Automatyczna dyżurka, czyli błyskawiczny dostęp do asortymentu

Udostępnij:
Marcin Wilk, prezes zarządu E-volve w rozmowie "Menedżerem Zdrowia" opowiada o urządzeniu, które sprawia, że codzienne obowiązki personelu szpitalnego stają się łatwe i przyjazne. Chodzi o dyspenser medyczny, dzięki któremu personel medyczny błyskawicznie uzyskuje dostęp do zestawów ratunkowych oraz asortymentu i leków.
Rozmowa z Marcinem Wilkiem, prezesem zarządu "E-volve"

Osobie, która nie zna możliwości dyspensera medycznego państwa firmy, może on wydawać się niepozorny.
To tylko złudzenie. Dyspenser jest naszpikowany nowoczesną technologią. To urządzenie, dzięki któremu personel medyczny błyskawicznie uzyskuje dostęp do zestawów ratunkowych oraz asortymentu i leków używanych na co dzień na oddziale szpitalnym. Pozwala ono całkowicie zautomatyzować proces obiegu asortymentu medycznego. Wytwarzamy i instalujemy rozwiązania dla personelu medycznego. To rozwiązanie stworzone jest jednak z myślą o pacjentach i pracownikach branży medycznej. Zadaniem dyspensera jest pomoc pacjentom i ułatwienie pracy personelowi medycznemu.

Jak to urządzenie działa? Od chwili, gdy lek trafia na półkę, do momentu, w którym podawany jest pacjentowi.
Pielęgniarka oddziałowa odbiera ze szpitalnej apteki leki i asortyment opatrzone kodem paskowym zawierającym bardzo precyzyjne informacje. Później umieszcza je w dyspenserze medycznym stojącym w oddziałowej dyżurce. W trakcie załadunku skanowane są etykiety leków, sprzętu jednorazowego i opatrunkowego, a informacja ta trafia na serwer lokalny lub zewnętrzny, gdzie gromadzone są wszystkie dane. Na tym etapie doskonale wiemy, w którym dyspenserze, na jakim poziomie, w jakiej szufladzie znajduje się dany lek lub sprzęt jednorazowy. Podczas obchodu lekarz lub pielęgniarka wybiera na tablecie przypisane konkretnemu pacjentowi leki. Informacja ta trafia online do bazy dyspenserów. Pielęgniarka, przygotowując realizację zlecenia, przykłada do czytnika automatu swoją kartę, a następnie wpisuje numer pacjenta, dla którego będzie realizować procedurę medyczną. Na tym etapie urządzenie już „wie”, jakie leki ma wydać, i automatycznie przesuwa szuflady do okna poboru, a pielęgniarka bierze zaordynowany pacjentowi lek.Wszystko jest w pełni zautomatyzowane. Potem już wystarczy podać choremu lekarstwo. Pamiętajmy, że personel ma bardzo odpowiedzialną i wymagającą pracę, a w takich warunkach może przytrafić się błąd. Dzięki wykorzystaniu dyspensera jakakolwiek pomyłka będzie wyeliminowana w stu procentach.

Jakie korzyści płyną z posiadania takiego urządzenia w szpitalu?
To narzędzie zarządzania szpitalem poprzez kontroling asortymentu i leków. Dzięki temu dyrekcja może przyglądać się strukturze kosztów i realnie wpływać na finanse szpitala. To także możliwość dokładnego kontrolowania zużycia asortymentu z podziałem na godziny i daty. Wiadomo również, kto jaki lek otrzymał.

Czy urządzenie wpłynie na jakość leczenia?
Chcemy wytwarzać produkty sprawiające, że codzienne obowiązki stają się łatwe i przyjazne. Właściwy dobór technologii wykorzystanej przy budowie dyspensera medycznego pozwala ograniczyć koszty i skrócić czas potrzebny na przygotowanie personelu do opieki nad pacjentami, a równocześnie jest gwarantem całkowitej kontroli nad obrotem i rotacją asortymentu i leków z magazynu, apteki, punktu obsługi pacjenta aż do sali pacjentów. Jakość leczenia po zainstalowaniu dyspenserów znacznie się poprawi, bo personel medyczny bardziej efektywnie wykorzysta czas, poświęcając go pacjentom, a nie zajmując się przygotowaniem do procedury medycznej.

Dyspenser wydaje się genialny w swej prostocie. Skąd pomysł na takie urządzenie?
Pomysł zrodził się w trakcie ożywionej dyskusji przyjaciół, czyli właścicieli E-volve, na temat pobytu w szpitalu członka rodziny. Dyskusja dotyczyła procesów związanych z transportem leków i procedury podania przy użyciu asortymentu jednorazowego. Doszliśmy do wniosku, że można wykorzystać nasze doświadczenia w zarządzaniu procesami, stosując przy tym zaawansowaną automatykę, elektronikę i oprogramowanie. Rozpoczęliśmy od kreślenia na kartkach papieru – krok po kroku, jak wyglądałby według nas proces rotacji leków i asortymentu jednorazowego w szpitalu. Na bieżąco dokonywaliśmy poprawek, zakreślając newralgiczne punkty, dokonując korekt i dopisując spostrzeżenia. Gdy opisaliśmy system zarządzania, przeszliśmy do projektowania urządzenia, które mogłoby być przyjazne i pomocne dla personelu oraz kadry zarządzającej szpitala. Materiał przekazaliśmy do konsultacji technologom i programistom, aby rozpoczęli prace projektowe na poziomie merytorycznym oraz profesjonalnie wpisali w swoje zadania nasze pomysły. Po niespełna roku powstał prototyp, który pokazaliśmy menedżerom z sektora opieki zdrowotnej i poprosiliśmy ich o opinie. Okazało się, że dyspenser medyczny uzyskał mnóstwo pozytywnych komentarzy zarówno personelu, jak i lekarzy. Był to dla nas pierwszy test i potwierdzenie, że obraliśmy właściwy kierunek. Dlatego konsekwentnie słuchamy opinii naszych klientów, partnerów branżowych i ekspertów, z którymi prowadzimy konsultacje, aby dostarczać polskie rozwiązania na światowym poziomie, wyznaczając trendy w rozwoju automatyki w sektorze medycznym. Już niebawem pokażemy kolejne nowości.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Twórcami E-volve są Dariusz Jalowski i Marcin Wilk, menedżerowie z wieloletnim doświadczeniem w międzynarodowym biznesie. E-volve należy do grupy kapitałowej spajającej działalność spółek w sektorze przemysłowym i automatyki, produkcji elektroniki, montażu urządzeń i usług. Projekt dyspensera medycznego został odseparowany od bieżącej działalności do spółki celowej start-up e-volve sp. z o.o., aby spółka była jeszcze bardziej transparentnym partnerem dla szpitali. Firma jest członkiem wspierającym Polskiej Federacji Szpitali i pomaga członkom tej organizacji w realizacji podstawowych celów szpitali, czyli świadczeniu opieki zdrowotnej na najwyższym poziomie przy jednoczesnym obniżaniu kosztów zużycia materiałów, asortymentu, jego eksploatacji oraz zapewnieniu bezpiecznego przechowywania i podawania leków.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.