Wierzganowska sprawdza, jak działają AOTMiT i inni odpowiedzialni za refundację

Udostępnij:
- Na pięć ocenianych wniosków prezes AOTMiT rekomenduje refundację w dwóch - wylicza Sabina Wierzganowska w opracowaniu przygotowanym dla "Menedżera Zdrowia". Ekspertka do spraw refundacji odpowiada na pytanie jaki jest poziom zgodności decydentów na poszczególnych etapach oceny wniosku i jak długo trwa całe postępowanie decyzyjne.
Publikacja Sabiny Wierzganowskiej:
- W oparciu o dane dostępne publicznie przeanalizowałam (wspólnie z zespołem "Getmedi") przebieg wszystkich procesów decyzyjnych uruchomionych od stycznia 2012 roku dla produktów leczniczych bez refundowanych odpowiedników. Wyniki zaprezentowałam w dwunastomiesięcznych okresach stosując metodę ruchomej sumy rocznej, pozwalającą na bieżąco monitorować trendy w refundacji.

W polskim systemie wartościująca ocena wniosku o objęcie refundacją i dołączonych do niego analiz HTA powierzona została radzie przejrzystości i prezesowi AOTMiT. Obydwa organy wydają swoją opinię w sprawie zasadności objęcia produktu leczniczego wnioskowaną refundacją. Jak często w ostatnich 12 miesiącach były one pozytywne?

Prezes agencji rekomenduje refundację średnio w dwóch na pięć ocenianych wniosków.

To niewiele. Szczególnie gdy pod uwagę weźmiemy przyjęte szerokie kryteria uznawania rekomendacji za pozytywną. Prowadzone przez nas obserwacje wskazują bowiem, że nawet jeśli rozstrzygnięcie rekomendacji jest negatywne, jej dalsze uzasadnienie wskazywać może warunki dające refundacji zielone światło. Dlatego przy klasyfikacji rekomendacji nie ograniczamy się wyłącznie do brzmienia nadrzędnego rozstrzygnięcia, lecz interpretujemy je całościowo.

Tak przyjęta klasyfikacja pozwala określić udział pozytywnych rekomendacji w ostatnich 12 miesiącach na poziomie 42 procent. To nieco więcej niż w kilku poprzednich okresach, jednak w historii monitorowanej od początku 2012 roku obserwowane były czasy większej przychylności. W 2014 roku udział pozytywnych rekomendacji refundacyjnych osiągnął 87 procent, a wcześniej nie spadał poniżej poziomu 70 procent.

Bardziej aprobatywna w swojej ocenie wniosku jest rada przejrzystości.

W ostatnich 12 miesiącach wyraziła ona poparcie przedmiotowej refundacji w 57 procentach ocenionych wniosków. To wynik wyższy o kilka punktów procentowych od obserwowanego w poprzednim okresie, przełamujący dotychczasową tendencję spadkową. Najniższy obserwowany udział pozytywnych stanowisk Rady nigdy nie przekroczył granicy 53 procent.

Opinie obydwu organów doradczych nie są w pełni zgodne.

Rozbieżność opinii prezesa AOTMiT i rady przejrzystości wydanych w ostatnich 12 miesiącach zaobserwowano w co czwartym procesie refundacyjnym. W większości takich przypadków to prezes był stroną nieprzychylną refundacji. Ogólny stopień zgodności pomiędzy obydwoma organami doradczymi, zmierzony współczynnikiem korelacji V-Cramera, wynosi 0,52 (im bliżej jedności, tym poziom zgodności wyższy).

Rekomendacja wydana przez prezesa agencji to ostatni, formalnie przekazywany do wiadomości publicznej, etap oceny wniosku refundacyjnego. Zbadałam, więc także zgodność decyzji ministra zdrowia z rekomendacjami.

Refundacją coraz częściej obejmowane są leki negatywnie rekomendowane.

Wśród postępowań decyzyjnych, które w ostatnich 12 miesiącach zakończyły się refundacją, aż 44 procent rekomendowanych było negatywnie. Negatywna rekomendacja Prezesa nie przekreśla więc szans na refundację. To dobra wiadomość dla wnioskodawców, szczególnie w obliczu obserwowanej stosunkowo rzadkiej „pozytywności” rekomendacji. Wartość współczynnika korelacji V-Cramera dla zgodności decyzji z rekomendacjami wynosi zaledwie 0,29, co przekłada się na dużą szansę podjęcia decyzji odmiennej od rekomendowanej.

Refundacją objęto 34 leki, w tym 22 z nową substancją czynną.

Udział pozytywnych decyzji podjętych przez ministra zdrowia wyniósł w analizowanym okresie 40 procent. Podkreślić przy tym należy, że treść tych decyzji nie jest przekazywana do wiadomości publicznej. O pozytywnym zakończeniu postępowania można wnioskować wyłącznie w oparciu o zmiany wprowadzane co dwa miesiące w wykazie leków refundowanych.

Status procesów, dla których nie wykryto wejścia w życie wnioskowanej refundacji pozostaje nieznany. Nie wiadomo więc, w których procesach wydana została decyzja odmowna. Można jedynie założyć, że im dłużej refundacja nie wchodzi w życie, tym z większym prawdopodobieństwem jej odmówiono. Jednakże... postępowanie refundacyjne może zakończyć się pozytywnie nawet po kilku latach.

Obserwacja aktualnej praktyki decyzyjnej wskazuje, że proces refundacyjny kończący się refundacją przeprowadzony może zostać zarówno w tempie ekspresowym (niewiele ponad miesiąc), jak również trwać latami. W ostatnich 12 miesiącach do refundacji dodano leki, dla których wnioski złożone zostały jeszcze w 2013 roku. Średni czas jaki mija od wniosku do refundacji wyniósł w badanym okresie 260 dni (mediana) i od kilku miesięcy rośnie, ponieważ coraz dłuższy statystycznie jest etap po wydaniu rekomendacji. Wcześniejszy etap procedowania wniosku przez agencję jest wciąż stabilny i nie przekracza ustawowo przewidzianych ram czasowych.

Sabina Wierzganowska
Sabina Wierzganowska jest niezależnym ekspertem do spraw refundacji i twórcą serwisu "Getmedi.pl".


Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia/ i obserwowania konta na Twitterze: www.twitter.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.