Sprawniejsze pogotowie dzięki unijnemu projektowi informatycznemu

Udostępnij:
Krótszy czas dotarcia do pacjenta, możliwość integracji z ogólnopolskim rejestrem medycznym oraz usprawnienie kontaktu pomiędzy poszczególnymi komórkami Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach – to tylko niektóre funkcje unijnego projektu informatycznego, który wdrożony będzie w katowickim WPR.
Dokumentację wniosku projektowego przygotowała Grupa Gumułka – Euroedukacja. Eksperci tej firmy z sukcesem opracowali też unijny wniosek, dzięki któremu w Szpitalu Wojewódzkim w Bielsku-Białej wdrożony będzie elektroniczny system obsługi pacjenta.
Zdaniem Jacka Sztylera, prezesa Grupy Gumułka – Euroedukacja, placówki publicznej służby zdrowia, chcąc sprostać rosnącej konkurencji ze strony prywatnych świadczeniodawców, muszą modernizować swe systemy teleinformatyczne. - Takie zmiany służą nie tylko uproszczeniu procedur czy poprawie komfortu obsługi, ale również poprawiają bezpieczeństwo pacjentów i skuteczność leczenia. Projekty takie finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II Społeczeństwo Informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego – wyjaśnia Jacek Sztyler.
Właśnie z tej puli sfinansowany będzie projekt „Utworzenie interfejsu wymiany danych pomiędzy WPR w Katowicach, Pogotowiem Ratunkowym w Częstochowie i Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego w celu wdrożenia numeru alarmowego 112 w województwie śląskim”. W ramach projektu powstanie interfejs wymiany danych pomiędzy Centrami Powiadamiania Ratunkowego a Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR). - Pozwoli to na usprawnienie przyjmowania zgłoszeń na numer 112 przez dyspozytorów dyżurujących w poszczególnych CPR-ach. Dzięki temu rozwiązaniu zespoły ratownictwa medycznego będą mogły pojawić się miejscu zgłoszenia w krótszym niż dotąd czasie – wyjaśnia podstawowy cel projektu Artur Borowicz, dyrektor Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach.
- System przyspieszy funkcjonowanie Centrów Powiadamiania Ratunkowego na terenie woj. śląskiego – dodaje dyrektor Borowicz. - Zwłaszcza tych ulokowanych w mniejszych miejscowościach, które do tej pory przyjmowały przekierowywały zgłoszenia do odpowiednich służb telefonicznie, co wydłużało nieco proces. Nowa rozwiązania oparte będą na komunikacji elektronicznej, szybszej i prostszej w obsłudze.
Inwestycja pozwoli też w przyszłości na podłączenie się systemu informatycznego WPR do Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych (tzw. projekt P1) . W systemie P1 mają się znaleźć informacje o zdarzeniach medycznych wszystkich obywateli Polski niezależnie od płatnika, a także obywateli innych krajów, korzystających ze świadczeń medycznych w Polsce.
- Wtedy ratownicy WPR jadący do zgłoszenia już w karetce poznają historię choroby pacjenta, na co jest uczulony, jakie przyjmuje leki. Oczywiście, by ta funkcja zadziałała, niezbędne jest wdrożenie projektu P1 na poziomie całego kraju – zaznacza Artur Borowicz.
System przyczyni się również do usprawnienia przyjmowania zgłoszeń od pacjentów. Ułatwi identyfikację osoby dzwoniącej oraz miejsca, z którego wykonywane jest połączenie. W przypadku chorych z tzw. złotej listy, a więc np. głuchoniemych czy chorych na padaczkę, wystarczy, że taka osoba tylko wybierze numer alarmowy, a system ją zidentyfikuje i wyśle do niej najbliższą karetkę.
Projekt „Utworzenie interfejsu wymiany danych pomiędzy WPR w Katowicach, Pogotowiem Ratunkowym w Częstochowie i Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego w celu wdrożenia numeru alarmowego 112 w województwie śląskim” realizowany będzie do końca lutego 2013 roku. Jego całkowita wartość wynosi ponad 367 tys. 835,00 zł. 60 proc. tej kwoty (blisko 227 tys. zł) zostanie sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Jak mówi prezes Grupy Gumułka - Euroedukacja Jacek Sztyler, placówki publicznej służby zdrowia z sukcesami sięgają po unijne środki służące modernizacji systemów informatycznych. Korzystają przy tym często ze wsparcia firm zajmujących się profesjonalnym przygotowywaniem dokumentacji projektowej, co znacząco zwiększa szanse powodzenia.
- W ostatnich dniach przy wsparciu Grupy Gumułka – Euroedukacja dofinansowanie otrzymał również Szpital Wojewódzki w Bielsku-Białej. Dzięki unijnym środkom placówka poprawi jakość obsługi pacjentów. Wprowadzony zostanie tam elektroniczny system obsługi pacjenta, który pozwoli na przykład na zdalną rejestrację, esemsowe powiadamianie pacjentów o terminach wizyt czy udostępnianie pacjentom indywidualnej dokumentacji medycznej za pomocą przeglądarki WWW – informuje Jacek Sztyler, prezes Grupy Gumułka – Euroedukacja.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.