iStock

Czy pacjenci są zadowoleni z teleporad – wyniki raportu

Udostępnij:
– 41,7 proc. ankietowanych jest zadowolonych z teleporad. Stwierdzili, że jakość usług była porównywalna z poradami udzielonymi podczas wizyty osobistej w placówce POZ. Zdaniem 16 proc. teleporada przewyższała jakościowo wizytę w gabinecie, a 36,3 proc. oceniło jakość wizyty stacjonarnej wyżej niż teleporadę – wynika z „Raportu dotyczącego badania satysfakcji pacjentów korzystających z teleporad u lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej w okresie epidemii COVID-19”. „Menedżer Zdrowia” streszcza dokument i publikuje go.
W badaniu Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia uczestniczyło 13 961 osób, które wyraziły zgodę na przeprowadzenie ankiety. Z teleporady w formie telefonicznej skorzystało 81,5 proc. z nich. Wizytę osobistą odbyło 18,1 proc. respondentów. Najmniejszy odsetek stanowiły teleporady w formie wideorozmów – brało w nich udział 0,3 proc. badanych.

Co wynika z ankiety?
Pacjentów spytano między innymi o to, czy mieli problem z dodzwonieniem się do gabinetu.

76,4 proc. respondentów nie miało problemu z dodzwonieniem się do POZ, 14,3 proc. udało się nawiązać kontakt po kilku próbach, a 1,5 proc. nie miało możliwości dodzwonienia się do przychodni POZ.

Czy kłopot, z którym chory zwrócił się do lekarza, został rozwiązany?

92 proc. badanych zadeklarowało rozwiązanie problemu podczas teleporady, a 8,2 proc. przyznało, że zgłoszony problem nie został rozwiązany.

Czy lekarz w sposób jasny i zrozumiały udzielił choremu informacji na temat problemu zdrowotnego, z którym zwrócił się do lekarza?

Zdecydowana większość respondentów (niemal 97 proc.) zadeklarowała, że uzyskali pełną informację o tym, jakie są zalecenia lekarza, jakie dodatkowe badania należy wykonać oraz jak zażywać leki i gdzie ewentualnie zgłosić się na dalsze leczenie.

Niecałe 2 proc. pacjentów musiało dopytać o przyczynę dolegliwości, czy też jak zażywać leki oraz kiedy zgłosić się na ponowną konsultację, a 1,3 proc. nie otrzymało satysfakcjonującej informacji na temat zgłoszonego problemu zdrowotnego.

Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu zdrowotnego, zaoferowano możliwość umówienia wizyty osobistej?

Spośród 1 150 ankietowanych, którym teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, na pytanie, czy została im zaoferowana możliwość umówienia wizyty osobistej, odpowiedzi udzielić chciały 862 osoby. 59,9 proc. odpowiadającym na to pytanie zaproponowano możliwość umówienia wizyty osobistej u lekarza POZ, a 40,1 proc. nie uzyskało informacji dotyczącej możliwości umówienia wizyty osobistej u lekarza POZ podczas teleporady.

Czy jakość porady medycznej podczas teleporady jest porównywalna z jakością porad udzielanych przez lekarza w trakcie wizyt osobistych?

41,7 proc. ankietowanych jest zadowolonych z teleporady. Stwierdzili, że jakość usług była porównywalna z poradami udzielonymi podczas wizyty osobistej w placówce POZ. Zdaniem 16 proc. teleporada przewyższała jakościowo wizytę w gabinecie, a 36,3 proc. oceniło jakość wizyty stacjonarnej wyżej niż teleporadę. W ocenie tej grupy badanych ważnym aspektem jest możliwość bezpośredniego kontaktu z lekarzem oraz dopytanie o szczegółowe zalecenia terapeutyczne.

6 proc. respondentów zgłosiło, że podczas teleporady lub wideoporady lekarz ogólnikowo poinformował ich o zaleceniach, byli zmuszeni samodzielnie dopytać o dokładniejsze informacje dotyczące procesu leczenia.

Podsumowanie
W raporcie stwierdzono, że teleporady spotkały się z pozytywnym odbiorem i zostały uznane przez większość pacjentów, którzy z nich korzystali, za potrzebne.

– Pojawiające się obawy, że osoby starsze nie poradzą sobie przy teleporadzie i że będzie ona niedostępna dla szerokiego grona pacjentów, nie znalazły potwierdzenia w przeprowadzonym badaniu. Przy dalszym rozwoju teleporad, w celu zwiększenia satysfakcji pacjentów należy skupić się na udoskonaleniu takich aspektów. jak możliwość skontaktowania się z przychodnią POZ, a także przekazywanie pełnej, wyczerpującej informacji na temat procesu leczenia pacjentowi oraz wszelkich niezbędnych dokumentów podczas teleporady. Ważna jest również możliwość skorzystania z wizyty osobistej, gdy teleporada nie przynosi oczekiwanego rezultatu. Wyniki badania dały wiedzę na temat opinii pacjentów, są także merytorycznym podsumowaniem okresu wdrażania teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej w czasie epidemii COVID-19. Należy skupić się na systematycznym upowszechnianiu i udoskonalaniu teleporad, co wpłynie na poprawę opieki nad pacjentem, zwiększenie dostępności do zespołu POZ oraz umożliwi wdrażanie kolejnych, nowoczesnych rozwiązań telemedycznych w podstawowej opiece zdrowotnej – podsumowano.

Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: „Raport z badania satysfakcji pacjentów korzystających z teleporad u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w okresie epidemii COVID-19”.

Przeczytaj także: „Wytyczne w zakresie teleporad”, „To nieprawda, że teleporady w POZ się nie sprawdzają”, „TelePOZ się nie sprawdza”, „Bartłomiej Chmielowiec o cewnikowaniu przez telefon” i „Agnieszka Mastalerz-Migas o teleporadach w POZ”.

Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.