123RF
Dzięki SCT można zapobiec 945 przedwczesnym zgonom
Warszawa może uniknąć prawie tysiąca przedwczesnych zgonów rocznie dzięki działaniom obniżającym emisję tlenków azotu, których głównym źródłem są zanieczyszczenia komunikacyjne.
Strefa czystego transportu
Jednym z narzędzi do osiągnięcia tego celu jest wprowadzenie strefy czystego transportu (SCT), której kluczowym zadaniem ma być uregulowanie możliwości poruszania się określonych rodzajów pojazdów po poszczególnych obszarach miasta.
Wprowadzenie ograniczeń w przemieszczaniu się pojazdów uznawanych za najbardziej zanieczyszczające powietrze (w przypadku Warszawy 2 proc. ogólnej liczby aut) może przyczynić się do redukcji 11 proc. emisji tlenków azotu w mieście.
Największa redukcja liczby przedwczesnych zgonów dzięki SCT będzie możliwa tam, gdzie obecnie występują najwyższe stężenia zanieczyszczeń, czyli na obszarach największego natężenia ruchu drogowego.
Śródmieście, Praga, Mokotów, Ochota, Wola, Żoliborz
Największy potencjalny procent redukcji przedwczesnych zgonów z powodu narażenia na dwutlenek azotu możliwy jest w dzielnicach: Śródmieście, Praga (Południe i Północ), Mokotów, Ochota, Wola i Żoliborz. Dzięki działaniom zmniejszającym emisję tlenków azotu można tam zredukować liczbę zgonów aż o 9,8 proc.
Przedstawione dane pochodzą z badań naukowych opublikowanych w najważniejszym czasopiśmie zajmującym się zdrowiem – „The Lancet”. Celem przytaczanej analizy była ocena potencjału redukcji rocznej liczby przedwczesnych zgonów wynikających z narażenia na zanieczyszczenie powietrza niemal w 1000 europejskich miast.
Badacze wzięli pod uwagę dane dotyczące jakości powietrza z 2015 roku. Na ich podstawie wykonano modelowanie w siatce 250 m na 250 m. Dla każdego oczka siatki obliczono stężenia, przypisano populację i oceniono, jakie są skutki zdrowotne z powodu narażenia na zanieczyszczenie powietrza. Następnie sprawdzono, jakie są najniższe możliwe stężenia dwutlenku azotu w miastach Europy i z różnicy wyników określony został potencjał redukcji liczby przedwczesnych zgonów w każdym z miast.
Przeczytaj także: „Zaostrzenia POChP w dużej mierze związane z czystością powietrza”.
Jednym z narzędzi do osiągnięcia tego celu jest wprowadzenie strefy czystego transportu (SCT), której kluczowym zadaniem ma być uregulowanie możliwości poruszania się określonych rodzajów pojazdów po poszczególnych obszarach miasta.
Wprowadzenie ograniczeń w przemieszczaniu się pojazdów uznawanych za najbardziej zanieczyszczające powietrze (w przypadku Warszawy 2 proc. ogólnej liczby aut) może przyczynić się do redukcji 11 proc. emisji tlenków azotu w mieście.
Największa redukcja liczby przedwczesnych zgonów dzięki SCT będzie możliwa tam, gdzie obecnie występują najwyższe stężenia zanieczyszczeń, czyli na obszarach największego natężenia ruchu drogowego.
Śródmieście, Praga, Mokotów, Ochota, Wola, Żoliborz
Największy potencjalny procent redukcji przedwczesnych zgonów z powodu narażenia na dwutlenek azotu możliwy jest w dzielnicach: Śródmieście, Praga (Południe i Północ), Mokotów, Ochota, Wola i Żoliborz. Dzięki działaniom zmniejszającym emisję tlenków azotu można tam zredukować liczbę zgonów aż o 9,8 proc.
Przedstawione dane pochodzą z badań naukowych opublikowanych w najważniejszym czasopiśmie zajmującym się zdrowiem – „The Lancet”. Celem przytaczanej analizy była ocena potencjału redukcji rocznej liczby przedwczesnych zgonów wynikających z narażenia na zanieczyszczenie powietrza niemal w 1000 europejskich miast.
Badacze wzięli pod uwagę dane dotyczące jakości powietrza z 2015 roku. Na ich podstawie wykonano modelowanie w siatce 250 m na 250 m. Dla każdego oczka siatki obliczono stężenia, przypisano populację i oceniono, jakie są skutki zdrowotne z powodu narażenia na zanieczyszczenie powietrza. Następnie sprawdzono, jakie są najniższe możliwe stężenia dwutlenku azotu w miastach Europy i z różnicy wyników określony został potencjał redukcji liczby przedwczesnych zgonów w każdym z miast.
Przeczytaj także: „Zaostrzenia POChP w dużej mierze związane z czystością powietrza”.