NFZ rozpoczął badanie satysfakcji pacjentów w POZ, PZ się buntuje

Udostępnij:
Ruszyła pilotażowa ankieta monitorowania poziomu satysfakcji pacjenta z udzielonych świadczeń - poinformował NFZ. Na pierwszy ogień poszedł POZ. Ankieta jest anonimowa i dobrowolna. Lekarze Porozumienia Zielonogórskiego uznają, ze stanowi ona faktyczny donos na ich pracę. Pilotaż ankiety monitorowania poziomu satysfakcji Pacjenta potrwa do końca listopada 2015 roku.
- Narodowy Fundusz Zdrowia chce premiować jakość i dostępność świadczeń, a jednym z narzędzi oceny ma być opinia Pacjentów dotycząca opieki i usług” – podkreśla prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Tadeusz Jędrzejczyk. Jak wyjaśnia, w przyszłości może być to jedno z kryteriów przy określaniu tzw. wskaźnika korygującego, umożliwiającego dodatkowe finansowanie, rodzaj premii dla najlepiej ocenianych podmiotów.

Ankieta skierowana jest wyłącznie do pacjentów, a udział w niej jest dobrowolny. Zakłada się, że począwszy od 2016 r. ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie. Analiza uzyskanych na podstawie ankiet informacji umożliwi opracowanie takich rozwiązań, które usprawnią organizację udzielania świadczeń. Wnioski mogą zostać - w miarę możliwości - przeformułowane na konkretne zalecenia usprawniające funkcjonowanie placówek medycznych.

Pilotaż programu przewiduje przeprowadzenie ankiety skierowanej do Pacjentów, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystali ze świadczeń POZ (z wyłączeniem nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej). W ramach pilotażu przez trzy tygodnie (od 5 listopada br.) anonimowa ankieta będzie udostępniona pacjentom w formie elektronicznej na stronie internetowej Funduszu, a także w formie papierowej w punktach obsługi pacjentów w siedzibach oddziałów wojewódzkich NFZ oraz ich delegatur.

Ankieta składa się z 22 pytań, a jej wypełnienie zajmuje ok. czterech minut. Pytania zawarte w ankiecie dotyczą głównie kwestii organizacji udzielania świadczeń np.:co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń? (uprzejmość i życzliwość osób zatrudnionych w rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez pracowników rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez personel medyczny, warunki lokalowe itp.); czy w sposób zrozumiały udzielano Pani/Panu informacji o stanie zdrowia/ trybie i sposobie leczenia? proszę ocenić dostępność do rejestracji telefonicznej - łatwość dodzwonienia się (w skali od 1 do 5).

Formularz ankiety uwzględnia większość uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji z zainteresowanymi środowiskami. Projekt przekazano do 63 organizacji i instytucji m.in.: uczelni medycznych, środowisk i organizacji skupiających Pacjentów, konsultantów krajowych w dziedzinie medycyny rodzinnej oraz pielęgniarstwa rodzinnego, a także organizacji skupiających lekarzy POZ.

Czy to powrót do czasów PRL, czy dalszy etap walki z lekarzami POZ? - pyta prezesa NFZ Jacek Krajewski, prezes Porozumienia Zielonogórskiego.

Pomysł takiej formy „monitorowania poziomu satysfakcji pacjenta”, jak to określa fundusz, został jednoznacznie negatywnie oceniony przez Federację Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia "Porozumienie Zielonogórskie". Prezes Jacek Krajewski zwrócił się w tej sprawie do prezesa NFZ, kwestionując m.in. wiarygodność takiej oceny.

Jacek Krajewski podkreślił, że członkowie federacji nie mają nic przeciwko samej idei dokonywania oceny i badania poziomu satysfakcji pacjentów, ale by takie badania miały rzeczywistą wartość poznawczą, niezbędne jest jej wprowadzenie w sposób, który zapewnia wiarygodność danych.

-W sytuacji, w której ankieta ma być anonimowa, a jednocześnie zawierać dane świadczeniodawcy, którego dotyczy, staje się ona przede wszystkim narzędziem do produkowania donosów na lekarzy i personel medyczny” – napisał prezes PZ dodając, że pacjenci zadowoleni z obsługi nie są zainteresowani dodatkowym traceniem czasu na wypełnianie ankiety. Wypełniać ją będą głównie ci, którzy bezkarnie (skoro ankieta jest anonimowa) będą mogli w ten sposób wyrazić swą niechęć nie tylko do lekarza czy jego obsługi, ale do całego systemu opieki zdrowotnej.

Prezes PZ zwraca także uwagę, że skoro ankieta ta ma być realizowana początkowo tylko w podstawowej opiece zdrowotnej, a wiec w oderwaniu od pozostałych części systemu opieki zdrowotnej, to jej wyniki będą absolutnie niewiarygodne, bo skupią niechęć świadczeniobiorców do całego systemu.

Zdaniem Jacka Krajewskiego niedopuszczalne jest uwzględnianie w ankiecie pytań dotyczących oceny kwestii medycznych, jak np. zleconej diagnostyki.

-To lekarz bowiem, uwzględniając swą wiedzę medyczną i doświadczenie decyduje o tym, czy danemu pacjentowi potrzebne są określone badania ” - pisze prezes PZ do szefa funduszu.

W opinii PZ badania satysfakcji za pomocą anonimowej ankiety nie przyniesie jakichkolwiek korzyści dla poprawy systemu obsługi pacjentów, stając się narzędziem do walki z lekarzami i personelem medycznym, bez możliwości obrony i uwzględnienia rzeczywistego, obiektywnego stanu rzeczy.

Federacja Porozumienie Zielonogórskie zgłasza także propozycję, by do ankiety dodać pytanie o zadowolenie pacjentów z pracy Narodowego Funduszu Zdrowia i jego władz, a także , by od jej wyników uzależnić ich wynagrodzenie. Tak, jak chce zrobić to NFZ w odniesieniu do świadczeniodawców POZ
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.