XVI edycja Szkoły Rezonansu Magnetycznego
Redaktor: Aleksandra Lang
Data: 24.09.2012
Źródło: Bayer HealthCare, AL
Działy:
Poinformowano nas
Aktualności
Firma Bayer już po raz 16 zorganizowała w dniach 21-22 września Szkołę Rezonansu Magnetycznego. Tematem tegorocznej edycji projektu była „Diagnostyka zmian w obrębie przewodu pokarmowego metodą rezonansu magnetycznego”. Celem Szkoły Rezonansu Magnetycznego jest prezentacja nowych trendów w diagnostyce obrazowej metodą rezonansu magnetycznego.
Jest to ceniona przez specjalistów platforma wymiany praktycznych doświadczeń w zakresie nowoczesnego sprzętu diagnostycznego, środków kontrastowych używanych w badaniu, sposobów właściwego przygotowania pacjentów do badania, czy prezentowania nietypowych przypadków. Innowacyjnym wydarzeniem podczas tegorocznej Szkoły była I edycja warsztatów interdyscyplinarnych dotyczących nowoczesnej diagnostyki i kwalifikacji do leczenia chorych ze zmianami w wątrobie.
Szkoła Rezonansu Magnetycznego zgromadziła 490 lekarzy z całej Polski specjalizujących się w diagnostyce obrazowej. Współorganizatorem wydarzenia jest firma Siemens Healthcare.
Tomografia Komputerowa (TK) i Rezonans Magnetyczny (MR) są nowoczesnymi metodami diagnostycznymi, pozwalającymi na wczesną i precyzyjną diagnostykę zmian chorobowych i wdrożenie odpowiedniej terapii. Liczba i dostępność tych badań ciągle wzrasta, co się bezpośrednio przekłada na wzrost liczby pacjentów mających możliwość skorzystania z tych metod obrazowania.
W chwili obecnej w ponad połowie wykonywanych badań obrazowych, zarówno w tomografii komputerowej jak i w rezonansie magnetycznym wykorzystujemy środki kontrastowe.
Programy edukacyjne, takie jak Szkoła Rezonansu Magnetycznego, pozwalają także na pogłębianie wiedzy dotyczącej zastosowania i bezpieczeństwa stosowania środków kontrastowych. Ma to niezmiernie istotne znaczenie dla lekarza Radiologa w codziennej praktyce - podkreśla prof.dr hab.med. Jerzy Walecki, Konsultant Krajowy w dziedzinie Radiologii i Diagnostyki Obrazowej
Na czym polega obrazowanie MR?
Badanie metodą rezonansu magnetycznego (MR) daje możliwość uzyskania obrazów narządów (badania strukturalne) oraz ich funkcji (badania perfuzyjne, czynnościowe), a także stanu biochemicznego (H1MRS) . Badanie MR nie obciąża pacjenta promieniowaniem jonizującym, co ma duże znaczenie zwłaszcza w przypadkach wymagających wielokrotnej kontroli , np. w onkologii. Zakres wskazań do obrazowania MR jest szeroki i obejmuje większość schorzeń - od zmian pourazowych, niedokrwiennych, zwyrodnieniowych do chorób nowotworowych . Metodyka badania oraz zakres wskazań zmieniają się bardzo dynamicznie, wymagając od lekarzy radiologów ustawicznej edukacji
Formuła Szkoły MR obejmuje najważniejsze tematy związane z klinicznym zastosowaniem rezonansu magnetycznego, uwzględniając oczywiście inne komplementarne techniki obrazowe ; nowe możliwości leczenia większości schorzeń stawiają kolejne wyzwania przed diagnostyką obrazową
Wykładowcami szkoły MR są wybitni polscy radiolodzy i inni specjaliści różnych dziedzin medycyny. Większość sesji ma elementy interdyscyplinarne, co bardzo podnosi wartość szkolenia.
Dlaczego środki kontrastowe są tak ważne w obrazowaniu MR?
Środki kontrastowe są elementem uzupełniającym większość badań strukturalnych (zarówno TK jak i MR) oraz podstawą badań czynnościowych (badania perfuzji narządowej). Bez środków kontrastowych niemożliwe jest wykonanie badań naczyniowych (z wyjątkiem techniki ASL w MR) oraz badań komórkowych i molekularnych w MR (superparamagnetyki) – zauważył prof.dr hab.med. Jerzy Walecki.
Najpowszechniej stosowane są kontrasty oparte na gadolinie – pierwiastku wykazującym właściwości paramagnetyczne. Środki zawierające gadolin zostały wprowadzone do praktyki klinicznej po raz pierwszy w 1988 r. i od tamtej pory badania z ich zastosowaniem wykonano u ponad 200 milionów pacjentów na świecie.
Mechanizm działania środka kontrastowego podawanego pacjentowi podczas badania MR polega na jego gromadzeniu w badanej tkance, co powoduje wzmocnienie lub osłabienie odbieranego sygnału. Stopień wzmocnienia bądź też osłabienia sygnału jest różny dla poszczególnych narządów zarówno zdrowych jak i patologicznie zmienionych. Umożliwia to uzyskanie obrazów o różnym kontraście w zależności od rodzaju badanej tkanki oraz szczegółowe uwidocznienie patologii.
Obrazowanie narządów i rola środków kontrastowych a także wiedza o ich właściwym stosowaniu, zwłaszcza u chorych w grupie ryzyka to tematy które muszą znaleźć się w programie szkolenia radiologów ,zarówno tych zaczynających swą zawodową drogę jak i tych którzy muszą uaktualnić swoją wiedzę . Dzięki Szkole MR radiolodzy mają szansę edukacji i wymiany doświadczeń.
Materiał powstał przy współpracy prof.dr hab.med. Jerzego Waleckiego, konsultanta krajowego w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej.
Szkoła Rezonansu Magnetycznego zgromadziła 490 lekarzy z całej Polski specjalizujących się w diagnostyce obrazowej. Współorganizatorem wydarzenia jest firma Siemens Healthcare.
Tomografia Komputerowa (TK) i Rezonans Magnetyczny (MR) są nowoczesnymi metodami diagnostycznymi, pozwalającymi na wczesną i precyzyjną diagnostykę zmian chorobowych i wdrożenie odpowiedniej terapii. Liczba i dostępność tych badań ciągle wzrasta, co się bezpośrednio przekłada na wzrost liczby pacjentów mających możliwość skorzystania z tych metod obrazowania.
W chwili obecnej w ponad połowie wykonywanych badań obrazowych, zarówno w tomografii komputerowej jak i w rezonansie magnetycznym wykorzystujemy środki kontrastowe.
Programy edukacyjne, takie jak Szkoła Rezonansu Magnetycznego, pozwalają także na pogłębianie wiedzy dotyczącej zastosowania i bezpieczeństwa stosowania środków kontrastowych. Ma to niezmiernie istotne znaczenie dla lekarza Radiologa w codziennej praktyce - podkreśla prof.dr hab.med. Jerzy Walecki, Konsultant Krajowy w dziedzinie Radiologii i Diagnostyki Obrazowej
Na czym polega obrazowanie MR?
Badanie metodą rezonansu magnetycznego (MR) daje możliwość uzyskania obrazów narządów (badania strukturalne) oraz ich funkcji (badania perfuzyjne, czynnościowe), a także stanu biochemicznego (H1MRS) . Badanie MR nie obciąża pacjenta promieniowaniem jonizującym, co ma duże znaczenie zwłaszcza w przypadkach wymagających wielokrotnej kontroli , np. w onkologii. Zakres wskazań do obrazowania MR jest szeroki i obejmuje większość schorzeń - od zmian pourazowych, niedokrwiennych, zwyrodnieniowych do chorób nowotworowych . Metodyka badania oraz zakres wskazań zmieniają się bardzo dynamicznie, wymagając od lekarzy radiologów ustawicznej edukacji
Formuła Szkoły MR obejmuje najważniejsze tematy związane z klinicznym zastosowaniem rezonansu magnetycznego, uwzględniając oczywiście inne komplementarne techniki obrazowe ; nowe możliwości leczenia większości schorzeń stawiają kolejne wyzwania przed diagnostyką obrazową
Wykładowcami szkoły MR są wybitni polscy radiolodzy i inni specjaliści różnych dziedzin medycyny. Większość sesji ma elementy interdyscyplinarne, co bardzo podnosi wartość szkolenia.
Dlaczego środki kontrastowe są tak ważne w obrazowaniu MR?
Środki kontrastowe są elementem uzupełniającym większość badań strukturalnych (zarówno TK jak i MR) oraz podstawą badań czynnościowych (badania perfuzji narządowej). Bez środków kontrastowych niemożliwe jest wykonanie badań naczyniowych (z wyjątkiem techniki ASL w MR) oraz badań komórkowych i molekularnych w MR (superparamagnetyki) – zauważył prof.dr hab.med. Jerzy Walecki.
Najpowszechniej stosowane są kontrasty oparte na gadolinie – pierwiastku wykazującym właściwości paramagnetyczne. Środki zawierające gadolin zostały wprowadzone do praktyki klinicznej po raz pierwszy w 1988 r. i od tamtej pory badania z ich zastosowaniem wykonano u ponad 200 milionów pacjentów na świecie.
Mechanizm działania środka kontrastowego podawanego pacjentowi podczas badania MR polega na jego gromadzeniu w badanej tkance, co powoduje wzmocnienie lub osłabienie odbieranego sygnału. Stopień wzmocnienia bądź też osłabienia sygnału jest różny dla poszczególnych narządów zarówno zdrowych jak i patologicznie zmienionych. Umożliwia to uzyskanie obrazów o różnym kontraście w zależności od rodzaju badanej tkanki oraz szczegółowe uwidocznienie patologii.
Obrazowanie narządów i rola środków kontrastowych a także wiedza o ich właściwym stosowaniu, zwłaszcza u chorych w grupie ryzyka to tematy które muszą znaleźć się w programie szkolenia radiologów ,zarówno tych zaczynających swą zawodową drogę jak i tych którzy muszą uaktualnić swoją wiedzę . Dzięki Szkole MR radiolodzy mają szansę edukacji i wymiany doświadczeń.
Materiał powstał przy współpracy prof.dr hab.med. Jerzego Waleckiego, konsultanta krajowego w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej.