Lekarze z PPOZ apelują do pacjentów: Sprawdź się już dziś w NFZ! Zrób to, zanim zachorujesz – unikniesz przykrych rozczarowań

Udostępnij:
Lekarze rodzinni z PPOZ podjęli kolejną akcję informacyjną dla pacjentów „Zielony czy czerwony? Oto jest pytanie”. Kampania związana jest ze stanem danych w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych i wymaganą od 1 stycznia 2013 r. weryfikacją prawa pacjentów do ubezpieczenia.
W tym celu we wszystkich placówkach lekarzy rodzinnych z PPOZ otrzymać można ulotki wyjaśniające, gdzie można uzyskać informacje o swoim statusie ubezpieczenia wraz z adresami placówek NFZ i godzinami przyjęć oraz wskazówki, kto szczególnie powinien sprawdzić się w CWU.

- Nasi lekarze, testując platformę EWUŚ umożliwiającą dostęp do Centralnego Wykazu Ubezpieczonych (CWU), prowadzą spis wszystkich niepokojących zdarzeń, które uniemożliwiają pacjentom dostęp do świadczeń, ponieważ ich Pesel świeci się na czerwono. Publikujemy te spostrzeżenia ku przestrodze i dla rozpowszechnienia informacji, kto w sposób szczególny powinien sprawdzić się w CWU. Jednocześnie apelujemy do wszystkich pacjentów, aby sprawdzali się już teraz, nie czekając, aż zachorują. Dzisiaj otrzymaliśmy wzór oświadczenia, jakie pacjent nieuprawniony do świadczeń [świecący się na czerwono] będzie musiał wypełnić przed wizytą u swojego lekarza czy w gabinecie zabiegowym – powiem tak: dla zdrowego byłby to kłopot, a co dopiero dla osoby chorej, często z gorączką – mówi doktor Bożena Janicka, prezes PPOZ.

Lista już zidentyfikowanych problemów, które skutkują dla pacjentów KOLOREM CZERWONYM:

1/ konieczne jest zgłoszenie przez rodziców dziecka do ubezpieczenia zaraz po urodzeniu - przekazanie informacji do pracodawcy lub do ZUS lub KRUS, podobnie jak do urzędu stanu cywilnego;
2/ konieczne jest ponowne zgłoszenie do ubezpieczenia dzieci po ukończeniu 18. roku życia - uczących się, pomiędzy 18. a 26. rokiem życia;
3/ System może też nie potwierdzać uprawnień w wypadku młodych ludzi, np. studentów, którzy podejmowali pracę sezonową, a po jej zakończeniu nie zostali ponownie zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego przez rodziców;
4/konieczne jest przy każdej zmianie pracy zgłoszenie członka rodziny pozostającego na utrzymaniu pracującego ( dzieci, żony, męża...);
5/konieczne jest ponowne zgłoszenie członków rodzin emerytów i rencistów - bo o nich zapomniano przy zmianie legitymacji rencisty lub emeryta;
6/konieczne jest zgłoszenie pracowników i członków rodzin służb mundurowych (również wdowy, wdowców po policjantach, służby więziennej ....);
7/ brak jest potwierdzeń w CWU pacjentów w ramach uzyskanych terminowo czy bezterminowo poświadczeń z NFZ o prawie do świadczeń w Polsce w ramach koordynacji, czyli z UE;
8/ zwykłe zaniedbania urzędnicze - brak przekazania naszego, dokonanego poprawnie zgłoszenia do ubezpieczenia - do CWU w NFZ - czyli może nie być każdego z nas.

Reasumując - sprawdzić się winien każdy.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.