Zmiany w zakresie sporządzania ilościowego zapotrzebowania na szczepionki
Ministerstwo Zdrowia precyzuje przepisy w zakresie sporządzania ilościowego zapotrzebowania na szczepionki. Nowe rozporządzenie różnicuje zapotrzebowanie na szczepionki o charakterze bieżącym dla powiatów i województw oraz okresowym dla zapotrzebowań krajowych.
Projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie zapotrzebowania na szczepionki służące do przeprowadzania szczepień obowiązkowych określa podmioty zobowiązane do sporządzania ilościowego zapotrzebowania na szczepionki służące do przeprowadzania szczepień obowiązkowych, wraz z harmonogramem dostaw szczepionek, przechowywania i ich dystrybucji.
Rozporządzenie określa również zadania w zakresie sporządzania ilościowego zapotrzebowania na szczepionki wraz z harmonogramem dostaw, przechowywania i ich dystrybucji wraz ze wskazaniem podmiotów odpowiedzialnych za ich realizację oraz sprawozdawczości z realizacji raportów z rodzajów, liczby posiadanych szczepionek, numerów seryjnych oraz terminów ważności.
Projektowane rozporządzenie, analogicznie jak obecne przepisy, wskazuje państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych (PPIS), państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych (PWIS) oraz głównego inspektora sanitarnego (GIS) jako podmioty odpowiedzialne za realizację zadań w zakresie sporządzania ilościowego zapotrzebowania na szczepionki.
Nowością jest natomiast oparcie projektowanych przepisów na rozróżnieniu ilościowych zapotrzebowań na szczepionki na:
- zapotrzebowanie na szczepionki dla obszaru powiatu wraz z harmonogramem dostaw, przechowywania i dystrybucji szczepionek (zapotrzebowanie powiatowe) lub zapotrzebowanie na szczepionki dla obszaru województwa wraz z harmonogramem dostaw, przechowywania i dystrybucji szczepionek (zapotrzebowanie wojewódzkie) – zapotrzebowanie o charakterze bieżącym,
- zapotrzebowanie krajowe – zapotrzebowanie o charakterze okresowym.
Analiza dotychczasowej praktyki ustalenia zapotrzebowania ilościowego na szczepionki wskazuje, że konieczne jest zróżnicowanie sposobu określania zapotrzebowania ilościowego na szczepionki dla poszczególnych szczebli Państwowej Inspekcji Sanitarnej, ze względu na odmienne cele oraz charakter tych zapotrzebowań – tłumaczy resort zdrowia w uzasadnieniu do projektu.
Dodaje, że zapotrzebowania powiatowe lub wojewódzkie sporządzane odpowiednio przez PPIS oraz PWIS mają na celu zabezpieczenie bieżących stanów magazynowych, w podległych tym inspektorom stacjach sanitarno-epidemiologicznych, na poziomie zapewniającym nieprzerwane wydawanie szczepionek, w odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony świadczeniodawców na bieżąco składane do stacji. Zapotrzebowanie to jest przekazywane odpowiednio przez PPIS do PWIS oraz przez PWIS do dyrektora Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych (CBR) i na ich podstawie na bieżąco wydawane są szczepionki.
Natomiast zapotrzebowanie na szczepionki na szczeblu powiatowym jest zależne od skali zamówień składanych bezpośrednio przez świadczeniodawców, co odbywa się praktycznie na bieżąco.
Resort podkreśla, że zapotrzebowanie powiatowe oraz sporządzane na jego podstawie zapotrzebowanie wojewódzkie mają wyłącznie charakter bieżący, służący zaspokojeniu aktualnych potrzeb zgłaszanych przez świadczeniodawców.
Zapotrzebowanie ilościowe na szczepionki ustalane przez GIS (z uwzględnieniem oszacowań okresowych), jako zapotrzebowanie krajowe, jest przekazywane do ministra właściwego do spraw zdrowia na potrzeby podejmowania decyzji o nabyciu szczepionek w liczbie zabezpieczającej potrzeby ogólnokrajowe w dłuższej perspektywie (roku budżetowego oraz dłuższej niż rok budżetowy).
W projektowanym rozporządzeniu przyjęto, że ustalenie zapotrzebowania, które służy zaplanowaniu przez ministra właściwego do spraw zdrowia rozmiarów (ilości) i harmonogramu centralnego zakupów szczepionek odbywa się na szczeblu krajowym, na podstawie dostępnych w najszerszym zakresie danych, zawartych w Elektronicznym Systemie Nadzoru nad Dystrybucją Szczepionek (ESNDS). Pozwala to, jak tłumaczy ministerstwo, przyspieszyć oraz uprościć całość procesu, a tym samym zminimalizować podatność na powstawanie błędów.
– Projektowane rozporządzenie uwzględnia fakt, że zapotrzebowanie sporządzane przez PPIS (zapotrzebowanie powiatowe) ma charakter bieżący i służy oszacowaniu liczby szczepionek niezbędnej do uzupełnienia stanów magazynowych stacji w celu zabezpieczenia realizacji krótkoterminowych zamówień składanych przez świadczeniodawców, natomiast zapotrzebowanie określane przez GIS służy zaplanowaniu zakupów szczepionek przez ministra właściwego do spraw zdrowia w dłuższej perspektywie – podsumowuje resort zdrowia.
Projekt rozporządzenia MZ publikujemy poniżej.