E-zdrowie – w pogoni za resztą świata
Autor: Ewa Gosiewska
Data: 05.09.2016
Źródło: Gumed/EG
Dla sukcesu w e-zdrowiu potrzebna jest strategia i jej realizacja, która interesariuszom wskazuje cele i pozwala na koordynację ich wysiłków – mówi Artur Pruszko, ekspert Ernst&Young.
Czy e-zdrowie w Polsce w ogóle funkcjonuje?
Od lat wiele sobie obiecujemy po wprowadzaniu rozwiązań e-zdrowia: ułatwioną i zdalną komunikację pacjenta z lekarzem czy opiekunem, zdalne zaopatrzenie pacjenta w leki, czy wreszcie plan opieki koordynujący działania wokół pacjenta. Jednak to oczekiwania, które pozostają w sferze marzeń.
Z drugiej strony, zauważyć i docenić należy postępującą informatyzacje podmiotów leczniczych oraz wiele innowacyjnych serwisów internetowych i aplikacji mobilnych wspierających procesy leczenia czy pomagających utrzymywać dobry stan zdrowia. Martwi jednak, że są to rozwiązania wzajemnie nie powiązane, że nie wprowadziliśmy efektywnych mechanizmów instytucjonalnych i technologicznych, które pozwalałyby skutecznie integrować informacje o pacjencie i uzyskać synergię z działań poszczególnych interesariuszy.
Gdzie zatem są bariery w realizacji tych oczekiwań?
Nie mówiłbym o barierach, raczej wskazywałbym naturalne uwarunkowania obszaru ochrony zdrowia, które często są pomijane przy konstruowaniu projektów z zakresu e-zdrowia, a wtedy owe uwarunkowania stają na przeszkodzie realizacji takich koncepcji. Wymienię kilka z nich. To choćby naturalna różnorodność potrzeb poszczególnych grup pacjentów i ich gotowość do korzystania z technologii, zróżnicowanie form opieki i podmiotów świadczących opiekę a także szybkość zmian w cyfrowym świecie versus zróżnicowane tempo wprowadzania zmian przez interesariuszy systemu opieki zdrowotnej.
Czy uwarunkowania te można skutecznie zaadresować?
Zarządzanie różnorodnością, zarządzanie zmianą jest kluczem do sukcesu w e-zdrowiu. Są to środki z obszaru zarządzania strategicznego. Dla sukcesu w e-zdrowiu potrzebna jest strategia i jej realizacja, która interesariuszom wskazuje cele i pozwala na koordynację ich wysiłków. Będąc realną wizją przyszłości, daje stabilną podstawę do działania przynajmniej w średnim okresie czasu i wskazuje też zasoby niezbędne do realizacji tej wizji.
Fundamentalnie ważnym elementem strategii, jest wskazanie ram i form, w jakich interesariusze mają ze sobą współdziałać na rzecz zapewnienia ciągłości opieki, w jaki sposób mają współtworzyć i współrealizować plany opieki pacjentów. Tworząc strategię e-zdrowia warto spojrzeć na stawiane cele, podejmowane i planowane działania z punktu widzenia priorytetów pacjentów i mierzalnych korzyści dla nich. Stworzenie strategii e-zdrowia wydaje się być zadaniem osiągalnym.
Czego można spodziewać się po zbliżającym się Forum e-Zdrowia, które odbędzie się 15-16 września w Sopocie?
Forum e-Zdrowia jest inicjatywą Centrum Zintegrowanej Opieki i e-Zdrowia GUMed, która ma na celu wskazanie kluczowych wyzwań w zakresie e-zdrowia oraz dyskusję sprawdzonych rozwiązań.
Podczas Forum, które jest organizowane wspólnie globalną organizacją IHE -Integrating the Healthcare Enterprise, będziemy gościć Charlesa Parisot z USA oraz osoby z Europy, które od wielu lat tworzą i wprowadzają rozwiązania w obszarze e-zdrowia, rozwiązania nie tylko technologiczne ale również instytucjonalne i regulacyjne dla instytucji rządowych i regionalnych. Bedzie też można skorzystać z prawie 20-letniego dorobku IHE, który jest wykorzystywany w wielu krajach.
Forum ma być miejscem spotkania kluczowych interesariuszy e-zdrowia: decydentów, świadczeniodawców, branży IT oraz głosów użytkowników końcowych czyli pacjentów.
Informacje o Forum
Forum pod patronatem "Menedżera Zdrowia" jest otwartą formułą dyskusji, która uzyskała patronat: Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Cyfryzacji oraz Marszałka Województwa Pomorskiego, i merytoryczne wsparcie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ).
Partnerami Forum są: Cisco, Comarch Healthcare, EY, IBM, Konfederacja Pracodawców Lewiatan, Philips, Siemens Healthare.
Informacje o Forum e-Zdrowia znajdują się na stronie http://forumezdrowia.pl/
Od lat wiele sobie obiecujemy po wprowadzaniu rozwiązań e-zdrowia: ułatwioną i zdalną komunikację pacjenta z lekarzem czy opiekunem, zdalne zaopatrzenie pacjenta w leki, czy wreszcie plan opieki koordynujący działania wokół pacjenta. Jednak to oczekiwania, które pozostają w sferze marzeń.
Z drugiej strony, zauważyć i docenić należy postępującą informatyzacje podmiotów leczniczych oraz wiele innowacyjnych serwisów internetowych i aplikacji mobilnych wspierających procesy leczenia czy pomagających utrzymywać dobry stan zdrowia. Martwi jednak, że są to rozwiązania wzajemnie nie powiązane, że nie wprowadziliśmy efektywnych mechanizmów instytucjonalnych i technologicznych, które pozwalałyby skutecznie integrować informacje o pacjencie i uzyskać synergię z działań poszczególnych interesariuszy.
Gdzie zatem są bariery w realizacji tych oczekiwań?
Nie mówiłbym o barierach, raczej wskazywałbym naturalne uwarunkowania obszaru ochrony zdrowia, które często są pomijane przy konstruowaniu projektów z zakresu e-zdrowia, a wtedy owe uwarunkowania stają na przeszkodzie realizacji takich koncepcji. Wymienię kilka z nich. To choćby naturalna różnorodność potrzeb poszczególnych grup pacjentów i ich gotowość do korzystania z technologii, zróżnicowanie form opieki i podmiotów świadczących opiekę a także szybkość zmian w cyfrowym świecie versus zróżnicowane tempo wprowadzania zmian przez interesariuszy systemu opieki zdrowotnej.
Czy uwarunkowania te można skutecznie zaadresować?
Zarządzanie różnorodnością, zarządzanie zmianą jest kluczem do sukcesu w e-zdrowiu. Są to środki z obszaru zarządzania strategicznego. Dla sukcesu w e-zdrowiu potrzebna jest strategia i jej realizacja, która interesariuszom wskazuje cele i pozwala na koordynację ich wysiłków. Będąc realną wizją przyszłości, daje stabilną podstawę do działania przynajmniej w średnim okresie czasu i wskazuje też zasoby niezbędne do realizacji tej wizji.
Fundamentalnie ważnym elementem strategii, jest wskazanie ram i form, w jakich interesariusze mają ze sobą współdziałać na rzecz zapewnienia ciągłości opieki, w jaki sposób mają współtworzyć i współrealizować plany opieki pacjentów. Tworząc strategię e-zdrowia warto spojrzeć na stawiane cele, podejmowane i planowane działania z punktu widzenia priorytetów pacjentów i mierzalnych korzyści dla nich. Stworzenie strategii e-zdrowia wydaje się być zadaniem osiągalnym.
Czego można spodziewać się po zbliżającym się Forum e-Zdrowia, które odbędzie się 15-16 września w Sopocie?
Forum e-Zdrowia jest inicjatywą Centrum Zintegrowanej Opieki i e-Zdrowia GUMed, która ma na celu wskazanie kluczowych wyzwań w zakresie e-zdrowia oraz dyskusję sprawdzonych rozwiązań.
Podczas Forum, które jest organizowane wspólnie globalną organizacją IHE -Integrating the Healthcare Enterprise, będziemy gościć Charlesa Parisot z USA oraz osoby z Europy, które od wielu lat tworzą i wprowadzają rozwiązania w obszarze e-zdrowia, rozwiązania nie tylko technologiczne ale również instytucjonalne i regulacyjne dla instytucji rządowych i regionalnych. Bedzie też można skorzystać z prawie 20-letniego dorobku IHE, który jest wykorzystywany w wielu krajach.
Forum ma być miejscem spotkania kluczowych interesariuszy e-zdrowia: decydentów, świadczeniodawców, branży IT oraz głosów użytkowników końcowych czyli pacjentów.
Informacje o Forum
Forum pod patronatem "Menedżera Zdrowia" jest otwartą formułą dyskusji, która uzyskała patronat: Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Cyfryzacji oraz Marszałka Województwa Pomorskiego, i merytoryczne wsparcie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ).
Partnerami Forum są: Cisco, Comarch Healthcare, EY, IBM, Konfederacja Pracodawców Lewiatan, Philips, Siemens Healthare.
Informacje o Forum e-Zdrowia znajdują się na stronie http://forumezdrowia.pl/