123RF
Karetki bez koguta na buspasach?
Redaktor: Jacek Janik
Data: 07.03.2024
Źródło: PAP/Aleksandra Kuźniar
Działy:
Aktualności w Prawo
Aktualności
Wiceminister infrastruktury negatywnie ocenił pomysł, by dopuścić ruch karetek po buspasach bez sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Posłowie z sejmowej Komisji do spraw Petycji postanowili jednak, że o tę propozycję jeszcze raz zapytają premiera.
Karetki bez sygnałów na buspasach
6 marca sejmowa Komisja do spraw Petycji rozpatrywała odpowiedź ministra infrastruktury na petycję skierowaną do premiera w sprawie dopuszczenia do poruszania się pojazdów policji i zespołów ratownictwa medycznego po pasach ruchu dla autobusów – obecny na posiedzeniu komisji wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz negatywnie odniósł się do tego pomysłu.
– Informujemy i zwracamy uwagę, że jest możliwość w trybie indywidualnym na podstawie regulacji prawnych i obowiązujących przepisów ustawić znaki chociażby D-11, czyli początek pasa ruchu dla autobusów i D-12 – koniec pasa ruchu dla autobusu. Można zamontować w myśl aktualnie obowiązujących przepisów informacje o tym, że pojazdy typu karetka pogotowia czy radiowóz policyjny po tych buspasach, na określonych odcinkach, na przykład przy szpitalu czy w newralgicznych punktach, mogłyby się poruszać – podkreślił, zwracając uwagę, że „buspasy funkcjonują w dużych miastach”.
– Jeśli samorząd lokalny stwierdzi, że jest taka potrzeba, aby efektywniej wykorzystać radiowozy policyjne czy karetki, zawsze indywidualnie w takim trybie tej zgody – w ramach organizacji ruchu na terenie danego miasta – można udzielić – zaznaczył Gancarz.
Wiceprzewodnicząca Komisji do Spraw Petycji Urszula Augustyn z Koalicji Obywatelskiej zaproponowała, aby powrócić do petycji, ponieważ była analizowana w poprzedniej kadencji.
– Istotą petycji jest wskazanie, że decyzje o tym, jakie pojazdy mają korzystać dodatkowo z pasów ruchu dla autobusów, powinny być podejmowane na poziomie lokalnym, a nie ustawowym. Pytanie, czy to jest dobre podejście z punktu widzenia ruchu ogólnopolskiego – uzasadniła Augustyn.
Elektryki – tak, karetki – nie?
Wiceminister Gancarz zaznaczył, iż pomimo że petycja była rozpatrywana w poprzedniej kadencji, to nowe kierownictwo resortu przyjrzało się jej i wywnioskowało, że „skoro to są buspasy służące autobusom i usprawnieniu komunikacji w mieście, to robiąc pewnego rodzaju precedens, możemy doprowadzić do sytuacji, w którym również inne pojazdy, na przykład inspekcji transportu drogowego czy straży pożarnej, też chciałyby się poruszać po buspasie”.
Urszula Augustyn zwróciła natomiast uwagę, że na buspasy zostały wpuszczone pojazdy elektryczne.
– Czy faktycznie na tych buspasach nie mogłyby zostać wpuszczone te dwie służby? Zespół ratownictwa medycznego jest cały czas potrzebny – stwierdziła.
Elżbieta Gapińska z KO podkreśliła natomiast, że „jeśli karetka nie porusza się na sygnale, to nie oznacza, że nie jest gdzieś potrzebna”.
Po dyskusji sejmowa Komisja do Spraw Petycji zdecydowała, że wystąpi w sprawie petycji jeszcze raz do Prezesa Rady Ministrów, szczególnie podkreślając kwestie dopuszczenia ruchu zespołów ratownictwa medycznego.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami policja, pogotowie ratunkowe czy straż pożarna mogą bowiem korzystać z buspasów w sytuacji, kiedy pojazd, którym się poruszają, jest pojazdem uprzywilejowanym, to znaczy używa sygnałów świetlnych i dźwiękowych.
W lipcu ubiegłego roku do Sejmu został złożony dezyderat, który zakłada wprowadzenie zmian z przepisach dotyczących ruchu drogowego. Zaproponowano wprowadzenie zapisu mówiącego o tym, że „dopuszcza się poruszanie się pojazdów samochodowych policji i zespołu ratownictwa medycznego po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów”.
Przeczytaj także: „Większe uprawnienia dla ratowników medycznych”.
6 marca sejmowa Komisja do spraw Petycji rozpatrywała odpowiedź ministra infrastruktury na petycję skierowaną do premiera w sprawie dopuszczenia do poruszania się pojazdów policji i zespołów ratownictwa medycznego po pasach ruchu dla autobusów – obecny na posiedzeniu komisji wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz negatywnie odniósł się do tego pomysłu.
– Informujemy i zwracamy uwagę, że jest możliwość w trybie indywidualnym na podstawie regulacji prawnych i obowiązujących przepisów ustawić znaki chociażby D-11, czyli początek pasa ruchu dla autobusów i D-12 – koniec pasa ruchu dla autobusu. Można zamontować w myśl aktualnie obowiązujących przepisów informacje o tym, że pojazdy typu karetka pogotowia czy radiowóz policyjny po tych buspasach, na określonych odcinkach, na przykład przy szpitalu czy w newralgicznych punktach, mogłyby się poruszać – podkreślił, zwracając uwagę, że „buspasy funkcjonują w dużych miastach”.
– Jeśli samorząd lokalny stwierdzi, że jest taka potrzeba, aby efektywniej wykorzystać radiowozy policyjne czy karetki, zawsze indywidualnie w takim trybie tej zgody – w ramach organizacji ruchu na terenie danego miasta – można udzielić – zaznaczył Gancarz.
Wiceprzewodnicząca Komisji do Spraw Petycji Urszula Augustyn z Koalicji Obywatelskiej zaproponowała, aby powrócić do petycji, ponieważ była analizowana w poprzedniej kadencji.
– Istotą petycji jest wskazanie, że decyzje o tym, jakie pojazdy mają korzystać dodatkowo z pasów ruchu dla autobusów, powinny być podejmowane na poziomie lokalnym, a nie ustawowym. Pytanie, czy to jest dobre podejście z punktu widzenia ruchu ogólnopolskiego – uzasadniła Augustyn.
Elektryki – tak, karetki – nie?
Wiceminister Gancarz zaznaczył, iż pomimo że petycja była rozpatrywana w poprzedniej kadencji, to nowe kierownictwo resortu przyjrzało się jej i wywnioskowało, że „skoro to są buspasy służące autobusom i usprawnieniu komunikacji w mieście, to robiąc pewnego rodzaju precedens, możemy doprowadzić do sytuacji, w którym również inne pojazdy, na przykład inspekcji transportu drogowego czy straży pożarnej, też chciałyby się poruszać po buspasie”.
Urszula Augustyn zwróciła natomiast uwagę, że na buspasy zostały wpuszczone pojazdy elektryczne.
– Czy faktycznie na tych buspasach nie mogłyby zostać wpuszczone te dwie służby? Zespół ratownictwa medycznego jest cały czas potrzebny – stwierdziła.
Elżbieta Gapińska z KO podkreśliła natomiast, że „jeśli karetka nie porusza się na sygnale, to nie oznacza, że nie jest gdzieś potrzebna”.
Po dyskusji sejmowa Komisja do Spraw Petycji zdecydowała, że wystąpi w sprawie petycji jeszcze raz do Prezesa Rady Ministrów, szczególnie podkreślając kwestie dopuszczenia ruchu zespołów ratownictwa medycznego.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami policja, pogotowie ratunkowe czy straż pożarna mogą bowiem korzystać z buspasów w sytuacji, kiedy pojazd, którym się poruszają, jest pojazdem uprzywilejowanym, to znaczy używa sygnałów świetlnych i dźwiękowych.
W lipcu ubiegłego roku do Sejmu został złożony dezyderat, który zakłada wprowadzenie zmian z przepisach dotyczących ruchu drogowego. Zaproponowano wprowadzenie zapisu mówiącego o tym, że „dopuszcza się poruszanie się pojazdów samochodowych policji i zespołu ratownictwa medycznego po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów”.
Przeczytaj także: „Większe uprawnienia dla ratowników medycznych”.