iStock
Podwyżki – rekomendacja i akceptacja
Redaktor: Krystian Lurka
Data: 14.07.2022
Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji opublikowała rekomendacje w sprawie zwiększenia się wycen świadczeń w związku z obowiązywaniem ustawy o wynagrodzeniach minimalnych – w dwóch wariantach. Pierwszy zakładał koszty w wysokości ponad 12 mld zł, drugi – ponad 18 mld zł. Ministerstwo Zdrowia wybrało drugi. Publikujemy i omawiamy dokumenty w tej sprawie.
Wyjaśniamy – ustawa o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw obowiązuje od 1 lipca. Do 13 lipca dyrektorzy mieli czas na podpisanie porozumień ze związkami lub pracownikami w sprawie podwyżek – tego samego dnia opublikowano trzy ważne dokumenty w tej sprawie.
Omawiamy je i udostępniamy.
Pierwszy
Pierwszy – rekomendacje Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie wzrostu wycen świadczeń w związku z wejściem w życie ustawy o wynagrodzeniach minimalnych – w dwóch wariantach. Pierwszy zakładał koszty w wysokości nieco ponad 12 mld zł w skali roku, drugi – ponad 18 mld zł, bo uwzględniał nie tylko koszty podwyżek do minimalnych progów, ale też między innymi współczynnik inflacji.
Udostępniamy dokument w całości.
Dokument można oglądać wyłącznie na komputerach lub ściągając go po kliknięciu w: Raport w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej w związku ze wzrostem najniższego wynagrodzenia wprowadzanym ustawą z 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
Drugi
Drugi – informacja, że Ministerstwo Zdrowia zaakceptowało drugi, korzystniejszy dla placówek medycznych, wariant.
– W tym wariancie rekomenduje się dla każdej z grup zakresów ustalenie ceny jednostki rozliczeniowej co najmniej na poziomie szóstego decyla rozkładu cen jednostek rozliczeniowych jako minimalną wartość odzwierciedlającą poziom kosztów realizacji świadczeń o zapewnionym określonym stopniu jakości, przy uwzględnieniu minimalnego wynagrodzenia, a następnie zwiększenie uzyskanej w ten sposób ceny jednostki rozliczeniowej zgodnie z przedstawioną tabelą. Zakresy, w których jednostką rozliczeniową jest ryczałt, podlegają tylko zwiększeniu zgodnie z opublikowaną tabelą – zapisano w wybranej rekomendacji AOTMiT.
– Przyjęcie tego wariantu będzie się wiązać ze wzrostem wydatków płatnika o 18 540 mln zł w okresie 12 miesięcy od chwili wejścia w życie ustawy o wynagrodzeniach, co stanowi 22,4 proc. wartości umów NFZ – wskazano.
W drugim wariancie zapisano też między innymi „odrębne rozwiązania dla obszarów świadczeń zidentyfikowanych jako wymagające pilnej interwencji w zakresie zwiększenia poziomu finansowania”.
Udostępniamy dokument w całości.
Dokument można oglądać wyłącznie na komputerach lub ściągając go po kliknięciu w: Pismo Ministerstwa Zdrowia nr MMI.7802.5.2022.GK.
Trzeci
Trzeci – potwierdzenie AOTMIT, że resort wybrał wariant drugi i ponowna publikacja tegoż.
Udostępniamy dokument w całości.
Dokument można oglądać wyłącznie na komputerach lub ściągając go po kliknięciu w: Obwieszczenie prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z 13 lipca 2022 r. w sprawie rekomendacji nr 65_2022 z 13 lipca 2022 r. dotyczących zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.
Omawiamy je i udostępniamy.
Pierwszy
Pierwszy – rekomendacje Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie wzrostu wycen świadczeń w związku z wejściem w życie ustawy o wynagrodzeniach minimalnych – w dwóch wariantach. Pierwszy zakładał koszty w wysokości nieco ponad 12 mld zł w skali roku, drugi – ponad 18 mld zł, bo uwzględniał nie tylko koszty podwyżek do minimalnych progów, ale też między innymi współczynnik inflacji.
Udostępniamy dokument w całości.
Dokument można oglądać wyłącznie na komputerach lub ściągając go po kliknięciu w: Raport w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej w związku ze wzrostem najniższego wynagrodzenia wprowadzanym ustawą z 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
Drugi
Drugi – informacja, że Ministerstwo Zdrowia zaakceptowało drugi, korzystniejszy dla placówek medycznych, wariant.
– W tym wariancie rekomenduje się dla każdej z grup zakresów ustalenie ceny jednostki rozliczeniowej co najmniej na poziomie szóstego decyla rozkładu cen jednostek rozliczeniowych jako minimalną wartość odzwierciedlającą poziom kosztów realizacji świadczeń o zapewnionym określonym stopniu jakości, przy uwzględnieniu minimalnego wynagrodzenia, a następnie zwiększenie uzyskanej w ten sposób ceny jednostki rozliczeniowej zgodnie z przedstawioną tabelą. Zakresy, w których jednostką rozliczeniową jest ryczałt, podlegają tylko zwiększeniu zgodnie z opublikowaną tabelą – zapisano w wybranej rekomendacji AOTMiT.
– Przyjęcie tego wariantu będzie się wiązać ze wzrostem wydatków płatnika o 18 540 mln zł w okresie 12 miesięcy od chwili wejścia w życie ustawy o wynagrodzeniach, co stanowi 22,4 proc. wartości umów NFZ – wskazano.
W drugim wariancie zapisano też między innymi „odrębne rozwiązania dla obszarów świadczeń zidentyfikowanych jako wymagające pilnej interwencji w zakresie zwiększenia poziomu finansowania”.
Udostępniamy dokument w całości.
Dokument można oglądać wyłącznie na komputerach lub ściągając go po kliknięciu w: Pismo Ministerstwa Zdrowia nr MMI.7802.5.2022.GK.
Trzeci
Trzeci – potwierdzenie AOTMIT, że resort wybrał wariant drugi i ponowna publikacja tegoż.
Udostępniamy dokument w całości.
Dokument można oglądać wyłącznie na komputerach lub ściągając go po kliknięciu w: Obwieszczenie prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z 13 lipca 2022 r. w sprawie rekomendacji nr 65_2022 z 13 lipca 2022 r. dotyczących zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.