In vitro nie stwarza ryzyka zaburzeń czynności poznawczych
Autor: Monika Stelmach
Data: 12.11.2019
Źródło: Damian Matusiak, Cognitive and behavioural outcome of children born after IVF at age 9 years
Działy:
Doniesienia naukowe
Aktualności
Problem z zajściem w ciążę (po 12 miesiącach starań) dotyczy około 15 proc. par. Niejednokrotnie stosowane są techniki wspomaganego rozrodu, w tym zapłodnienie metodą in vitro. Na łamach Human Reproduction przedstawiono wyniki badania oceniającego rozwój psychoruchowy i kognitywny dzieci poczętych tą metodą.
Leczenie niepłodności wielu parom pozwala na posiadanie upragnionego potomstwa. Problem jest powszechny, trudności z zajściem w ciążę (po 12 miesiącach starań) dotyczą około 15 proc. par. Niejednokrotnie stosowane są techniki wspomaganego rozrodu, w tym zapłodnienie metodą in vitro. Na łamach Human Reproduction przedstawiono wyniki badania oceniającego rozwój psychoruchowy i kognitywny dzieci poczętych tą metodą.
Naukowcy z Amsterdam University Medical Centre porównali rozwój psychoruchowy i czynności poznawcze u 169 dzieci urodzonych między marcem 2005 a grudniem 2006 roku; spośród nich 103 zostały poczęte metodą in vitro (w tym u 57 matek zastosowano dodatkowo stymulację jajników), a 66 poczęto naturalnie. Czynności poznawcze oceniono za pomocą skróconej skali inteligencji Wechslera i NEPSY-II, a rozwój za pomocą formularzy CBCL i TRF. Follow-up prowadzono przez 9 lat, a badanie było zaślepione względem obserwatora.
Okazało się, że nie stwierdzono istotnych różnic w ilorazie inteligencji między trzema badanymi grupami (średnie IQ odpowiednio 114,8, 114,0 i 115,4; p=0,746). Analizy wielowymiarowe nie ujawniły statystycznie istotnego związku między dziećmi poczętymi dzięki technikom wspomaganego rozrodu a poczętymi naturalnie w całkowitym, werbalnym i wydajnościowym IQ. Podobnie wyniki CBCL i TRF nie różniły się znacząco między grupami (odpowiednio p=0,090 i 0,507). Jak więc widać techniki wspomaganego rozrodu pozwalają na posiadanie zdrowego, dobrze rozwijającego się potomstwa.
Naukowcy z Amsterdam University Medical Centre porównali rozwój psychoruchowy i czynności poznawcze u 169 dzieci urodzonych między marcem 2005 a grudniem 2006 roku; spośród nich 103 zostały poczęte metodą in vitro (w tym u 57 matek zastosowano dodatkowo stymulację jajników), a 66 poczęto naturalnie. Czynności poznawcze oceniono za pomocą skróconej skali inteligencji Wechslera i NEPSY-II, a rozwój za pomocą formularzy CBCL i TRF. Follow-up prowadzono przez 9 lat, a badanie było zaślepione względem obserwatora.
Okazało się, że nie stwierdzono istotnych różnic w ilorazie inteligencji między trzema badanymi grupami (średnie IQ odpowiednio 114,8, 114,0 i 115,4; p=0,746). Analizy wielowymiarowe nie ujawniły statystycznie istotnego związku między dziećmi poczętymi dzięki technikom wspomaganego rozrodu a poczętymi naturalnie w całkowitym, werbalnym i wydajnościowym IQ. Podobnie wyniki CBCL i TRF nie różniły się znacząco między grupami (odpowiednio p=0,090 i 0,507). Jak więc widać techniki wspomaganego rozrodu pozwalają na posiadanie zdrowego, dobrze rozwijającego się potomstwa.