Być innowatorem swoich czasów – 110 lat spółki Gedeon Richter

Udostępnij:

W tym roku mija 110. rocznica powstania spółki farmaceutycznej Gedeon Richter. Jakie są plany firmy na kolejne lata? Przede wszystkim dalsza ekspansja na obszarze Europy Zachodniej. Pomogą w tym badania nad nowymi cząsteczkami leków oraz wdrażanie innowacji.
Gedeon Richter to drugi co do wielkości w Europie Środkowo-Wschodniej producent leków, zatrudniający ponad 10 tysięcy osób i posiadający przedstawicielstwa w ponad stu krajach na wszystkich kontynentach. W dwóch polskich oddziałach firmy – Gedeon Richter Polska (dawniej Polfa Grodzisk) oraz Gedeon Richter Marketing Polska – zatrudnionych jest około tysiąca osób.

W 2010 roku firma osiągnęła skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości blisko 1 miliarda EUR i została laureatem nagrody „CE TOP 500 Index of Success 2010” dla najlepszej firmy środkowoeuropejskiej. – Nasza mocna pozycja rynkowa to wynik dziesięcioleci ciężkiej pracy oraz konsekwentnie realizowanej strategii – mówi Erik Bogsch, dyrektor generalny Gedeon Richter Plc. – W kolejnych latach zamierzamy umocnić naszą pozycję na kluczowych rynkach Europy Zachodniej, w czym niewątpliwie pomogą nam ostatnie przejęcia i współpraca z nowymi partnerami – dodaje.

Pod koniec ubiegłego roku Gedeon Richter nabył PregLem – szwajcarską spółkę biofarmaceutyczną, której działalność skupia się na leczeniu bezpłodności i chorób kobiecych, a także portfolio środków antykoncepcyjnych niemieckiej firmy Grünenthal. Obie transakcje poszerzyły ofertę produktów z dziedziny profilaktyki i ochrony zdrowia kobiet, istotnie wzmacniając pozycję spółki w obszarze ginekologicznym.


Gedeon Richter należy obecnie do nielicznych, na skalę światową, spółek posiadających kompletny asortyment leków ginekologicznych, m.in. doustne środki antykoncepcyjne, tabletki „dzień po”, preparaty hormonalnej terapii zastępczej oraz leki przeciwgrzybicze. Ugruntowanie pozycji koncernu na terenie Europy Zachodniej będzie oparte nie tylko na lekach generycznych, ale również biotechnologicznych, jako że to właśnie biotechnologia jest obecnie obszarem o ponadprzeciętnych perspektywach. Krokiem w kierunku realizacji tego celu było nawiązanie z końcem sierpnia 2011 roku współpracy strategicznej z firmą STADA. – Dzięki tej kooperacji zwiększyliśmy w naszym portfolio udział produktów o wysokiej wartości dodanej, a ponadto uzyskaliśmy partnera posiadającego silną pozycję na terenie Unii Europejskiej – mówi Erik Bogsch.

Na 2012 rok planowane jest również zakończenie budowy nowoczesnego zakładu biotechnologicznego w węgierskim mieście Debreczyn, w który Gedeon Richter zainwestował 15 miliardów forintów. Placówka ta umożliwi min. wytwarzanie najbardziej skomplikowanych produktów pochodnych komórek macierzystych. Obecnie węgierski koncern posiada centra badawczo-rozwojowe zlokalizowane na całym świecie. Tylko w tej części Europy istnieją trzy takie placówki, pośród których największa, zatrudniająca 950 osób, znajduje się na Węgrzech, a jedna również w Polsce – w Grodzisku Mazowieckim.

Gedeon Richter kontynuuje także szeroko zakrojone badania własne nad lekami stosowanymi w leczeniu chorób ośrodkowego układu nerwowego, w tym zwłaszcza schizofrenii, stanów lękowych, przewlekłego bólu i depresji. Na początku października tego roku w USA pomyślnie zakończyła się trzecia faza badań klinicznych nad nowym lekiem przeciwpsychotycznym – CARIPRAZINE.

Szybkie postępy w pracach nad nowymi lekami to wynik położenia bardzo dużego nacisku
na wdrażanie innowacji. Gedeon Richter przeznacza na badania i rozwój (R&D) średnio 10 proc. swojego rocznego dochodu. W 2010 roku kwota ta wyniosła 98,3 mln euro, będąc tym samym największą inwestycją w R&D w Europie Środkowo-Wschodniej.

Ciągły rozwój produktów i sieci sprzedaży, a także aktywne poszukiwanie okazji do akwizycji pozwala utrzymać spółce stabilne wyniki finansowe w coraz mniej sprzyjającym otoczeniu gospodarczym. W I półroczu 2011 r. zyski ze sprzedaży na rynku polskim wyniosły 38 mln euro, co stanowi 4-proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Z kolei łączne przychody ze sprzedaży na wszystkich rynkach wzrosły w I półroczu tego roku o 7,5 proc. do ponad 542 mln euro.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.