Halo, słyszy się? Powstało ogólnopolskie Pogotowie Migowie

Udostępnij:
W Rzeszowie powstało Bezpłatne Pogotowie Migowe dla niesłyszących z całego kraju. Tłumacze języka migowego za pomocą komunikatora internetowego z kamerą pomagają niesłyszącym w czasie rzeczywistym załatwić sprawę w urzędzie, czy umówić wizytę u lekarza.
Osoby głuche z całego kraju mogą w godzinach od 8 do 16 bezpłatnie skorzystać z pomocy tłumacza migowego w sytuacjach, gdy konieczny jest kontakt z osobą słyszącą, np. telefon do przychodni, umówienie spotkania w urzędzie czy rozmowa w sklepie. W planach pogotowia jest całodobowa pomoc - poinformował PAP Piotr Krupa z Pogotowia Migowego.

Aby skorzystać z pomocy osoba niesłysząca za pomocą komunikatora z kamerą musi się połączyć z Pogotowiem Migowym. Dyżurujący tłumacze języka migowego w czasie rzeczywistym porozmawiają z niesłyszącym, dowiedzą się w jakiej sprawie oczekuje on pomocy, a następnie jej udzielą. Dzięki temu zarówno osoba głucha jak i pracownik instytucji w czasie rzeczywistym mogą komunikować się ze sobą i załatwić zgłaszaną sprawę.

- Czasem wystarczy, że niesłyszący poczeka chwilę, a ja zadzwonię do jakiegoś urzędu, czy do lekarza i umówię go na wizytę. Czasem muszę dopytać o jakieś szczegóły jak np. PESEL. W innych wypadkach muszę się rozłączyć, załatwić niezbędne formalności i dopiero później przekazać niesłyszącemu - wyjaśnił Krupa.

Chodzi np. o zebranie informacji dotyczących niezbędnych dokumentów, jakie niesłyszący powinien zgromadzić w celu załatwienia sprawy w urzędzie. Tłumacze ustalają też, czy w instytucji, w której niesłyszący ma załatwić sprawę jest tłumacz języka migowego.

- Gdy nie ma tłumacza, to my udzielamy też takiej pomocy, że +na gorąco+ tłumaczymy rozmowę niesłyszącego z lekarzem czy z urzędnikiem - dodał Krupa.

Przyznał, że zdarzyło mu się już pośredniczyć np. w rozmowie lekarza z niesłyszącą matką i jej niesłyszącym dzieckiem podczas wizyty w gabinecie lekarskim, czy w czasie wizyty w urzędzie miasta tłumaczył rozmowę petenta z urzędniczką. Pomocy tej udzielał dzięki połączeniu internetowemu przez komunikator.
W Pogotowiu Migowym obecnie dyżuruje trzech tłumaczy. Udzielają pomocy zarówno w bardziej popularnym wśród niesłyszących PJM, czyli Polskim Języku Migowym, jak i mniej popularnym SJM, czyli systemie językowo-migowym.

Pogotowie Migowe zostało uruchomione w ramach projektu "Prawo do informacji dla Głuchych" dofinansowanego ze środków norweskich EOG, za pośrednictwem Fundacji Batorego. Celem projektu jest zwiększenie dostępu osób głuchych do poradnictwa prawnego i obywatelskiego oraz do informacji prawnej w ramach Centrum Poradnictwa Prawnego osób niesłyszących on-line.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.