Kampania „Ciśnienie na życie” zbada wiek serca Polaków za pomocą innowacyjnej aplikacji

Udostępnij:
Serce dorosłego Polaka i Polki jest średnio o 8 lat starsze niż oni sami – takie wnioski wynikają z nowoczesnego badania NATPOL 2011, analizującego zdrowie Polaków. Dlatego Grupa Polpharma z pomocą lekarzy, pielęgniarek oraz specjalnie przygotowanej aplikacji przeprowadzi badanie przesiewowe, dzięki któremu Polacy będą mogli sprawdzić, ile lat mają ich serca.
Badania stanowią część ogólnopolskiej kampanii społecznej „Ciśnienie na życie”, a ich wyniki zostaną przedstawione w raporcie „Serce Polaka”.

Na wiek serca wpływają różne czynniki, których pacjenci często nie biorą pod uwagę – tryb życia, stres, dieta, występowanie w przeszłości zdarzeń kardiologicznych (u pacjenta lub w rodzinie pacjenta). Mogą one prowadzić do nadciśnienia tętniczego, otyłości, podwyższenia poziomu cholesterolu we krwi, a w konsekwencji spowodować udar mózgu lub zawał serca. Dlatego w ramach kampanii „Ciśnienie na życie” pielęgniarki na stoiskach w całej Polsce za pomocą specjalnie przygotowanej aplikacji przeprowadzą szczegółowe wywiady, który pozwoli określić wiek serca danej osoby i wykryć potencjalne czynniki ryzyka wystąpienia zawału serca i udaru mózgu. Aplikacja powstała w oparciu o wyniki The Framingham Heart Study i publikację R. D’Agostino i wsp. Circulation oraz prace badawcze zespołu dra hab. T. Zdrojewskiego z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Za zgodą naukowców z Boston University, autorów algorytmu FHS, eksperci GUMed opracowali na potrzeby kampanii „Ciśnienie na życie” aplikację, która podczas badania u osób w wieku 30-74 lata, może za pomocą kilku prostych pomiarów i pytań zbadać tzw. wiek serca względem aktualnego wieku pacjenta.

„Pielęgniarka lub lekarz po zbadaniu ciśnienia tętniczego krwi, zmierzeniu obwodu brzucha oraz przeprowadzeniu wywiadu dotyczącego przebytych chorób, przyjmowanych leków, może jednym kliknięciem sprawdzić wiek serca pacjenta” – komentuje dr hab. T. Zdrojewski, koordynator badania NATPOL 2011. „Obecnie aplikacja będzie narzędziem wykorzystywanym podczas badań w ramach kampanii „Ciśnienie na życie”, ale w przyszłości może także ułatwić pracę lekarzom, a przede wszystkim pomoże pacjentom lepiej zrozumieć stan swojego zdrowia oraz wykryć czynniki ryzyka wystąpienia zawału serca czy udaru mózgu” – dodaje.

Wyniki pomiarów zostaną wprowadzone do systemu, a każdy przebadany otrzyma dodatkowo informację nt. swojego wyniku wraz z jego interpretacją oraz własną książeczkę pomiarów. Na podstawie zebranych danych będzie można ocenić, czy serce badanego jest szczególnie narażone na wystąpienie schorzeń układu sercowo-naczyniowego, takich jak zawał serca czy udar mózgu. O takim ryzyku możemy mówić wtedy, gdy obliczony wiek serca jest wyższy od wieku metrykalnego. Należy jednak pamiętać, zbyt wysoki wiek serca jest jedynie sygnałem, że pacjent powinien zadbać o profilaktykę i zwrócić szczególną uwagę na groźne czynniki ryzyka, które złożyły się na taki, a nie inny wynik. Obniżyć wiek serca może każdy, kto zmieni dietę i styl życia na bardziej zdrowy, a w razie potrzeby, będzie skutecznie leczył tzw. czynniki ryzyka zawałów serca i udarów mózgu.

„Istotnym jest, aby pacjenci - zwłaszcza z grup ryzyka – zrozumieli konieczność wprowadzenia zmian profilaktycznych w swoim życiu. Pokazanie wieku serca pacjentów pozwoli w prosty sposób uświadomić wszystkim przebadanym, że nawet jeżeli nie wystąpił u nich incydent kardiologiczny, to w każdej chwili może do niego dojść. Zależy nam także na zaktualizowaniu naszej wiedzy na temat zdrowia układu sercowo-naczyniowego Polaków” – komentuje prof. Marian Zembala, dyrektor Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu, opiekun merytoryczny kampanii „Ciśnienie na życie”.

Badanie wieku serca jest bardzo ważne ze statystycznego punktu widzenia. Z danych Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego wynika, że choroby układu sercowo-naczyniowego odpowiadają za 48% zgonów w Polsce. Niestety ponad 65% kobiet i 76% mężczyzn przyznaje, że nie wykonuje regularnie pomiarów ciśnienia tętniczego krwi. Niecałe 10% badanych zdecydowało się regularnie mierzyć ciśnienie ze względów profilaktycznych.

Badania będą prowadzone na terenie całego kraju – w centrach handlowych, uzdrowiskach i podczas najważniejszych konferencji medycznych, a także pikników edukacyjnych. Ogólnopolska akcja badań potrwa do końca listopada 2013 r. zebrane wyniki zostaną opracowane przez ekspertów i podane do wiadomości publicznej w formie raportu „Serce Polaka”. Więcej informacji można znaleźć na oficjalnej stronie www kampanii: www.cisnienienazycie.pl.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.