Polacy chcą tańszych leków

Udostępnij:
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PBS w ramach kampanii „Pozwólcie pomagać”, ponad 90 proc. respondentów uważa, że leki są za drogie i chciałoby mieć dostęp do informacji, w których aptekach mogą nabyć je taniej.
Jednym z rozwiązań umożliwiających aptekom oferowanie tańszych leków przepisanych przez lekarza jest udział w programach pacjenckich, skierowanych np. do seniorów. Tego rodzaju działania popiera aż 82proc. respondentów. Problem w tym, że apteki są karane za udział w takich inicjatywach, gdyż są one interpretowane jako reklama aptek.
Badanie przeprowadzone w ramach kampanii „Pozwólcie pomagać” wykazało, że zdaniem aż 93% respondentów leki w Polsce są za drogie i powinny być tańsze. Ponadto, jeśli istnieje możliwość nabycia lekarstw w niższej cenie, aż 92% Polaków chce mieć dostęp do informacji o tym, gdzie mogą tego dokonać. Jest to jednak utrudnione.
Obowiązujący od stycznia 2012 roku zapis w art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne zakazujący aptekom reklamy nie precyzuje tego, co jest reklamą, a co nie. Skutkuje to niekiedy tak szeroką interpretacją zapisu, że w konsekwencji zakazuje prowadzenia jakichkolwiek działań propacjenckich i informacyjnych wobec klientów. Co uderza w ważne inicjatywy umożliwiające obniżenie kosztów leczenia, takie jak Program 60+.
Tymczasem znacząca większość badanych, bo aż 82%, popiera pomysł dobrowolnego uczestnictwa aptek w programach pacjenckich dla osób w wieku 60+, dzięki którym mogą oferować tańsze leki przepisane przez lekarza.

Na pytanie Który z podmiotów Pana(i) zdaniem, powinien być odpowiedzialny za udostępnianie pacjentom powyżej 60. roku życia leków po niższych cenach? ponad połowa badanych wskazała odpowiedź: państwo, refundując leki. Drugim najczęściej wskazywanym podmiotem są apteki, oferując specjalne programy pacjenckie. Tę metodę jako najbardziej właściwą wskazała 31% badanych. Natomiast dla blisko 1/3 respondentów nie ma znaczenia, kto będzie odpowiadać za refundację leków. Ważne jest jedynie to, aby seniorzy mieli dostęp do taniej lekoterapii.
Głos seniorów nie jest słyszalny. W ramach kampanii „Pozwólcie pomagać” wielokrotnie spotkaliśmy się z wypowiedziami osób starszych, którzy nie wykupują całej recepty, bo ich na to nie stać i nikt nie myśli o tym, że potrzebują wsparcia. Dla wielu pacjentów nie ma znaczenia, kto prowadzi działania na rzecz seniorów i ich dostępu do tańszych leków. Chcą po prostu móc się leczyć. . Naprawdę trudno znaleźć uzasadnienie dla takiej interpretacji zapisów prawa, która uniemożliwia pacjentowi pozyskanie informacji, gdzie może taniej kupić leki.Urzędnicy nie powinni „podcinać skrzydeł” pozytywnym inicjatywom przynoszącym realne korzyści dla ważnej grupy społecznej, jaką są seniorzy – dodaje Karolina Bartoszek, Dyrektor Zespołu ds. Najniższych Cen w Programie 60+.

***
Badanie przeprowadził PBS Sp. z o.o. w dniach 09-15.07.2013 r. na ogólnopolskiej 1217-osobowej, reprezentatywnej próbie Internautów, techniką CAWI.

Kampania „Pozwólcie pomagać” to głos w obronie seniorów i ich prawa do kupowania tańszych leków. W ramach kampanii internauci apelują do urzędników, by interpretacje prawa nie uderzały w osoby starsze i nie ukrócały inicjatyw zmierzających do obniżania kosztów terapii lekami. Główną osią kampanii jest strona www.pozwolciepomagac.pl, poprzez którą wysyłane są listy poparcia kierowane do wybranych Inspektoratów Farmaceutycznych. Partnerem kampanii zostały organizacje wspierające działania na rzecz seniorów, w tym m.in. Polskie Stowarzyszenie Opiekunów Medycznych, Fundacja 60 Plus, Polskie Stowarzyszenie Diabetyków. Patronat medialny nad kampanią objęły pisma Magazyn 60+ i Bez Recepty oraz serwis Pomocne Dłonie.

Inicjatorem kampanii „Pozwólcie Pomagać” jest firma ePRUF S.A., która specjalizuje się w projektach prywatnej refundacji leków, a od 2010 roku prowadzi dedykowany seniorom Program. Program 60+ jest szeroką, ogólnopolską inicjatywą farmaceutów i wielu firm z branży farmaceutycznej. Celem Programu 60+ jest obniżanie kosztów terapii lekami dla osób starszych oraz edukacja w zakresie racjonalizowania wydatków na leki (dostarczanie wiedzy na temat tańszych terapii zamiennikowych, apelowanie o świadome zakupy reklamowanych leków bez recepty i suplementów diety). Program koncentruje się przede wszystkim na przepisywanych przez lekarzy lekach na receptę.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.