Specjalizacje, Kategorie, Działy
Dawid Żuchowicz/Agencja Gazeta

Program domowej opieki dla wszystkich z diagnozą

Udostępnij:
– Program opieki medycznej nad osobami z COVID-19 jest realnym narzędziem walki z dużą liczbą zgonów, którą odnotowaliśmy w ostatnich dwóch tygodniach. Zdecydowaliśmy, że dostępność do pulsoksymetru będzie zapewniona dla każdego, kto ma dodatni wynik testu – zapowiedział minister zdrowia Adam Niedzielski.
Celem programu Domowa Opieka Medyczna (DOM) jest zdalne monitorowanie stanu zdrowia pacjentów.

Szef resortu zdrowia Adam Niedzielski poinformował na poniedziałkowej (30 listopada) konferencji prasowej, że pilotażowy program nad osobami mającymi dodatni wynik COVID-19 zmienił się, ponieważ resort dokonał jego oceny po dwóch tygodniach działania.

– Ten program jest realnym narzędziem walki niestety z dużą liczbą zgonów, którą odnotowaliśmy w ostatnich dwóch tygodniach. Lekarze zwrócili uwagę na to, iż pacjenci za późno trafiają do szpitala. Odkładamy na ostatni moment to, kiedy potrzebujemy interwencji medycznej, takiej bardziej specjalistycznej, szpitalnej. Karetki są wzywane zbyt późno – mówił Adam Niedzielski.

Szef resortu zdrowia podkreślił, że aby we właściwym momencie rozpocząć proces leczenia Ministerstwo Zdrowia planuje, żeby wszyscy, którzy mają dodatni wynik byli objęci właśnie taką domową opieką medyczną. Dzięki temu będą mieli możliwość trafienia do szpitala w odpowiednim momencie.

– Zdecydowaliśmy razem z panem premierem Mateuszem Morawieckim, że taka dostępność do pulsoksymetru od państwa dla obywatela będzie zapewniona dla każdego, kto ma dodatni wynik testu covidowego – zapowiedział szef resortu.

Adam Niedzielski wyjaśnił też, na czym polega program Domowa Opieka Medyczna, z wykorzystaniem pulsoksymetru. Po otrzymaniu urządzenia, pacjent instaluje na swoim smartfonie aplikację PulsoCare i dokonuje pomiaru. Aplikację można pobrać ze sklepu Google'a i Apple'a. Żeby ją uruchomić, trzeba będzie otrzymać specjalny kod po rejestracji. Urządzenie automatycznie zapisują wyniki z pomiarów i przesyłają je do centrum monitoringu. Pogorszenie stanu pacjenta jest automatycznie odnotowane i staje się podstawą do interwencji medycznej. W razie konieczności lekarze i konsultanci wzywają pogotowie ratunkowe.

W przypadku osób powyżej 55 roku życia nastąpi automatyczna kwalifikacja do programu. Osoby te po otrzymaniu dodatniego wyniku na koronawirusa dostaną na podany numer telefonu komórkowego SMS-a. Następnie wysłana zostanie do nich paczka z pulsoksymetrem, a dostarczy ją Poczta Polska w ciągu 24 godzin. Natomiast osoby poniżej 55 roku życia mogą zarejestrować się albo na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia przez specjalny formularz (www.gov.pl/koronawirus), albo przez tradycyjną ścieżkę - lekarzy POZ.

– Wtedy proces rejestracji będzie prowadzony w przychodni, gdzie przyjmuje lekarz rodzinny – dodał minister zdrowia.

Po zakończeniu programu z pulsoksymetrem, urządzenie należy zwrócić, a odbierze je Poczta Polska.

Szczegółowe informacje nt. programu i pulsoksymetrów będzie można uzyskać za pośrednictwem infolinii TIP (Telefoniczna Informacja Pacjenta) prowadzonej przez NFZ. Numer telefonu to 800-190-590. Infolinia udzielająca wszelkich porad technicznych w sprawie korzystania z pulsoksymetru i przesyłania danych będzie działać pod numerem 790-544-988.

Przeczytaj także: „Pilotaż opieki nad pacjentem z COVID-19 z użyciem pulsoksymetru".

Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.