UOKiK
Tomasz Chróstny: 30 proc. prywatnych placówek wprowadziło opłaty covidowe
Autor: Monika Stelmach
Data: 03.06.2020
Źródło: UOKiK
Działy:
Aktualności w Koronawirus
Aktualności
Tagi: | Tomasz Chróstny, UOKiK, opłaty, covidowe |
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zaapelował do prywatnych placówek medycznych o uczciwość i rzetelne informowanie konsumentów o cenach i opłatach związanych z zabezpieczaniem się przed koronawirusem. Wysokość tzw. covidowego wahała się od 10 zł do 350 zł.
Do UOKiK napływają skargi i pytania dotyczące opłat pobieranych przez dentystów oraz lekarzy innych specjalizacji w związku z koronawirusem. Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez prywatne placówki medyczne opłaty te mają pokrywać koszty związane z zabezpieczeniem gabinetów przed zakażeniami SARS-CoV-2, np. dodatkowe środki czystości, maseczki i fartuchy. UOKiK przyjrzał się cennikom stosowanym w wybranych placówkach. Ponad 30 proc. skontrolowanych ośrodków stosowało dodatkowe tzw. opłaty covidowe za zapewnienie wymogów sanitarnych podczas świadczenia usług.
– Apeluję do wszystkich świadczących różne rodzaje usług, w szczególności do prywatnych gabinetów medycznych, o uczciwość i rzetelne informowanie o cenach i opłatach przed realizacją usług – stwierdził Tomasz Chróstny.
Wysokość pobieranych opłat wahała się od 10 zł nawet do 350 zł, średnio trzeba dodatkowo zapłacić nieco ponad 70 zł.
– Szczególnie w tym trudnym czasie bądźmy ostrożni i porównujmy oferty pomiędzy placówkami medycznymi. Pod pretekstem wystąpienia dodatkowych kosztów niektórzy przedsiębiorcy realizują dodatkowe wynagrodzenie, weryfikujmy zatem całkowitą cenę usługi jeszcze przed jej rozpoczęciem lub podpisaniem umowy – dodał Chróstny.
Jednocześnie prezes UOKiK przypomniał, że przedsiębiorca powinien podać całkowity koszt usługi przed jej wykonaniem. Jeśli pobiera dodatkowe opłaty powinien o tym jasno poinformować konsumenta.
– Niedopuszczalne są sytuacje, w których o dodatkowych kosztach klienci informowani są np. po zabiegu, wizycie czy wykonaniu usługi. Prawidłowość uwidaczniania cen w tym zakresie kontroluje inspekcja handlowa. Za nieprawidłowości w zakresie oznakowania cen inspektor może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 20 tys. zł - przyznał Tomasz Chróstny.
Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
– Apeluję do wszystkich świadczących różne rodzaje usług, w szczególności do prywatnych gabinetów medycznych, o uczciwość i rzetelne informowanie o cenach i opłatach przed realizacją usług – stwierdził Tomasz Chróstny.
Wysokość pobieranych opłat wahała się od 10 zł nawet do 350 zł, średnio trzeba dodatkowo zapłacić nieco ponad 70 zł.
– Szczególnie w tym trudnym czasie bądźmy ostrożni i porównujmy oferty pomiędzy placówkami medycznymi. Pod pretekstem wystąpienia dodatkowych kosztów niektórzy przedsiębiorcy realizują dodatkowe wynagrodzenie, weryfikujmy zatem całkowitą cenę usługi jeszcze przed jej rozpoczęciem lub podpisaniem umowy – dodał Chróstny.
Jednocześnie prezes UOKiK przypomniał, że przedsiębiorca powinien podać całkowity koszt usługi przed jej wykonaniem. Jeśli pobiera dodatkowe opłaty powinien o tym jasno poinformować konsumenta.
– Niedopuszczalne są sytuacje, w których o dodatkowych kosztach klienci informowani są np. po zabiegu, wizycie czy wykonaniu usługi. Prawidłowość uwidaczniania cen w tym zakresie kontroluje inspekcja handlowa. Za nieprawidłowości w zakresie oznakowania cen inspektor może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 20 tys. zł - przyznał Tomasz Chróstny.
Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.