Kujawsko-pomorskie włącza się do akcji „Drugie życie”
Redaktor: Aleksandra Lang
Data: 04.10.2012
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, FMCP, AL
Działy:
Poinformowano nas
Aktualności
Tworzenie własnych kampanii promujących transplantacje i oświadczenia woli proponują uczniom szkół ponadgimnazjalnych z województwa kujawsko-pomorskiego główni organizatorzy akcji edukacyjnej „Drugie życie”: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Fresenius Medical Care Polska – FMCP (kampanię realizuje firma Perpetuum). Do programu zakwalifikowały się 32 szkoły. Kampania oficjalnie wystartowała 3 października 2012 r. Od 2009 roku uczestniczyło w niej 100 tys. uczniów z ponad 300 szkół województw wielkopolskiego, małopolskiego, warmińsko-mazurskiego i lubuskiego. Uczestnicy akcji rozdali ponad 300 tys. oświadczeń woli.
3 października uczniowie Zespołu Szkół nr 10 w Toruniu na przystankach komunikacji miejskiej i ulicach miasta rozdawali oświadczenia woli. Dokument ten po podpisaniu oznacza symboliczną zgodę na oddanie narządów do przeszczepu po śmierci. „Młodzież, która dziś w tramwajach odpowiada na pytania mieszkańców dotyczące transplantacji, jest głosem ponad dwóch tysięcy Polaków czekających na przeszczep. Oni nie mogą wyjść na ulicę, często są na to fizycznie za słabi. Czekają na swoje drugie życie” - mówi Anna Raichenbach, koordynatorka kampanii „Drugie życie” z firmy Perpetuum. Przy organizacji akcji młodzież wsparło toruński MZK oraz urząd miasta.
Brak organów do przeszczepu stanowi jedną z głównych przyczyn ograniczających liczbę operacji, które dla wielu chorych są jedynym ratunkiem. Mimo, że w Polsce obowiązuje zasada zgody domniemanej, zgodnie z którą każdy, kto nie zgłosił się do Centralnego Rejestru Sprzeciwów jest potencjalnym dawcą narządów, to transplantolodzy często spotykają się z negatywnym nastawieniem rodzin zmarłych do pobierania narządów.
Celem kampanii „Drugie życie” jest wyjaśnienie istoty transplantacji młodym ludziom, rozwianie ich wątpliwości i walka z mitami, które narosły wokół przeszczepiania narządów w ostatnich latach. Takiemu podejściu do promocji transplantacji sprzyja formuła kampanii, która zakłada, że uczniowie sami organizują działania w swoich szkołach i środowiskach. Organizatorzy wspierają ich, dostarczając materiały informacyjne i promocyjne oraz koordynując działania. - To doskonały pomysł, by dać młodym ludziom wolną rękę. Już nie raz przekonaliśmy się, że pokłady kreatywności, entuzjazmu i energii wśród nich są tak wielkie, że czasami wystarczy tylko mała iskra, by spowodować eksplozję działań. Przebieg kampanii "Drugie życie'" w innych województwach przekonał nas, że akcja nie może ominąć kujawsko-pomorskiego. Bardzo się cieszę, że możemy brać udział w inicjatywie, dzięki której możemy zmieniać świat na lepszy - tłumaczy Piotr Kryn, dyrektor Departamentu Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. - Tak naprawdę jednak najbardziej zależy nam na wywołaniu dyskusji wśród uczniów. Chcemy, by w jej wyniku każdy wyrobił sobie własne zdanie na temat transplantacji i, co więcej, podzielił się nim z bliskimi i znajomymi. Wyrazem świadomej decyzji jest m.in. podpisanie oświadczenia woli. Wiem, że wiele osób, nie tylko uczniów, w moim rodzinnym mieście nosi przy sobie rozdawane przez nas deklaracje. To dla mnie największa nagroda za wysiłek, który wkładamy w organizację kampanii i promocję transplantologii - opowiada Teresa Dryl-Rydzyńska, prezes Fresenius Medical Care Polska.
Do kujawsko-pomorskiego „Drugie życie” trafiło pierwszy raz. Inauguracja kampanii odbyła się 3 października w Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Przysieku. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele organizatorów i patronów akcji oraz szkół. Uczniowie wezmą udział w szkoleniu na temat transplantacji, ich uwarunkowań medycznych, prawnych imoralnych. Prelegentami są m.in. lekarz transplantolog, koordynator ds. przeszczepów, osoby po przeszczepie i czekające na niego oraz przedstawiciel Kościoła katolickiego. - W mojej codziennej pracy spotykam się z bardzo wieloma fałszywymi opiniami, przekłamaniami, a czasem wręcz przesądami na temat przeszczepów. Samemu trudno mi z nimi walczyć. Natomiast doskonałą okazję do tego daje mi takie przedsięwzięcie, jakim jest "Drugie życie". Szkolenia, spotkania w szerokim gronie i nieformalny kontakt z młodzieżą, to doskonałe sposoby na zmianę postrzegania transplantacji, jako nowoczesnej metody leczenia. Liczę na konkretne efekty tej akcji - mówi profesor Zbigniew Włodarczyk, konsultant wojewódzki w dziedzinie transplantologii, ekspert medyczny kampanii w województwie kujawsko-pomorskim.
Bezpośrednio po szkoleniu ruszy właściwa część akcji „Drugie życie”. Zakwalifikowały się do niej 32 szkoły z całego województwa. Każda z nich została zobowiązana do zorganizowania własnych działań, których skuteczność oceni kapituła kampanii. - Pojawimy się wszędzie tam, gdzie uczniowie będą potrzebować opinii specjalistów. Postaramy się dotrzeć do wszystkich, którzy będą chcieli usłyszeć z naszych ust na czym polegają transplantacje, jakie są ich ograniczenia i jakie nadzieje mogą z nimi wiązać chorzy. Chcemy dzielić się naszą wiedzą z tymi, od których zależy przyszłość transplantacji w Polsce - zapowiada Aleksandra Woderska, regionalny koordynator ds. transplantacji. - W każdej szkole z regionu zakwalifikowanej do kampanii odbędzie się spotkanie przybliżające uczniom problemy transplantologii. Na pytania młodzieży odpowie lekarz specjalista. Młodzi ludzie będą mogli obejrzeć poruszający hiszpański
film "Esperanza", który przedstawia transplantację z dwóch stron – z perspektywy biorcy narządu i
rodziny dawcy - mówi Anna Raichenbach, koordynatorka kampanii „Drugie życie” z firmy Perpetuum. Trzy najciekawsze kampanie szkolne zostaną nagrodzone czekami na kwotę 1000 zł. Uczniowie będą mogli przekazać pieniądze wybranym przez siebie organizacjom charytatywnym lub osobom potrzebującym. Finał akcji „Drugie życie” – w drugiej połowie grudnia.
Brak organów do przeszczepu stanowi jedną z głównych przyczyn ograniczających liczbę operacji, które dla wielu chorych są jedynym ratunkiem. Mimo, że w Polsce obowiązuje zasada zgody domniemanej, zgodnie z którą każdy, kto nie zgłosił się do Centralnego Rejestru Sprzeciwów jest potencjalnym dawcą narządów, to transplantolodzy często spotykają się z negatywnym nastawieniem rodzin zmarłych do pobierania narządów.
Celem kampanii „Drugie życie” jest wyjaśnienie istoty transplantacji młodym ludziom, rozwianie ich wątpliwości i walka z mitami, które narosły wokół przeszczepiania narządów w ostatnich latach. Takiemu podejściu do promocji transplantacji sprzyja formuła kampanii, która zakłada, że uczniowie sami organizują działania w swoich szkołach i środowiskach. Organizatorzy wspierają ich, dostarczając materiały informacyjne i promocyjne oraz koordynując działania. - To doskonały pomysł, by dać młodym ludziom wolną rękę. Już nie raz przekonaliśmy się, że pokłady kreatywności, entuzjazmu i energii wśród nich są tak wielkie, że czasami wystarczy tylko mała iskra, by spowodować eksplozję działań. Przebieg kampanii "Drugie życie'" w innych województwach przekonał nas, że akcja nie może ominąć kujawsko-pomorskiego. Bardzo się cieszę, że możemy brać udział w inicjatywie, dzięki której możemy zmieniać świat na lepszy - tłumaczy Piotr Kryn, dyrektor Departamentu Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. - Tak naprawdę jednak najbardziej zależy nam na wywołaniu dyskusji wśród uczniów. Chcemy, by w jej wyniku każdy wyrobił sobie własne zdanie na temat transplantacji i, co więcej, podzielił się nim z bliskimi i znajomymi. Wyrazem świadomej decyzji jest m.in. podpisanie oświadczenia woli. Wiem, że wiele osób, nie tylko uczniów, w moim rodzinnym mieście nosi przy sobie rozdawane przez nas deklaracje. To dla mnie największa nagroda za wysiłek, który wkładamy w organizację kampanii i promocję transplantologii - opowiada Teresa Dryl-Rydzyńska, prezes Fresenius Medical Care Polska.
Do kujawsko-pomorskiego „Drugie życie” trafiło pierwszy raz. Inauguracja kampanii odbyła się 3 października w Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Przysieku. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele organizatorów i patronów akcji oraz szkół. Uczniowie wezmą udział w szkoleniu na temat transplantacji, ich uwarunkowań medycznych, prawnych imoralnych. Prelegentami są m.in. lekarz transplantolog, koordynator ds. przeszczepów, osoby po przeszczepie i czekające na niego oraz przedstawiciel Kościoła katolickiego. - W mojej codziennej pracy spotykam się z bardzo wieloma fałszywymi opiniami, przekłamaniami, a czasem wręcz przesądami na temat przeszczepów. Samemu trudno mi z nimi walczyć. Natomiast doskonałą okazję do tego daje mi takie przedsięwzięcie, jakim jest "Drugie życie". Szkolenia, spotkania w szerokim gronie i nieformalny kontakt z młodzieżą, to doskonałe sposoby na zmianę postrzegania transplantacji, jako nowoczesnej metody leczenia. Liczę na konkretne efekty tej akcji - mówi profesor Zbigniew Włodarczyk, konsultant wojewódzki w dziedzinie transplantologii, ekspert medyczny kampanii w województwie kujawsko-pomorskim.
Bezpośrednio po szkoleniu ruszy właściwa część akcji „Drugie życie”. Zakwalifikowały się do niej 32 szkoły z całego województwa. Każda z nich została zobowiązana do zorganizowania własnych działań, których skuteczność oceni kapituła kampanii. - Pojawimy się wszędzie tam, gdzie uczniowie będą potrzebować opinii specjalistów. Postaramy się dotrzeć do wszystkich, którzy będą chcieli usłyszeć z naszych ust na czym polegają transplantacje, jakie są ich ograniczenia i jakie nadzieje mogą z nimi wiązać chorzy. Chcemy dzielić się naszą wiedzą z tymi, od których zależy przyszłość transplantacji w Polsce - zapowiada Aleksandra Woderska, regionalny koordynator ds. transplantacji. - W każdej szkole z regionu zakwalifikowanej do kampanii odbędzie się spotkanie przybliżające uczniom problemy transplantologii. Na pytania młodzieży odpowie lekarz specjalista. Młodzi ludzie będą mogli obejrzeć poruszający hiszpański
film "Esperanza", który przedstawia transplantację z dwóch stron – z perspektywy biorcy narządu i
rodziny dawcy - mówi Anna Raichenbach, koordynatorka kampanii „Drugie życie” z firmy Perpetuum. Trzy najciekawsze kampanie szkolne zostaną nagrodzone czekami na kwotę 1000 zł. Uczniowie będą mogli przekazać pieniądze wybranym przez siebie organizacjom charytatywnym lub osobom potrzebującym. Finał akcji „Drugie życie” – w drugiej połowie grudnia.