Frost & Sullivan: Wzrost wydatków w służbie zdrowia wymusza zastosowanie nowoczesnych rozwiązań IT
Redaktor: Aleksandra Lang
Data: 22.06.2012
Źródło: Frost & Sullivan, AL
Działy:
Poinformowano nas
Aktualności
Wydatki na ochronę zdrowia zwiększają się na całym świecie. W związku z tym potrzebne są nowe zrównoważone modele biznesowe, które pomogą je ograniczyć, a równocześnie poprawić jakość usług.
Z nowej analizy Frost & Sullivan „Strategiczna analiza modeli biznesowych wdrożenia rozwiązań IT w służbie zdrowia” wynika, że czynnikiem niezbędnym do efektywnej implementacji skutecznych modeli biznesowych jest zaangażowanie w ten proces kierownictwa placówek zdrowia oraz interesariuszy. W analizie ujęto następujące modele biznesowe: oprogramowanie jako usługa (ang. Software as a Service, SaaS), usługi zarządzane (ang. Managed Services), oprogramowanie otwarte (ang. Open Source) oraz model Freemium.
Większość systemów opieki zdrowotnej w Europie nie zmieniała się od dziesięcioleci. Jednakże, począwszy od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, niektóre kraje Europy Zachodniej zaczęły monitorować wydajność i efektywność kosztową systemów opieki zdrowotnej oraz dostarczania usług związanych z ochroną zdrowia.
„W wyniku takich starań, Europa coraz szerzej wprowadza innowacyjne modele biznesowe dotyczące technologii informacyjnych w służbie zdrowia” – stwierdzają analitycy Frost & Sullivan. „Modele biznesowe takie jak SaaS, Managed Services, Open Source i Freemium zyskują coraz większe znaczenie, obok bardziej tradycyjnych alternatyw opartych na inwestycjach kapitałowych i licencjonowaniu.”
Ograniczenie nakładów na ochronę zdrowia to nie jedyny czynnik, który wpływa na popularność innowacyjnych modeli biznesowych. Dodać tu należy potrzebę zapewnienia lekarzowi dostępu do dokumentacji pacjenta w dowolnym miejscu i czasie, a także starzenie się populacji oraz rosnące wymagania odbiorców usług.
Jednakże mimo niezaprzeczalnej konieczności wprowadzania nowych modeli, kluczową sprawą staje się bezpieczeństwo, przede wszystkim w zakresie ochrony danych. Fakt, że dane osobowe pacjenta będą przechowywane poza placówką ochrony zdrowia, budzi wiele obaw dotyczących naruszenia prywatności.
„Klienci wciąż nie mają zaufania do zdalnego przechowywania i zarządzania danymi. Są również sceptyczni wobec faktu, że nie mają żadnej kontroli w zakresie protokołów odzyskiwania danych i ciągłości działania, które dostawca oprogramowania stosuje w przypadku ich danych” – wyjaśniają analitycy Frost & Sullivan.
System opieki zdrowotnej ma wielu interesariuszy: pacjentów, pracowników służby zdrowia, ubezpieczycieli i organy rządowe. Kluczową strategią byłoby przyjęcie takiego modelu biznesowego, który uwzględnia interesy wszystkich właściwych podmiotów.
W związku z tym dostawcy usług związanych z oprogramowaniem powinni współpracować z kierownictwem szpitali, aby zapewnić osiągnięcie zgodności wprowadzanych rozwiązań IT z ogólnymi celami biznesowymi placówki. Takie podejście umożliwi pracownikom skoncentrowanie się na najważniejszych zadaniach i zapewnienie pacjentom optymalnej opieki.
Należałoby opracować taki model biznesowy, który zapewniłby korzyści społeczne i ekonomiczne, umożliwiając tym samym przeprowadzenie dogłębnej transformacji systemu opieki zdrowotnej w dłuższej perspektywie czasowej. Podejście do zarządzanych usług oparte na partnerstwie zapewni elastyczność podczas stawiania czoła wyzwaniom związanym ze zmianami w zakresie technologii, regulacji i potrzeb użytkowników.
„Dostawcy usług IT powinni skupić się na budowaniu długoterminowych relacji oraz znajdowaniu strategicznych rozwiązań korzystnych dla wszystkich zaangażowanych stron, poprzez utrzymywanie regularnej komunikacji i wzajemne dostosowywanie się” – podsumowują analitycy Frost & Sullivan. „Dostawcy oprogramowania powinni zapewnić bezpieczną wymianę danych medycznych ponad granicami krajów, mając na uwadze potrzebę ochrony danych dotyczących zdrowia oraz integralności osobistej pacjentów”.
Większość systemów opieki zdrowotnej w Europie nie zmieniała się od dziesięcioleci. Jednakże, począwszy od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, niektóre kraje Europy Zachodniej zaczęły monitorować wydajność i efektywność kosztową systemów opieki zdrowotnej oraz dostarczania usług związanych z ochroną zdrowia.
„W wyniku takich starań, Europa coraz szerzej wprowadza innowacyjne modele biznesowe dotyczące technologii informacyjnych w służbie zdrowia” – stwierdzają analitycy Frost & Sullivan. „Modele biznesowe takie jak SaaS, Managed Services, Open Source i Freemium zyskują coraz większe znaczenie, obok bardziej tradycyjnych alternatyw opartych na inwestycjach kapitałowych i licencjonowaniu.”
Ograniczenie nakładów na ochronę zdrowia to nie jedyny czynnik, który wpływa na popularność innowacyjnych modeli biznesowych. Dodać tu należy potrzebę zapewnienia lekarzowi dostępu do dokumentacji pacjenta w dowolnym miejscu i czasie, a także starzenie się populacji oraz rosnące wymagania odbiorców usług.
Jednakże mimo niezaprzeczalnej konieczności wprowadzania nowych modeli, kluczową sprawą staje się bezpieczeństwo, przede wszystkim w zakresie ochrony danych. Fakt, że dane osobowe pacjenta będą przechowywane poza placówką ochrony zdrowia, budzi wiele obaw dotyczących naruszenia prywatności.
„Klienci wciąż nie mają zaufania do zdalnego przechowywania i zarządzania danymi. Są również sceptyczni wobec faktu, że nie mają żadnej kontroli w zakresie protokołów odzyskiwania danych i ciągłości działania, które dostawca oprogramowania stosuje w przypadku ich danych” – wyjaśniają analitycy Frost & Sullivan.
System opieki zdrowotnej ma wielu interesariuszy: pacjentów, pracowników służby zdrowia, ubezpieczycieli i organy rządowe. Kluczową strategią byłoby przyjęcie takiego modelu biznesowego, który uwzględnia interesy wszystkich właściwych podmiotów.
W związku z tym dostawcy usług związanych z oprogramowaniem powinni współpracować z kierownictwem szpitali, aby zapewnić osiągnięcie zgodności wprowadzanych rozwiązań IT z ogólnymi celami biznesowymi placówki. Takie podejście umożliwi pracownikom skoncentrowanie się na najważniejszych zadaniach i zapewnienie pacjentom optymalnej opieki.
Należałoby opracować taki model biznesowy, który zapewniłby korzyści społeczne i ekonomiczne, umożliwiając tym samym przeprowadzenie dogłębnej transformacji systemu opieki zdrowotnej w dłuższej perspektywie czasowej. Podejście do zarządzanych usług oparte na partnerstwie zapewni elastyczność podczas stawiania czoła wyzwaniom związanym ze zmianami w zakresie technologii, regulacji i potrzeb użytkowników.
„Dostawcy usług IT powinni skupić się na budowaniu długoterminowych relacji oraz znajdowaniu strategicznych rozwiązań korzystnych dla wszystkich zaangażowanych stron, poprzez utrzymywanie regularnej komunikacji i wzajemne dostosowywanie się” – podsumowują analitycy Frost & Sullivan. „Dostawcy oprogramowania powinni zapewnić bezpieczną wymianę danych medycznych ponad granicami krajów, mając na uwadze potrzebę ochrony danych dotyczących zdrowia oraz integralności osobistej pacjentów”.