fot. W. Wasyluk

Bezprawne traktowanie lekarzy - protest

Udostępnij:
Prezes NRL, Maciej Hamnkiewicz, wystosował pismo do ministra Zdrowia Bartosza Arłukowicza z powodu kontrowersji, jakie budzi w środowisku lekarskim przepis art. 16r ust. 12 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty stanowiący, że zadania testowe z egzaminu specjalizacyjnego nie podlegają udostępnianiu na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
„Przepis ten został dodany na skutek nowelizacji z dnia 28 kwietnia 2011 r. niejako w reakcji na stanowisko sądów administracyjnych, które uznały pytania egzaminacyjne z PES za informację publiczną. W tym miejscu wypada przypomnieć fragment wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 20 grudnia 2010 r. (sygn. II SAB/Łd 53/2010), w którym wyraźnie wskazano, że: „przeprowadzanie egzaminów medycznych jest celem, dla którego powołane zostało Centrum Egzaminów Medycznych. Tym samym funkcjonalnie rzecz ujmując w przeprowadzaniu egzaminów zasadza się istota działalności owej jednostki. Sposób przeprowadzania owych egzaminów stanowi niewątpliwie wiadomość wytworzoną przez ową jednostkę. Skoro zaś tak, to winny do owej wiadomości znajdować zastosowanie przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej”.
Wprowadzenie zakazu dostępu do pytań testowych obowiązujących na Państwowym Egzaminie Specjalizacyjnym stanowi niczym nieuzasadniony wyłom w obowiązujących w nowoczesnym państwie zasadach przeprowadzania egzaminów. Zwracam uwagę, że istnieje powszechny dostęp do pytań z szeregu niezwykle ważnych egzaminów przeprowadzanych pod auspicjami państwa. Jako przykład podaję egzaminy maturalne, gdzie pytania, a nawet prawidłowe odpowiedzi, są publikowane na łamach gazet. Kolejnym przykładem są pytania z egzaminów na aplikacje prawnicze, które są powszechnie dostępne ułatwiając kandydatom przygotowanie się do egzaminu wstępnego. W żadnym z tych przypadków nie twierdzi się, że udostępnianie pytań z lat ubiegłych zniweczy cel egzaminu, ponieważ kandydaci nauczą się jedynie rozwiązywania testów, bez konieczności zdobycia potrzebnej wiedzy. Nie jest tajemnicą, że w czasie każdego egzaminu liczy się zarówno zdobyta wiedza jak też umiejętność radzenia sobie z określonym sposobem i techniką zadawania pytań. To, że kandydaci przystępujący do jakiegokolwiek egzaminu chcą zapoznać się z pytaniami z lat ubiegłych jest całkowicie uzasadnione, należy bowiem dążyć do tego aby zdobyta wiedza nie zmarnowała się poprzez nieumiejętność rozwiązywania określonego typu zadań.
Wyraźnie zaznaczam, że w przypadku zawodu lekarza nie podzielam obaw Pana Ministra, iż w razie ujawnienia pytań z PES specjalizację mogłaby uzyskać osoba nie posiadająca odpowiedniej wiedzy, która jedynie nauczyła się zestawów egzaminacyjnych. Wyklucza taką sytuację zarówno fakt, że szkolenie specjalizacyjne trwa kilka lat, odbywa się pod okiem lekarza ze specjalizacją, a w czasie specjalizacji szkolący się lekarz decyzją kierownika specjalizacji sukcesywnie uzyskuje możliwość samodzielnego wykonywania procedur medycznych i samodzielnego pełnienia dyżurów. Przyjęty system szkolenia specjalizacyjnego wyklucza możliwość dopuszczenia do egzaminu osób, które nie potrafią nic poza rozwiązywaniem testów egzaminacyjnych.”
Prezes NRL przypomniał, że w piśmie do Pana Ministra z dnia 28 marca 2013 r. znak (NRL/NIL/MK/55- 2/583/2013), na które do dnia dzisiejszego nie otrzymał odpowiedzi, poruszył szereg argumentów prawnych przemawiających przeciwko dopuszczalności ograniczania dostępu do pytań z PES z lat ubiegłych. Dlatego też poprosił o ponowne zapoznanie się z naszym stanowiskiem i zmianę zapatrywania na możliwość udostępnienia kształcącym się lekarzom pytań egzaminacyjnych.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.