Anna Strzyżak/Kancelaria Sejmu

Dwa pakiety propozycji ograniczających dostępność alkoholu

Udostępnij:

Sejmowe komisje dyskutowały 8 stycznia nad propozycjami ograniczającymi dostępność do alkoholu. Wiceminister rozwoju Michał Jaros zapowiedział, że resort będzie pracował nad niektórymi pomysłami Ryszarda Petru.

Jakie ograniczenia?

Środowe posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Zdrowia dotyczyło propozycji wprowadzenia ograniczeń w sprzedaży alkoholu. Wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny powiedział, że niebawem zapadnie decyzja w sprawie wpisania do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów rozwiązań dotyczących: zakazu sprzedaży alkoholu przez internet, reklamy napojów alkoholowych oraz zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych od 22 do 6 rano.

Wiceminister zaznaczył, że na razie „zgodę” mają trzy z sześciu elementów z propozycji MZ, które mają ograniczyć dostępność do alkoholu. Przypomniał, że zespół do spraw programowania prac rządu zgodził się na wprowadzenie do wykazu prac rządu rozwiązań dotyczących wyglądu opakowań, w których sprzedawany jest alkohol (opakowania do 300 ml wyłącznie z metalu lub szkła), zakazu wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna oraz zakładającego, że w przypadku wątpliwości co do pełnoletności osoby kupującej alkohol sprzedawca będzie miał obowiązek zażądania dokumentu potwierdzającego wiek kupującego.

Zmiany przygotowane przez Ministerstwo Zdrowia to zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Założenia do wykazu prac rządu wpisano w październiku ub. roku.

Propozycje posła Petru

Poseł Ryszard Petru (Polska 2050-TD) przedstawił prezentację z własnymi propozycjami, które ograniczają reklamę i dystrybucję alkoholu. Powiedział, że jest to „zagajenie do dyskusji”. Zaznaczył, że nie należy prezentacji traktować jako propozycji komisji czy propozycji rządowej.

Propozycje te zakładają, że w momencie zakupu alkoholu przez internet kupujący musiałby potwierdzić swój wiek, korzystając z e-dowodu, platformy Moje ID czy systemu mObywatel 2.0. Z kolei w momencie dostawy musiałby okazać kurierowi dokument potwierdzający pełnoletność. Jak wyjaśnił, to rozwiązanie uniemożliwi zakup napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim, ale nie zakaże dystrybucji internetowej, która jest istotna dla niewielkich polskich firm wytwarzających produkty kategorii premium, np. polskich winnic czy producentów piw rzemieślniczych.

Poseł Polski 2050-TD zaproponował wprowadzenie bezwzględnego zakazu jakiejkolwiek reklamy napojów alkoholowych. Ponadto, zgodnie z propozycją Petru, wszystkie alkohole oraz „napoje imitujące alkohol” byłyby umieszczone w „odpowiedniej strefie”. Według niego w sklepach samoobsługowych nakaz sprzedaży na wydzielonych stoiskach alkoholowych powinien dotyczyć także piwa (alkoholowego oraz bezalkoholowego).

Propozycja Petru zakłada, że znaki ostrzegawcze oraz informacje o zawartości alkoholu byłyby umieszczane na wszystkich napojach alkoholowych, także na piwie. Petru postuluje też wprowadzenie zakazu stosowania tej samej marki oraz opakowania dla produktów bezalkoholowych oraz alkoholowych. Kolejny pomysł dotyczy zakazu promocji typu 4+4, 12+12, które zachęcają do zakupu dużych ilości napojów alkoholowych, oraz zakazu loterii, czyli promocji, w których pod kapslami czy etykietami znajdują się informacje o nagrodzie w postaci kolejnej puszki czy butelki.

Przy każdym zakupie kontrola dokumentu tożsamości?

Według Petru kontrola dokumentu tożsamości powinna być obowiązkowa przy każdym zakupie napoju alkoholowego.

Wiceminister rozwoju Michał Jaros zapowiedział, że Ministerstwo Rozwoju i Technologii będzie pracowało nad niektórymi z propozycji posła Petru.

– Jesteśmy otwarci na rozmowę i dialogi, ale i realizację pewnych rozwiązań na poziomie prawnym – dodał.

Jaros zapowiedział, że będzie pracować z resortem zdrowia, aby wypracować jak najlepsze przepisy, które będą przede wszystkim działały na korzyść zdrowia.

Odnosząc się do planów MZ ograniczenia sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych w godzinach 22–6, zaznaczył, że ograniczenie dostępności sprzedaży alkoholu nie może dotyczyć tylko wybranych firm, ale – jeśli jest wprowadzane – powinno obejmować wszystkich.

Menedzer Zdrowia twitter

 
© 2025 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.