Hiszpania nie honoruje europejskiej karty ubezpieczenia zdrowotnego

Udostępnij:
Komisja Europejska wezwała Hiszpanię do udzielenia wyjaśnień w związku ze skargami na szpitale hiszpańskiej publicznej służby zdrowia odmawiające honorowania europejskiej karty ubezpieczenia zdrowotnego (EKUZ).
Komisja wyraża zaniepokojenie, że Hiszpania nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań wynikających z unijnego prawa, nakładających obowiązek zapewnienia pilnej opieki medycznej osobom z innych państw członkowskich, czasowo przebywającym na terenie Hiszpanii, na tych samych warunkach co obywatelom hiszpańskim.
Prośba komisji o informacje została wystosowana w reakcji na rosnącą liczbę skarg na postępowanie szpitali świadczących publiczną opiekę medyczną, głównie w turystycznych regionach Hiszpanii, które odmawiają pomocy obywatelom UE na podstawie karty EKUZ, żądając ubezpieczenia podróżnego i danych karty kredytowej. Co do zasady publiczna opieka medyczna jest w Hiszpanii bezpłatna, a europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego upoważnia jej posiadacza do skorzystania z tych usług na takich samych zasadach jak obywatele hiszpańscy. W niektórych przypadkach jednak podróżni zostali błędnie poinformowani, że karta EKUZ jest nieważna, jeśli nie mają ubezpieczenia podróżnego. Inni pacjenci byli przekonani, że korzystają z opieki medycznej w ramach europejskiej karty ubezpieczenia zdrowotnego, a później okazało się, że rachunek za leczenie został przesłany do ich ubezpieczyciela.
Takie działania szpitali pokazują, że posiadaczom europejskiej karty ubezpieczenia zdrowotnego odmawia się dostępu do publicznej opieki medycznej na takich samych zasadach jak obywatelom Hiszpanii, i oferuje się im jedynie leczenie prywatne. Dużo wyższe rachunki za prywatną opiekę są przesyłane do ubezpieczycieli lub wręczane bezpośrednio zainteresowanym. Przedstawiciele sektor ubezpieczeń podróżnych przekazali Komisji Europejskiej informację, że ubezpieczenia takie zazwyczaj nie przewidują zwrotu kosztów prywatnej opieki medycznej.
Komisja Europejska pozostaje w kontakcie z hiszpańskimi władzami odnośnie do tej kwestii od roku 2010. Władze Hiszpanii zasugerowały Komisji, że podjęto działania w tej sprawie. Mimo tego, Komisja dalej otrzymuje skargi dotyczące stosowania takich praktyk przez szpitale świadczące publiczna opiekę medyczną w turystycznych regionach Hiszpanii.
Wezwanie do udzielenia informacji wysłane przez Komisję ma formę listu lub oficjalnej notatki i jest pierwszym krokiem w unijnych procedurach postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. Hiszpania ma teraz dwa miesiące, by udzielić odpowiedzi na wątpliwości wyrażone przez Komisję.


Europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego (EKUZ) zaświadcza, że jej posiadacz ma prawo do otrzymania pilnej pomocy medycznej w trakcie tymczasowego pobytu w którymkolwiek państwie członkowskim UE, a także w Liechtensteinie, Szwajcarii, Norwegii i Islandii. Dotyczy to wszystkich osób ubezpieczonych w systemach publicznej opieki zdrowotnej w swoich państwach. Posiadacz karty EKUZ ma prawo do otrzymania niezbędnej pomocy medycznej w państwie, w którym przebywa, na takich samych zasadach jak obywatele tego państwa.
Jeśli obywatel wymaga opieki medycznej, ale nie posiada karty EKUZ, albo nie ma jej przy sobie, może ubiegać się o certyfikat tymczasowo zastępujący kartę EKUZ wydawany przez odpowiedni organ służby zdrowia w swoim państwie ojczystym; może on zostać przesłany faksem lub e-mailem. Certyfikat potwierdza, że obywatel jest uprawniony do korzystania z niezbędnej opieki medycznej w kraju pobytu gwarantowanej prawem unijnym. Certyfikatu można używać tak samo jak karty EKUZ. Rozwiązanie takie ma na celu zapobieżenie sytuacjom, w których obywatele byliby zmuszeni powrócić do domu wcześniej, niż planowali.
Darmową aplikację o karcie EKUZ na smartfony można ściągnąć na trzy platformy: iOS, Android i Windows 7 mobile. Aplikacja zawiera informacje o karcie, alarmowe numery kontaktowe, listę procedur medycznych, których koszty pokrywa ubezpieczenie, ich koszty, informacje o tym, jak uzyskać zwrot kosztów i z kim się kontaktować w przypadku utraty karty. Aplikacja jest dostępna w 24 językach, z opcją zmiany języka.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.