Kucharewicz na froncie z firmami farmaceutycznymi

Udostępnij:
Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej wystosował pismo do Głównego Inspektora Farmaceutycznego z prośbą o podjęcie niezwłocznych działań mających na celu powstrzymanie rozszerzającego się zjawiska tzw. dystrybucji bezpośredniej i łamania obowiązującego w tym zakresie prawa.
W piśmie możemy przeczytać m.in., że „do Naczelnej Rady Aptekarskiej docierają informacje od okręgowych rad aptekarskich, a także od aptekarzy, którzy informują o nagminnym braku dostępności niektórych leków firmy Sanofi Aventis, w tym przede wszystkim Clexane w dawkach 20 mg i 60 mg. Niedostępność tych leków w hurtowniach powoduje problemy dla aptekarzy, którzy nie mogą rzetelnie wywiązywać się z obowiązku wobec pacjentów w zakresie zapewnienia powszechnej dostępności do produktów leczniczych zarejestrowanych w RP. O powyższym problemie Naczelna Rada Aptekarska informowała już niejednokrotnie Głównego Inspektora Farmaceutycznego, między innymi w piśmie z 13 lutego 2013 r. (L.dz. 44/2013), w którym szczegółowo przedstawione zostały problemy dotyczące funkcjonowania w Polsce systemu dystrybucji leków”. Według NRA, problemy są wynikiem rozwijającego się systemu tzw. dystrybucji bezpośredniej, „która funkcjonuje w Polsce od dłuższego czasu, mimo że jest niezgodna z obowiązującą w naszym kraju ustawą - Prawo farmaceutyczne”. Dlatego prezes Grzegorz Kucharewicz zwraca się ”o podjęcie zdecydowanych działań mających na celu usunięcie nieprawidłowości spowodowanych funkcjonowaniem takiego systemu”. Przypomnijmy: dystrybucja bezpośrednia (DTP) w branży farmaceutycznej polega na bezpośredniej relacji handlowej pomiędzy producentem a klientem (apteką), w ramach tego schematu własność produktów nie jest przenoszona na dystrybutorów, którzy jedynie działają na rzecz producentów (np. jako ich agenci). Daje to producentom wiele korzyści, jednocześnie zmieniając zasadniczo pozycję dystrybutorów – przestają być oni resellerami, stając się jedynie dostawcami usług. W Wielkiej Brytanii tradycyjny model polega na relacjach handlowych producentów z dystrybutorami z segmentu full-line (pełna oferta leków na receptę – Rx) oraz short-line (ograniczona oferta Rx), przy czym rabat dla dystrybutorów zwyczajowo wynosi 12,5% (znaczna część tego rabatu przekazywana jest do aptek). Glaxo w 1991 r. wprowadziło DTP bez wyłączności, co oznacza, że wszyscy dystrybutorzy mogą w tym programie uczestniczyć, jeśli tylko godzą się na odejście od modelu tradycyjnego. Sytuacja ta zmieniła się w 2008 r., kiedy GlaxoSmithKline ograniczyło liczbę LSP do dwóch firm: AAH i Alliance Healthcare (wcześniej: Unichem). W 2007 r. Pfizer wprowadził DTP na zasadzie ekskluzywnej z UniChem (obecnie Alliance Healthcare). W 2008 r. DTP wprowadziła Astra Zeneca (dwóch LSP: AAH i Alliance Healthcare).
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.