w kampanii Drugie życie, aby uczcić Ogólnopolski Dzień Transplantacji (26 stycznia 2017 roku), nagrały krótkie, 30-sekundowe filmy w konwencji Manekin Challenge. Chcą w ten nietypowy sposób zwrócić uwagę na problem wciąż niskiej wiedzy społecznej na temat świadomego dawstwa narządów. Filmy zostały przygotowane przez uczestników z okazji Ogólnopolskiego Dnia Transplantacji, pod hasłem: Rozumiemy się bez słów. Transplantacja to życie.

Filmy można oglądać na naszym kanale na YT:

https://www.youtube.com/channel/UCW0VdLrXoV1fNp8HgwPqp6w

- O tym, czy oddać narządy po śmierci do transplantacji rozmawia się niezwykle trudno. Obraz mówi więcej niż tysiąc słów, szczególnie w tak delikatnych i intymnych sprawach dotyczących naszego życia - powiedziała Wiesława Bruch z I Liceum Ogólnokształcącego w Gnieźnie, która jako koordynatorka wraz z grupą młodzieży wzięła udział w kolejnej akcji zorganizowanej przez uczniów.

- Chcemy nakłonić każdego, aby w codziennym pędzie zatrzymał się, chociaż na 30 sekund i zastanowił nad swoim zdaniem na temat transplantacji i donacji narządów. Może uwagę zwykłych ludzi, którzy na co dzień otoczeni są natłokiem informacji, zwrócą nasze krótkie filmy, w których słowa są tak naprawdę zbędne. Młodzież stanęła na wysokości zadania – przygotowane przez uczniów scenki są naprawdę przejmujące. Cieszę się, że swoją wrażliwością młodzi ludzie wspierają osoby czekające na przeszczepienie – podsumowała dr Teresa Dryl-Rydzyńska, dyrektor generalny Fresenius Medical Care Polska, organizatora akcji.

Pierwsza edycja kampanii wystartowała w roku szkolnym 2008/2009. Od tego czasu, wzięło w niej udział 250 tysięcy uczniów. W ośmiu województwach (wielkopolskie, małopolskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, śląskie i podkarpackie) młodzi ludzie rozdali ponad 900 tysięcy oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi kilkadziesiąt osób i instytucji.
 
Patronat naukowy portalu:
Prof. dr hab. n. med. Grażyna Rydzewska, Kierownik Kliniki Gastroenterologii CSK MSWiA
Redaktor prowadzący:
Prof. dr hab. n. med. Piotr Eder, Katedra i Klinika Gastroenterologii, Żywienia Człowieka i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.