IMS: Na przekór kryzysowi lekowy rynek szpitalny rośnie

Udostępnij:
Jak wynika z danych IMS Health, niezależnej firmy badającej rynek farmaceutyczny, wartość sprzedaż leków do szpitali (w cenach producenta netto, bez VAT) w 2012 r. wzrosła o 5,9 proc. w ujęciu rok do roku i wyniosła niemal 3,2 mld zł.
Jak stwierdzają eksperci IMS Health, segment szpitalny w istotnym stopniu jest uzależniony od poziomu publicznych nakładów, a jego dynamika w głównej mierze zależy od zakresu finansowania przez NFZ. W ostatnich latach wydatki na programy terapeutyczne znacząco rosły, co przełożyło się na wzrost sprzedaży w segmencie szpitalnym. Obserwowany wzrost sprzedaży leków w segmencie szpitalnym w 2012 r. w największym stopniu zależał jednak od wzrostu cen produktów i wzrostu sprzedaży preparatów już obecnych na rynku. Eksperci IMS Health podkreślają, że największe zmiany wartości sprzedaży w segmencie szpitalnym odnotowano w klasie L – leków przeciwnowotworowych i immunomodulujących. W tej klasie najsilniej widać było efekty istotnych zmian cen produktów, zarówno wzrostu cen – głównie w klasach L03B (Interferony), L01X (Pozostałe leki przeciwnowotworowe), jak również obniżenia cen produktów – głównie w klasach L01C (Alkaloidy Vinca i ich analogi), L01X (Pozostałe leki przeciwnowotworowe). Cztery wiodące produkty pod względem wartości sprzedaży to: HERCEPTIN, GLIVEC, MABTHERA, SUTENT. Struktura segmentu szpitalnego w 2012 roku, mierzona udziałem poszczególnych klas ATC nie uległa zasadniczym zmianom w porównaniu do lat ubiegłych. Pierwsze cztery klasy ATC o największym udziale wartościowym w rynku szpitalnym: L – leki przeciwnowotworowe i immunomodulujące, J – Leki stosowane w zakażeniach (przeciwinfekcyjne), B – Krew i układ krwiotwórczy, H – Leki hormonalne do stosowania wewnętrznego (bez hormonów płciowych), podobnie jak w roku ubiegłym stanowiły łącznie około 73 proc. całego rynku.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.