Precz z zakazem reklam aptek

Udostępnij:
-Obowiązujący od 1 stycznia 2012 r. całkowity zakaz reklamy aptek ogranicza dostęp do informacji, godzi w prawa pacjentów i wyklucza prowadzenie wszelkich działań określanych terminem „przyjazne dla klienta” – alarmują sygnatariusze listu skierowanego do ministra zdrowia, podpisanego przez sześć organizacji mających związek z funkcjonowaniem aptek.
Pod listem podpisało się Konfederacja Lewiatan, Izba Gospodarcza Farmacja Polska, Polska Izba Ubezpieczeń, Federacja Pacjentów Polskich, Centrum Adama Smitha i ZPA PharmaNET.

O co chodzi autorom listu? O to, że ministerstwo zdrowia wycofało się z projektu poluzowania zakazu reklam aptek, mimo, że wcześniej obiecywało złagodzenie zapisów dotyczących reklamowania aptek. -Z niepokojem przyjęliśmy decyzję Ministerstwa Zdrowia z 16 sierpnia br. o wycofaniu z projektu założeń ustawy o refundacji leków, propozycji zmiany polegającej na doprecyzowaniu obowiązującego obecnie przepisu zakazującego reklamowania aptek i punktów aptecznych – czytamy w liście.

-Nasze zdumienie decyzją ministra zdrowia - napisali sygnatariusze listu - pogłębia fakt, iż zarówno w pierwotnej wersji projektu założeń (z dnia 30 kwietnia br.), jak i w następnej (z dnia 1 sierpnia br.) resort zdrowia konsekwentnie podtrzymywał konieczność uregulowania tej kwestii, słusznie uznając, iż stanowi ona barierę dla prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorców branży aptecznej. Niezrozumiałe jest dla nas, że bariera administracyjna, którą Ministerstwo Zdrowia dostrzegało jeszcze w dniu 1 sierpnia br. na przestrzeni kilkunastu dni przestała być w ten sposób postrzegana.

Zdaniem autorów pisma zakaz reklamy aptek w obecnym kształcie również istotnie ogranicza lub wręcz wyklucza prowadzenie w aptekach działalności edukacyjnej, naukowej, opieki farmaceutycznej czy funkcjonowania programów pacjenckich.

Doprowadziło to do sytuacji, że za niedozwoloną reklamę apteki organy Wojewódzkiej Inspekcji Farmaceutycznej uznają praktycznie wszystkie działania "przyjazne" dla klienta, takie jak programy ubezpieczeń lekowych polegające na pokrywaniu przez ubezpieczyciela części opłat ponoszonych przez pacjenta za leki, a także wszelkie programy opieki farmaceutycznej prowadzone przez apteki, których celem jest zarówno specjalistyczna edukacja pacjentów, jak i obniżanie kosztów terapii.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.