Nie ma rejonizacji świadczeń specjalistycznych
Redaktor: Janusz Maciejowski
Data: 16.09.2014
Źródło: JM/RPO
Działy:
Poinformowano nas
Aktualności
Nie ma rejonizacji świadczeń specjalistycznych szpitalnych i ambulatoryjnych - informuje Rzecznik Praw Pacjenta.
Podobnie jest w przypadku placówek udzielających świadczeń w ramach nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej.
"Pacjent nie może zostać odesłany do miejsca swojego zamieszkania w sytuacji, gdy dokonał wyboru świadczeniodawcy na podstawie uzyskanego skierowania do leczenia w rodzaju: ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (poradnie specjalistyczne), leczenia szpitalnego, rehabilitacji leczniczej, leczenia uzależnień, opieki psychiatrycznej czy opieki długoterminowej i hospicyjno - paliatywnej" - informuje RPO.
Gwarantuje to ustawa z dn. 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Na jej podstawie pacjent ma prawo wyboru świadczeniodawcy udzielającego ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych lub szpitalnych spośród wszystkich świadczeniodawców, którzy zawarli umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia.
W przypadku odmowy pacjent winien zgłosić fakt odmowy w formie skargi do dyrektora placówki, która naruszyła prawo pacjenta. Skargę można też skierować do właściwego oddziału NFZ, organu nadzorującego placówkę lub do RPO.
"Pacjent nie może zostać odesłany do miejsca swojego zamieszkania w sytuacji, gdy dokonał wyboru świadczeniodawcy na podstawie uzyskanego skierowania do leczenia w rodzaju: ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (poradnie specjalistyczne), leczenia szpitalnego, rehabilitacji leczniczej, leczenia uzależnień, opieki psychiatrycznej czy opieki długoterminowej i hospicyjno - paliatywnej" - informuje RPO.
Gwarantuje to ustawa z dn. 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Na jej podstawie pacjent ma prawo wyboru świadczeniodawcy udzielającego ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych lub szpitalnych spośród wszystkich świadczeniodawców, którzy zawarli umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia.
W przypadku odmowy pacjent winien zgłosić fakt odmowy w formie skargi do dyrektora placówki, która naruszyła prawo pacjenta. Skargę można też skierować do właściwego oddziału NFZ, organu nadzorującego placówkę lub do RPO.