Zadaj pytanie kancelarii w strefie porad prawnych
Autor: Ewa Gosiewska
Data: 14.12.2016
Źródło: EG/Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
Działy:
Polecamy
Aktualności
Strefa porad to specjalna platforma służąca lekarzom i menedżerom placówek medycznych rozwiązywaniu problemów prawnych. Tym razem do kancelarii KONDRAT i Partnerzy wpłynęło pytanie ze szpitala samorządowego. Czekamy na kolejne.
PYTANIE:
Jestem kierownikiem szpitala samorządowego prowadzonego w formie SP ZOZ-u. Wcześniej placówka balansowała na poziomie plus minus zero, ale na koniec 2016 roku szpital na pewno będzie miał stratę. Czy w związku z nowelizacją ustawy o działalności leczniczej muszę podjąć jakieś szczególne działania?
ODPOWIEDŹ:
Na dyrektorze SP ZOZ-u spoczywają szczególne obowiązki sprawozdawcze, takie jak sporządzenie raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej placówki, a jeśli szpital wykaże stratę netto za 2016 rok również przygotowanie odpowiedniego programu naprawczego.
W programie naprawczym, po analizie wspomnianego raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej, należy zawrzeć informacje dotyczące źródła finansowania deficytu finansowego szpitala, np. poprzez ubieganie się o przyznanie środków finansowych w ramach pomocy publicznej czy też dotacji unijnych, planowaną redukcję wydatków, a także możliwe sposoby usprawnienia działania placówki, np. optymalizację zatrudnienia, łączenie szpitalnych oddziałów, zmiany w zarządzaniu i administracji, etc.
UZASADNIENIE:
Kierownik SP ZOZ-u ponosi odpowiedzialność za wynik finansowy szpitala. To na nim ciąży obowiązek przygotowania planu finansowego po uzyskaniu stanowiska rady społecznej oraz zgodnie z odpowiednimi zapisami statutu.
Ponadto w nowych przepisach nałożono na kierownika obowiązek sporządzenia oraz przekazania do podmiotowi tworzącemu do 31 maja 2017 r. raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej SP ZOZ - u. Dokument ten sporządza się na podstawie sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy i to bez względu na wynik finansowy szpitala. Raport powinien zawierać m.in. analizę sytuacji ekonomiczno-finansowej w 2016 r., prognozę sytuacji ekonomiczno-finansowej na lata 2017 – 2019 oraz opis przyjętych założeń.
W przypadku wystąpienia ujemnego wyniku finansowego dyrektor ma obowiązek przygotowania programu naprawczego, który sporządza się bazując głównie na informacjach zawartych w raporcie o sytuacji ekonomiczno-finansowej. Plan ten, również obejmujący okres 3 letni, należy przedłożyć samorządowi do akceptacji w ciągu 3 miesięcy od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2016 r. Jeżeli rok obrotowy jest rokiem kalendarzowym, to program za 2016 r. należy sporządzić do 30 września 2017 r. Jeśli nie, to program naprawczy trzeba będzie opracować w związku ze stratą netto wynikającą ze sprawozdania za rok obrotowy rozpoczęty po 15 lipca 2016 r.
SP ZOZ powinien pokryć stratę netto we własnym zakresie. W braku takiej możliwości stratę musi pokryć samorząd, a dobrowolnie może on sfinansować również świadczenia ponadlimitowe. Samorząd może przekazać SP ZOZ innemu podmiotowi publicznemu na podstawie porozumienia, np. w celu przekazania szpitala powiatowego wojewodzie. Jeśli samorząd nie zaakceptuje programu naprawczego na lata 2017 2019 może nawet nakazać likwidację szpitala.
Konkludując, na dyrektora nałożono dodatkowe obowiązki sprawozdawcze, tj. sporządzenie raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz programu naprawczego. W programie naprawczym należy z dużą precyzją opisać, w jaki sposób SP ZOZ zamierza pokrywać i sukcesywnie zmniejszać zadłużenie, wskazać należy również źródła finansowania deficytu, np. poprzez redukcję zatrudnienia, reorganizację oddziałów, ubieganie się o wsparcie finansowe w ramach pomocy publicznej czy też dotacji unijnej. Dyrektor wykorzystując owe dokumenty analityczne zobowiązany jest podjąć wszelkie możliwe działania w celu pozyskania funduszy na pokrycie kosztów działalności szpitala, aby nie dopuścić do jego likwidacji.
PODSTAWA PRAWNA: art. 2 ust 2 pkt 1, 42, 46, 52, 53, 53a, 59, 121 Ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U.2016.1638).
Natalia Dyda, aplikant radcowski, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
Sławomir Molęda, partner, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
www.kondrat.pl
Jestem kierownikiem szpitala samorządowego prowadzonego w formie SP ZOZ-u. Wcześniej placówka balansowała na poziomie plus minus zero, ale na koniec 2016 roku szpital na pewno będzie miał stratę. Czy w związku z nowelizacją ustawy o działalności leczniczej muszę podjąć jakieś szczególne działania?
ODPOWIEDŹ:
Na dyrektorze SP ZOZ-u spoczywają szczególne obowiązki sprawozdawcze, takie jak sporządzenie raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej placówki, a jeśli szpital wykaże stratę netto za 2016 rok również przygotowanie odpowiedniego programu naprawczego.
W programie naprawczym, po analizie wspomnianego raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej, należy zawrzeć informacje dotyczące źródła finansowania deficytu finansowego szpitala, np. poprzez ubieganie się o przyznanie środków finansowych w ramach pomocy publicznej czy też dotacji unijnych, planowaną redukcję wydatków, a także możliwe sposoby usprawnienia działania placówki, np. optymalizację zatrudnienia, łączenie szpitalnych oddziałów, zmiany w zarządzaniu i administracji, etc.
UZASADNIENIE:
Kierownik SP ZOZ-u ponosi odpowiedzialność za wynik finansowy szpitala. To na nim ciąży obowiązek przygotowania planu finansowego po uzyskaniu stanowiska rady społecznej oraz zgodnie z odpowiednimi zapisami statutu.
Ponadto w nowych przepisach nałożono na kierownika obowiązek sporządzenia oraz przekazania do podmiotowi tworzącemu do 31 maja 2017 r. raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej SP ZOZ - u. Dokument ten sporządza się na podstawie sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy i to bez względu na wynik finansowy szpitala. Raport powinien zawierać m.in. analizę sytuacji ekonomiczno-finansowej w 2016 r., prognozę sytuacji ekonomiczno-finansowej na lata 2017 – 2019 oraz opis przyjętych założeń.
W przypadku wystąpienia ujemnego wyniku finansowego dyrektor ma obowiązek przygotowania programu naprawczego, który sporządza się bazując głównie na informacjach zawartych w raporcie o sytuacji ekonomiczno-finansowej. Plan ten, również obejmujący okres 3 letni, należy przedłożyć samorządowi do akceptacji w ciągu 3 miesięcy od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2016 r. Jeżeli rok obrotowy jest rokiem kalendarzowym, to program za 2016 r. należy sporządzić do 30 września 2017 r. Jeśli nie, to program naprawczy trzeba będzie opracować w związku ze stratą netto wynikającą ze sprawozdania za rok obrotowy rozpoczęty po 15 lipca 2016 r.
SP ZOZ powinien pokryć stratę netto we własnym zakresie. W braku takiej możliwości stratę musi pokryć samorząd, a dobrowolnie może on sfinansować również świadczenia ponadlimitowe. Samorząd może przekazać SP ZOZ innemu podmiotowi publicznemu na podstawie porozumienia, np. w celu przekazania szpitala powiatowego wojewodzie. Jeśli samorząd nie zaakceptuje programu naprawczego na lata 2017 2019 może nawet nakazać likwidację szpitala.
Konkludując, na dyrektora nałożono dodatkowe obowiązki sprawozdawcze, tj. sporządzenie raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz programu naprawczego. W programie naprawczym należy z dużą precyzją opisać, w jaki sposób SP ZOZ zamierza pokrywać i sukcesywnie zmniejszać zadłużenie, wskazać należy również źródła finansowania deficytu, np. poprzez redukcję zatrudnienia, reorganizację oddziałów, ubieganie się o wsparcie finansowe w ramach pomocy publicznej czy też dotacji unijnej. Dyrektor wykorzystując owe dokumenty analityczne zobowiązany jest podjąć wszelkie możliwe działania w celu pozyskania funduszy na pokrycie kosztów działalności szpitala, aby nie dopuścić do jego likwidacji.
PODSTAWA PRAWNA: art. 2 ust 2 pkt 1, 42, 46, 52, 53, 53a, 59, 121 Ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U.2016.1638).
Natalia Dyda, aplikant radcowski, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
Sławomir Molęda, partner, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
www.kondrat.pl