123RF
Studenci zaliczą zajęcia pracując na rzecz walki z koronawirusem
Redaktor: Monika Stelmach
Data: 02.11.2020
Źródło: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Działy:
Aktualności w Koronawirus
Aktualności
Weszła w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie studiów. Uczelnie mają teraz możliwość wprowadzenia zmian w programach nauczania w taki sposób, by chętni studenci mogli uzyskać zaliczenie określonych zajęć, w tym praktyk zawodowych, pracując w podmiotach zaangażowanych w zwalczanie zakażenia koronawirusem.
Wprowadzona regulacja ma na celu zwiększenie wsparcia podmiotów leczniczych i służb sanitarno-epidemiologicznych przez studentów różnych kierunków. Uczelnie będą miały możliwość wprowadzenia zmian w programach studiów w taki sposób, by chętni mogli uzyskać zaliczenie określonych zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym praktyk zawodowych. Aby umożliwić uczelniom wdrożenie tego rozwiązania należało dokonać zmian w prawie.
Zgodnie z wprowadzoną regulacją (§ 38a):
– senat uczelni, po zasięgnięciu opinii samorządu studenckiego, może dokonać zmian w programie studiów w zakresie zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, w celu umożliwienia studentom odbycia tych zajęć w części albo w całości w podmiotach leczniczych lub służbach sanitarno-epidemiologicznych w ramach realizowanych przez nie zadań w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2;
– studenci, którzy w trakcie roku akademickiego 2020/2021 będą wykonywali czynności w ramach ww. zadań, niezależnie od kierunku studiów, mogą ubiegać się o zaliczenie zajęć lub części zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, na podstawie tych działań;
– uczelnia może dokonać takiego zaliczenia, uwzględniając informacje o liczbie godzin i charakterze wykonywanych czynności, zawarte w zaświadczeniu wydanym przez podmiot, w którym student je wykonywał.
Rozwiązania te nie mają zastosowania do kierunków studiów prowadzonych zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodów lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego, lekarza weterynarii, architekta i nauczyciela, dla których obowiązują szczególne regulacje wynikające z rozporządzeń określających te standardy.
Zakłada się też, że uczelnie będą mogły kierować studentów do podmiotów zainteresowanych takim wsparciem za pośrednictwem koordynatorów regionalnych do spraw związanych z sytuacją epidemiczną. Koordynatorzy są wskazani przez środowisko akademickie we współpracy z Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Do ich zadań należy m.in. współpraca z władzami województw i służbami sanitarno-epidemiologicznymi w zakresie zwalczania skutków epidemii.
Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
Zgodnie z wprowadzoną regulacją (§ 38a):
– senat uczelni, po zasięgnięciu opinii samorządu studenckiego, może dokonać zmian w programie studiów w zakresie zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, w celu umożliwienia studentom odbycia tych zajęć w części albo w całości w podmiotach leczniczych lub służbach sanitarno-epidemiologicznych w ramach realizowanych przez nie zadań w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2;
– studenci, którzy w trakcie roku akademickiego 2020/2021 będą wykonywali czynności w ramach ww. zadań, niezależnie od kierunku studiów, mogą ubiegać się o zaliczenie zajęć lub części zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, na podstawie tych działań;
– uczelnia może dokonać takiego zaliczenia, uwzględniając informacje o liczbie godzin i charakterze wykonywanych czynności, zawarte w zaświadczeniu wydanym przez podmiot, w którym student je wykonywał.
Rozwiązania te nie mają zastosowania do kierunków studiów prowadzonych zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodów lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego, lekarza weterynarii, architekta i nauczyciela, dla których obowiązują szczególne regulacje wynikające z rozporządzeń określających te standardy.
Zakłada się też, że uczelnie będą mogły kierować studentów do podmiotów zainteresowanych takim wsparciem za pośrednictwem koordynatorów regionalnych do spraw związanych z sytuacją epidemiczną. Koordynatorzy są wskazani przez środowisko akademickie we współpracy z Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Do ich zadań należy m.in. współpraca z władzami województw i służbami sanitarno-epidemiologicznymi w zakresie zwalczania skutków epidemii.
Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.