KPO – na co euro będzie szło?
Tagi: | KPO, Krajowy Plan Odbudowy, KPO zdrowie, ile na zdrowie z KPO, ile pieniędzy z KPO, ile dostaniemy pieniędzy z KPO, ile euro z KPO, Unia Europejska |
Rząd przesłał do Komisji Europejskiej drugą rewizję Krajowego Planu Odbudowy – co trzeba poprawić, aby dostać miliardy złotych na zdrowie i ile ich dokładnie będzie? Wyliczamy.
- Pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy dla Polski to w sumie 60 mld euro. Ile wydamy na zdrowie?
- Rozwój i modernizacja infrastruktury centrów opieki wysokospecjalistycznej i innych podmiotów leczniczych – 9,5 mld zł
- Przyspieszenie procesów transformacji cyfrowej ochrony zdrowia poprzez dalszy rozwój usług cyfrowych w ochronie zdrowia – 4,5 mld zł
- Rozwój opieki długoterminowej poprzez modernizację infrastruktury podmiotów leczniczych na poziomie powiatowym – 670 mln zł
- Inwestycje związane z modernizacją i doposażeniem obiektów dydaktycznych w związku ze zwiększeniem limitów przyjęć na studia medyczne – 3,1 mld zł
- Kompleksowy rozwój badań w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu – 1,2 mld zł
Każdy kraj Unii Europejskiej opracował plan, w którym zapisano konieczne do przeprowadzenia reformy i przewidywane do realizacji inwestycje. Nasz Krajowy Plan Odbudowy składa się z sześciu komponentów, w tym pięciu tematycznych i jednego instytucjonalnego (ostatni):
- Odporność i konkurencyjność gospodarki,
- Zielona energia i zmniejszenie energochłonności,
- Transformacja cyfrowa,
- Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia,
- Zielona, inteligentna mobilność,
- Poprawa jakości instytucji i warunków realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Resort zdrowia jest instytucją odpowiedzialną za reformy w komponencie D, czyli:
- D1.1 Zwiększenie efektywności, dostępności i jakości świadczeń zdrowotnych,
- D1.2 Zwiększenie efektywności, dostępności i jakości świadczeń zdrowotnych podmiotów leczniczych na poziomie powiatowym,
- D2.1 Stworzenie odpowiednich warunków dla zwiększenia liczebności kadry medycznej,
- D3.1 Podniesienie efektywności i jakości systemu ochrony zdrowia poprzez wsparcie polskiego potencjału badawczo-rozwojowego w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
W dużym skrócie – gdy spełnimy powyższe punkty, to otrzymamy pieniądze na pięć inwestycji. 19 mld zł na:
- D1.1.1 Rozwój i modernizacja infrastruktury centrów opieki wysokospecjalistycznej i innych podmiotów leczniczych – 9 464 098 500 zł,
- D1.1.2 Przyspieszenie procesów transformacji cyfrowej ochrony zdrowia poprzez dalszy rozwój usług cyfrowych w ochronie zdrowia – 4 466 304 100 zł,
- D1.2.1 Rozwój opieki długoterminowej poprzez modernizację infrastruktury podmiotów leczniczych na poziomie powiatowym – 670 095 000 zł,
- D2.1.1 Inwestycje związane z modernizacją i doposażeniem obiektów dydaktycznych w związku ze zwiększeniem limitów przyjęć na studia medyczne – 3 136 630 600 zł,
- D3.1.1 Kompleksowy rozwój badań w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu – 1 223 285 900 zł.
Mniej oficjalnie – niemal 10 mld zł będzie na poprawę dostępności do wysokospecjalistycznej opieki zdrowotnej, w tym sfinansowanie Krajowej Sieci Onkologicznej, reformy szpitali i sieci kardiologicznej, 4,5 mld zł na e-zdrowie, w tym między innymi na e-rejestrację, a 1,2 mld zł na edukację nowych pracowników ochrony zdrowia, między innymi na stypendia dla studentów medycyny.
Szczegóły
Oficjalnie – zgodnie z tym, co zapisano w rewizji, zadaniem inwestycji D1.1.1 jest wsparcie szpitali, które mają potrzeby inwestycyjne wynikające z procesów reform, w obszarach priorytetowych, takich jak onkologia i kardiologia.
Celem inwestycji D1.1.2 jest poprawa funkcjonowania podmiotów leczniczych, zwiększenie efektywności udzielania świadczeń i zapewnienie pacjentowi właściwej opieki i lepszego dostępu do informacji na temat swojego stanu zdrowia, poprzez wsparcie procesu informatyzacji sektora ochrony zdrowia. Za pieniądze z D1.1.2 wspierane będą przedsięwzięcia, dzięki którym możliwa będzie centralizacja usług cyfrowych – to jest stworzenie narzędzi wspomagających analizę stanu zdrowia pacjentów, rozwój algorytmów sztucznej inteligencji wspierającej proces decyzyjny lekarzy, cyfryzację dokumentacji medycznej i dalszy rozwój usługi jej wymiany oraz wzmocnienie cyberbezpieczeństwa w ochronie zdrowia.
Miliardy z D1.2.1 wydamy na przedsięwzięcia dotyczące niezbędnych prac budowlanych lub remontowych oraz zakupu wyposażenia dla szpitali powiatowych w celu tworzenia miejsc opieki długoterminowej i geriatrycznej.
Pieniądze przypisane do punktu D3.1.1 przeznaczymy na stworzenie odpowiedniego zaplecza naukowego, w tym infrastrukturalnego, dzięki któremu możliwy będzie rozwój badań w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
Wsparty zostanie też sektor biomedyczny. Zorganizowane będą konkursy na prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, a także – oficjalnie – wzmocniony potencjał badawczy poprzez utworzenie sieci Centrów Wsparcia Badań Klinicznych i ich doposażenie.
W resorcie zdrowia realizowany jest już punkt D2.1.1 dotyczący inwestycji związanych z modernizacją i doposażeniem obiektów dydaktycznych w związku ze zwiększeniem limitów przyjęć na studia medyczne – chodzi o dwa zakresy tematyczne:
- system zachęt do podejmowania i kontynuowania studiów na wybranych
kierunkach medycznych oraz podjęcia zatrudnienia w zawodzie na lata 2022–2026, - inwestycje infrastrukturalne związane z modernizacją i doposażeniem obiektów
dydaktycznych (działania mające na celu umożliwienie realizacji inwestycji w
potencjał dydaktyczny uczelni, który przełoży się na wdrożenie nowych
standardów kształcenia na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym, a także
stanowić będzie odpowiedź na zwiększającą się liczbę studentów tych kierunków).
Te zakresy mają charakter ogólnopolski – nie są skierowane do uczelni w poszczególnych województwach, ale do wszystkich szkół wyższych w Polsce, które kształcą studentów na kierunkach medycznych, o których mowa w art. 68 ust. 1 pkt 1–8 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Pieniądze z KPO związane z ochroną zdrowia nie posiadają identyfikacji terytorialnej.
Ponadto resort zdrowia, we współpracy z Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej, realizuje zadania związane z komponentu A, to jest z konkurencyjnością gospodarki w zakresie przygotowania strategicznego przeglądu opieki długoterminowej w Polsce w celu zdefiniowania priorytetów przyszłej reformy systemu ochrony zdrowia w Polsce w rodzaju opieki długoterminowej.