Nauka, wiedza i praktyczne rozwiązania
Redaktor: Krystian Lurka
Data: 19.06.2018
Źródło: Michał Marczak i Artur Kwasek/KL
Tagi: | Michał Marczak, Artur Kwasek, uczelnia, szkoła, student, studenci |
Jak reformować system ochrony zdrowia w Polsce? - W procesie rekonstrukcji są dwa priorytety, to kształcenie menedżerów i wprowadzenie systemu zarządzania ryzykiem i jakością - piszą Michał Marczak i Artur Kwasek.
Tekst Michała Marczaka i Artura Kwaska:
- Potencjalne korzyści z kształcenia (a nie dokształcania) profesjonalnych menedżerów, z planem ich utrzymania w zawodzie, są trudne do oszacowania, ale należy sądzić, że właściwie przygotowani menedżerowie w większości (czyli np. 65%) wyprowadzą zadłużone jednostki z długów. Sprawią także, że staną się one rentowne i będą spełniać wysokie standardy jakości świadczeń. Przyjmując, że po kilku latach funkcjonowania takich menedżerów w systemie poziom oszczędności osiągnie 8% budżetu całości SOZ (z ukrytymi kosztami, kosztami chorób przewlekłych, kosztami utraty zdrowia pacjentów i przepadłych korzyści), uzyskamy kwotę około 12–16 mld zł rocznie.
Z powyższymi działaniami powinno być połączone (w strukturze i w praktyce) wprowadzenie systemu zarządzania ryzykiem i jakością w ochronie zdrowia, w tym zarządzanie ryzykiem zdarzeń niepożądanych i ryzykiem roszczeń odszkodowawczych. Zmniejszenie kosztów ryzyka zdarzeń niepożądanych na poziomie 30% i ryzyka roszczeń odszkodowawczych na poziomie 40% po kilku latach daje oszczędność w budżecie w wysokości ok. 8–9 mld zł rocznie.
Dalsze działania o charakterze holistycznym są możliwe do podjęcia w racjonalnym trybie (a nie awaryjnym) dopiero po zainicjowaniu dwóch powyższych. Wówczas można opracować zhierarchizowany i ustrukturyzowany model finansowania SOZ (w tym wynagrodzeń dla profesjonalistów), ocenić wagę i ustalić kolejność dalszych kroków, mapy potrzeb zdrowotnych i inne.
Dotyczy to m.in. projektów sygnalizowanych ostatnio w mediach (również w „Menedżerze Zdrowia”), takich jak: powołanie w Polsce centralnej agencji badań medycznych, rozwój sektora biotechnologii medycznej, wzmocnienie roli sekretarek medycznych, zmiana systemu przetargów i struktury zakupowej w placówkach medycznych, rozwinięcie systemu opieki koordynowanej w zakresie kardiologii, stworzenie skoordynowanego systemu opieki onkologicznej, poprawa systemu opieki okołoporodowej oraz leczenia bólu, zwiększenie liczby hospicjów domowych dla dzieci.
Przyjęty standard procedur i świadczeń może okazać się innowacyjny, o ile zapewni wysoką jakość przy racjonalnym koszcie oraz powszechną dostępność. Dotyczy to szczególnie chorób przewlekłych, społecznych i cywilizacyjnych oraz drogich programów lekowych. Zdiagnozowanie stanu ochrony zdrowia nie jest możliwe bez innowacyjnych, wyspecjalizowanych systemów informacyjnych i informatycznych. Bez rzetelnej diagnozy z kolei nie istnieje polityka zdrowotna i polityka informacyjna. I dalej – bez innowacji w zakresie systemów informacyjnych nie ma mowy o skutecznym zarządzaniu jakością, ryzykiem i logistyką w ochronie zdrowia.
Społeczeństwo w Polsce akceptuje bardzo wysoki poziom ryzyka. Szacuje się, że obecnie z powodu błędów profesjonalistów medycznych umiera u nas rocznie 12– 20 tys. osób, a zdarzeń niepożądanych w systemie jest ok. 600–800 tys. (przy zgłaszalności poniżej 5–10%).
Z tej oceny wynika konieczność pilnych, świadomych i kompleksowych działań. Potrzebne są innowacyjne projekty i programy (w tym kształcenie menedżerów), innowacyjne zarządzanie ryzykiem zdarzeń niepożądanych i roszczeń odszkodowawczych, jakością i logistyką, zapewniające dostępność i ekonomiczność akceptowalnych standardów co najmniej na poziomie aktualnego poziomu dobrej praktyki.
Właśnie inicjacji współtworzenia nowej jakości SOZ w Polsce, korespondującej z wymienionymi wyżej priorytetami, służy uruchomienie studiów doktoranckich dla menedżerów ochrony zdrowia InterDoktorMen na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi i realizacja toku kształcenia, który odpowiada faktycznym potrzebom rynku. Studia są możliwe dzięki zwycięstwu w konkursie Programu Wiedza Edukacja Rozwój, a projekt jest finansowany głównie ze środków Unii Europejskiej. Budżet projektu to 3 350 170,80 zł z Unii i podobna kwota z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Rocznie będzie kształconych 30 doktorantów – przyszłych menedżerów ochrony zdrowia. Będą to pierwsze w Polsce interdyscyplinarne studia doktoranckie, które uwzględniają kształcenie w zakresie nauk: medycznych, o zdrowiu, ekonomicznych, prawnych, społecznych i technicznych.
Takie połączenie jest niezbędne, aby absolwent był przygotowany do:
- kompleksowego i efektywnego zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia,
- aplikacyjnego wdrażania innowacyjnych rozwiązań,
- zarządzania ryzykiem, jakością i logistyką,
- skutecznego zarządzania personelem,
- przekazywania swojej wiedzy i doświadczeń w otoczeniu społeczno-gospodarczym i naukowym.
Studentom zapewniamy kontakt z najlepszymi specjalistami, ekspertami, którzy przedstawią unikalne, funkcjonalnie niewykładane do tej pory w Polsce modele, narzędzia i techniki m.in. w zakresie:
- zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia z uwzględnieniem aspektu medycznego, ekonomicznego i logistycznego (MEL),
- zarządzania ryzykiem (ZR) i zarządzania jakością (ZJ) w jednostkach ochrony zdrowia,
- zarządzania ryzykiem zdarzeń niepożądanych (ZR ZN),
- zarządzania ryzykiem roszczeń odszkodowawczych (ZR RO) i metodykę autorskiego programu Rekonstrukcji Zdrowia wraz z Powrotem do Samodzielności (RZ),
- mediacji, czyli polubownego rozwiązywania sporów na etapie przedsądowym i sądowym (MD),
- analizy i modelowania zakażeń szpitalnych w kontekście metod ZR.
Praktyczne walory studiów InterDoktorMen to przede wszystkim: stypendia naukowe dla 95% doktorantów, nagrody z budżetu unijnego dla wszystkich doktorantów, staże zagraniczne, wdrożenia wyników badań w szpitalach, granty wdrożeniowe w otoczeniu społeczno-gospodarczym ochrony zdrowia, zespołowe prace doktorskie, zajęcia w trybie stacjonarnym oraz e-learningowym, które nie kolidują z pracą zawodową.
InterDoktorMen to prestiżowe studia doktoranckie dla menedżerów w ochronie zdrowia – ukierunkowane na naukę, wiedzę, praktykę i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w jednostkach ochrony zdrowia.
Autorzy to dr hab. Michał Marczak, prof. UMed w Łodzi i dr Artur Kwasek
Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia/ i obserwowania konta na Twitterze: www.twitter.com/MenedzerZdrowia.
- Potencjalne korzyści z kształcenia (a nie dokształcania) profesjonalnych menedżerów, z planem ich utrzymania w zawodzie, są trudne do oszacowania, ale należy sądzić, że właściwie przygotowani menedżerowie w większości (czyli np. 65%) wyprowadzą zadłużone jednostki z długów. Sprawią także, że staną się one rentowne i będą spełniać wysokie standardy jakości świadczeń. Przyjmując, że po kilku latach funkcjonowania takich menedżerów w systemie poziom oszczędności osiągnie 8% budżetu całości SOZ (z ukrytymi kosztami, kosztami chorób przewlekłych, kosztami utraty zdrowia pacjentów i przepadłych korzyści), uzyskamy kwotę około 12–16 mld zł rocznie.
Z powyższymi działaniami powinno być połączone (w strukturze i w praktyce) wprowadzenie systemu zarządzania ryzykiem i jakością w ochronie zdrowia, w tym zarządzanie ryzykiem zdarzeń niepożądanych i ryzykiem roszczeń odszkodowawczych. Zmniejszenie kosztów ryzyka zdarzeń niepożądanych na poziomie 30% i ryzyka roszczeń odszkodowawczych na poziomie 40% po kilku latach daje oszczędność w budżecie w wysokości ok. 8–9 mld zł rocznie.
Dalsze działania o charakterze holistycznym są możliwe do podjęcia w racjonalnym trybie (a nie awaryjnym) dopiero po zainicjowaniu dwóch powyższych. Wówczas można opracować zhierarchizowany i ustrukturyzowany model finansowania SOZ (w tym wynagrodzeń dla profesjonalistów), ocenić wagę i ustalić kolejność dalszych kroków, mapy potrzeb zdrowotnych i inne.
Dotyczy to m.in. projektów sygnalizowanych ostatnio w mediach (również w „Menedżerze Zdrowia”), takich jak: powołanie w Polsce centralnej agencji badań medycznych, rozwój sektora biotechnologii medycznej, wzmocnienie roli sekretarek medycznych, zmiana systemu przetargów i struktury zakupowej w placówkach medycznych, rozwinięcie systemu opieki koordynowanej w zakresie kardiologii, stworzenie skoordynowanego systemu opieki onkologicznej, poprawa systemu opieki okołoporodowej oraz leczenia bólu, zwiększenie liczby hospicjów domowych dla dzieci.
Przyjęty standard procedur i świadczeń może okazać się innowacyjny, o ile zapewni wysoką jakość przy racjonalnym koszcie oraz powszechną dostępność. Dotyczy to szczególnie chorób przewlekłych, społecznych i cywilizacyjnych oraz drogich programów lekowych. Zdiagnozowanie stanu ochrony zdrowia nie jest możliwe bez innowacyjnych, wyspecjalizowanych systemów informacyjnych i informatycznych. Bez rzetelnej diagnozy z kolei nie istnieje polityka zdrowotna i polityka informacyjna. I dalej – bez innowacji w zakresie systemów informacyjnych nie ma mowy o skutecznym zarządzaniu jakością, ryzykiem i logistyką w ochronie zdrowia.
Społeczeństwo w Polsce akceptuje bardzo wysoki poziom ryzyka. Szacuje się, że obecnie z powodu błędów profesjonalistów medycznych umiera u nas rocznie 12– 20 tys. osób, a zdarzeń niepożądanych w systemie jest ok. 600–800 tys. (przy zgłaszalności poniżej 5–10%).
Z tej oceny wynika konieczność pilnych, świadomych i kompleksowych działań. Potrzebne są innowacyjne projekty i programy (w tym kształcenie menedżerów), innowacyjne zarządzanie ryzykiem zdarzeń niepożądanych i roszczeń odszkodowawczych, jakością i logistyką, zapewniające dostępność i ekonomiczność akceptowalnych standardów co najmniej na poziomie aktualnego poziomu dobrej praktyki.
Właśnie inicjacji współtworzenia nowej jakości SOZ w Polsce, korespondującej z wymienionymi wyżej priorytetami, służy uruchomienie studiów doktoranckich dla menedżerów ochrony zdrowia InterDoktorMen na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi i realizacja toku kształcenia, który odpowiada faktycznym potrzebom rynku. Studia są możliwe dzięki zwycięstwu w konkursie Programu Wiedza Edukacja Rozwój, a projekt jest finansowany głównie ze środków Unii Europejskiej. Budżet projektu to 3 350 170,80 zł z Unii i podobna kwota z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Rocznie będzie kształconych 30 doktorantów – przyszłych menedżerów ochrony zdrowia. Będą to pierwsze w Polsce interdyscyplinarne studia doktoranckie, które uwzględniają kształcenie w zakresie nauk: medycznych, o zdrowiu, ekonomicznych, prawnych, społecznych i technicznych.
Takie połączenie jest niezbędne, aby absolwent był przygotowany do:
- kompleksowego i efektywnego zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia,
- aplikacyjnego wdrażania innowacyjnych rozwiązań,
- zarządzania ryzykiem, jakością i logistyką,
- skutecznego zarządzania personelem,
- przekazywania swojej wiedzy i doświadczeń w otoczeniu społeczno-gospodarczym i naukowym.
Studentom zapewniamy kontakt z najlepszymi specjalistami, ekspertami, którzy przedstawią unikalne, funkcjonalnie niewykładane do tej pory w Polsce modele, narzędzia i techniki m.in. w zakresie:
- zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia z uwzględnieniem aspektu medycznego, ekonomicznego i logistycznego (MEL),
- zarządzania ryzykiem (ZR) i zarządzania jakością (ZJ) w jednostkach ochrony zdrowia,
- zarządzania ryzykiem zdarzeń niepożądanych (ZR ZN),
- zarządzania ryzykiem roszczeń odszkodowawczych (ZR RO) i metodykę autorskiego programu Rekonstrukcji Zdrowia wraz z Powrotem do Samodzielności (RZ),
- mediacji, czyli polubownego rozwiązywania sporów na etapie przedsądowym i sądowym (MD),
- analizy i modelowania zakażeń szpitalnych w kontekście metod ZR.
Praktyczne walory studiów InterDoktorMen to przede wszystkim: stypendia naukowe dla 95% doktorantów, nagrody z budżetu unijnego dla wszystkich doktorantów, staże zagraniczne, wdrożenia wyników badań w szpitalach, granty wdrożeniowe w otoczeniu społeczno-gospodarczym ochrony zdrowia, zespołowe prace doktorskie, zajęcia w trybie stacjonarnym oraz e-learningowym, które nie kolidują z pracą zawodową.
InterDoktorMen to prestiżowe studia doktoranckie dla menedżerów w ochronie zdrowia – ukierunkowane na naukę, wiedzę, praktykę i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w jednostkach ochrony zdrowia.
Autorzy to dr hab. Michał Marczak, prof. UMed w Łodzi i dr Artur Kwasek
Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia/ i obserwowania konta na Twitterze: www.twitter.com/MenedzerZdrowia.