On Board PR zbadał znajomość i zaufanie Polaków do firm farmaceutycznych
Redaktor: Agnieszka Katrynicz
Data: 20.04.2011
Działy:
Poinformowano nas
Aktualności
Wyniki badania przeprowadzonego przez On Board PR Ecco Network oraz PBS DGA pokazują, że Polacy cenią sobie prowadzone przez firmy farmaceutyczne akcje edukacyjne.
Jak wynika z raportu „Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli o Polaków zaufaniu do firm farmaceutycznych” przygotowanego przez firmę On Board PR na podstawie badań opinii publicznej przeprowadzonych przez PBS DGA, wśród wielu czynników budujących zaufanie do firm farmaceutycznych, respondenci wskazywali właśnie kampanie edukacyjne inicjowane przez te podmioty. Wśród respondentów, którzy zadeklarowali zaufanie do firmy Polpharma, 58 proc. z nich uznało akcje edukacyjne za ważny czynnik budujący zaufanie do firmy, w przypadku Bayer – było to 60 proc. a w przypadku firmy GlaxoSmithKline 63 proc.. Z wynikami badań w pełni zgadzają się eksperci rynku.
– Z wizerunkowego punktu widzenia, działania edukacyjne to element skutecznej – dobrze przemyślanej strategii. Budują wizerunek organizacji zatroskanej o dobro swoich klientów, lokalnych społeczności, pacjentów. W przypadku firm farmaceutycznych jest to szczególnie ważne. Pozwala na zdobycie istotnej przewagi konkurencyjnej i pozbycie się miana organizacji żyjącej z tego, że ludzie chorują. Tym bardziej, że działają one na styku interesów własnych (zysk) oraz pacjenta (zdrowie) – ocenia Anna Sarnacka z On Board PR Ecco Network.
Działania edukacyjne, bez względu na podmiot, który je organizuje, obciążone są wysoką odpowiedzialnością wobec społeczeństwa, do którego docierają. Dlatego też, wykorzystanie takich działań jako element kreowania wizerunku firmy farmaceutycznej, musi być przemyślane i bardzo rozważne.
– Powinno unikać się bezpośredniego łączenia działań edukacyjnych z promocją poszczególnych brandów danej firmy, tym bardziej na jej własnej stronie internetowej. Sytuacja taka często podważa rzetelność takiej komunikacji. Wobec tego problemu, aby skutecznie budować swój wizerunek, firmy farmaceutyczne coraz częściej angażują się w kampanie edukacyjne prowadzone przez podmioty dedykowane i wyspecjalizowane w takich działaniach, czyli wydawnictwa medyczne lub firmy Public Relations – dodaje Maciej Krasnodębski z Openmedica.
Warto zauważyć, że respondenci docenili fakt, że firmy farmaceutyczne zamieszczają na swoich stronach internetowych informacje na temat chorób i profilaktyki. W przypadku każdej z analizowanych firm farmaceutycznych, jest to czynnik, który w znacznym stopniu powoduje, że firma staje się w oczach badanych godna zaufania.
– Kampanie edukacyjne w odniesieniu do poszczególnych brandów, realizowane w Internecie, są elementem utrwalania relacji pacjenta z konkretnym lekiem. Prawo umożliwia znaczną swobodę w kształtowaniu tych treści edukacyjnych, nasycając je również informacjami o samych chorobach i odnoszących się do nich możliwościach profilaktycznych i terapeutycznych – komentuje wyniki badania dr Jacek Wędrowski z kancelarii Bird & Bird.
Raport „Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli o Polaków zaufaniu do firm farmaceutycznych” jest następnym z serii opracowań On Board PR Ecco Network przygotowanych we współpracy z PBS DGA. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc organizacjom oraz przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Raport „Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli o Polaków zaufaniu do firm farmaceutycznych” jest udostępniony bezpłatnie na stronie www.onboard.pl.
– Z wizerunkowego punktu widzenia, działania edukacyjne to element skutecznej – dobrze przemyślanej strategii. Budują wizerunek organizacji zatroskanej o dobro swoich klientów, lokalnych społeczności, pacjentów. W przypadku firm farmaceutycznych jest to szczególnie ważne. Pozwala na zdobycie istotnej przewagi konkurencyjnej i pozbycie się miana organizacji żyjącej z tego, że ludzie chorują. Tym bardziej, że działają one na styku interesów własnych (zysk) oraz pacjenta (zdrowie) – ocenia Anna Sarnacka z On Board PR Ecco Network.
Działania edukacyjne, bez względu na podmiot, który je organizuje, obciążone są wysoką odpowiedzialnością wobec społeczeństwa, do którego docierają. Dlatego też, wykorzystanie takich działań jako element kreowania wizerunku firmy farmaceutycznej, musi być przemyślane i bardzo rozważne.
– Powinno unikać się bezpośredniego łączenia działań edukacyjnych z promocją poszczególnych brandów danej firmy, tym bardziej na jej własnej stronie internetowej. Sytuacja taka często podważa rzetelność takiej komunikacji. Wobec tego problemu, aby skutecznie budować swój wizerunek, firmy farmaceutyczne coraz częściej angażują się w kampanie edukacyjne prowadzone przez podmioty dedykowane i wyspecjalizowane w takich działaniach, czyli wydawnictwa medyczne lub firmy Public Relations – dodaje Maciej Krasnodębski z Openmedica.
Warto zauważyć, że respondenci docenili fakt, że firmy farmaceutyczne zamieszczają na swoich stronach internetowych informacje na temat chorób i profilaktyki. W przypadku każdej z analizowanych firm farmaceutycznych, jest to czynnik, który w znacznym stopniu powoduje, że firma staje się w oczach badanych godna zaufania.
– Kampanie edukacyjne w odniesieniu do poszczególnych brandów, realizowane w Internecie, są elementem utrwalania relacji pacjenta z konkretnym lekiem. Prawo umożliwia znaczną swobodę w kształtowaniu tych treści edukacyjnych, nasycając je również informacjami o samych chorobach i odnoszących się do nich możliwościach profilaktycznych i terapeutycznych – komentuje wyniki badania dr Jacek Wędrowski z kancelarii Bird & Bird.
Raport „Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli o Polaków zaufaniu do firm farmaceutycznych” jest następnym z serii opracowań On Board PR Ecco Network przygotowanych we współpracy z PBS DGA. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc organizacjom oraz przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Raport „Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli o Polaków zaufaniu do firm farmaceutycznych” jest udostępniony bezpłatnie na stronie www.onboard.pl.