iStock
Wytyczne o pomocy na odległość
Tagi: | Bartłomiej Chmielowiec |
– Żaden z przepisów ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta nie zakazuje komunikacji na odległość, ale potrzebna jest ochrona danych osobowych szczególnej kategorii – tych dotyczących zdrowia. Wymagają one zachowania szczególnych zasad ostrożności – mówi rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i publikuje „Wytyczne dotyczące realizacji prawa do informacji przez osoby uprawnione na odległość”.
Przygotowanie dokumentu to efekt porozumienia o wzajemnej współpracy między RPP a prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych podpisanego 21 lipca 2020 r.
Co wynika z wytycznych?
Bartłomiej Chmielowiec zaznacza, że normy prawne określają osoby uprawnione i sytuacje, w których mogą one uzyskać dostęp do informacji o stanie zdrowia pacjenta, natomiast wypracowane wytyczne zawierają rekomendowane rozwiązania, które pozwolą na realizację prawa osoby upoważnionej do informacji o stanie zdrowia pacjenta na odległość z uwzględnieniem praw pacjenta oraz zasad wynikających z regulacji dotyczących ochrony danych osobowych.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Jan Nowak podkreśla, że podmioty lecznicze powinny stworzyć odpowiednie warunki techniczne oraz organizacyjne, by pacjenci w łatwy sposób będą mogli się komunikować.
– Niezbędne jest przeprowadzenie analizy ryzyka dla procesu przekazywania danych na odległość pod kątem ochrony danych osobowych. Pomoże ona określić także szczegółowe zasady postępowania, według których personel medyczny będzie mógł pomóc pacjentom i ich bliskim. Dostosowanie takich działań do rekomendacji zawartych w niniejszych wytycznych pozwoli placówkom na realizację prawa pacjenta do informacji zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych zarówno w czasie epidemii COVID-19, jak i po jej zakończeniu – przyznaje Jan Nowak i zwraca uwagę, że przy przekazywaniu danych na odległość trzeba dochować szczególnej staranności, gdyż bardzo łatwo jest o pomyłkę, w wyniku której może dojść do ujawnienia danych innej osobie niż upoważnionej przez pacjenta. – Dlatego przygotowaliśmy listę przykładowych pytań, jakie przedstawiciel personelu medycznego powinien zadać osobie dzwoniącej, weryfikując jej tożsamość oraz uprawdopodobniając, że jest osobą bliską dla pacjenta lub osobą upoważnioną. W wytycznych zwracamy także uwagę na to, by przy tej weryfikacji tożsamości osoby dzwoniącej nie doszło jednak do nadmiernego pozyskiwania danych – wyjaśnia Jan Nowak.
Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Wytyczne dotyczące realizacji prawa do informacji przez osoby uprawnione na odległość.pdf.
Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
Co wynika z wytycznych?
Bartłomiej Chmielowiec zaznacza, że normy prawne określają osoby uprawnione i sytuacje, w których mogą one uzyskać dostęp do informacji o stanie zdrowia pacjenta, natomiast wypracowane wytyczne zawierają rekomendowane rozwiązania, które pozwolą na realizację prawa osoby upoważnionej do informacji o stanie zdrowia pacjenta na odległość z uwzględnieniem praw pacjenta oraz zasad wynikających z regulacji dotyczących ochrony danych osobowych.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Jan Nowak podkreśla, że podmioty lecznicze powinny stworzyć odpowiednie warunki techniczne oraz organizacyjne, by pacjenci w łatwy sposób będą mogli się komunikować.
– Niezbędne jest przeprowadzenie analizy ryzyka dla procesu przekazywania danych na odległość pod kątem ochrony danych osobowych. Pomoże ona określić także szczegółowe zasady postępowania, według których personel medyczny będzie mógł pomóc pacjentom i ich bliskim. Dostosowanie takich działań do rekomendacji zawartych w niniejszych wytycznych pozwoli placówkom na realizację prawa pacjenta do informacji zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych zarówno w czasie epidemii COVID-19, jak i po jej zakończeniu – przyznaje Jan Nowak i zwraca uwagę, że przy przekazywaniu danych na odległość trzeba dochować szczególnej staranności, gdyż bardzo łatwo jest o pomyłkę, w wyniku której może dojść do ujawnienia danych innej osobie niż upoważnionej przez pacjenta. – Dlatego przygotowaliśmy listę przykładowych pytań, jakie przedstawiciel personelu medycznego powinien zadać osobie dzwoniącej, weryfikując jej tożsamość oraz uprawdopodobniając, że jest osobą bliską dla pacjenta lub osobą upoważnioną. W wytycznych zwracamy także uwagę na to, by przy tej weryfikacji tożsamości osoby dzwoniącej nie doszło jednak do nadmiernego pozyskiwania danych – wyjaśnia Jan Nowak.
Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Wytyczne dotyczące realizacji prawa do informacji przez osoby uprawnione na odległość.pdf.
Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.