Z okazji Europejskiego Dnia Praw Pacjenta Polskę odwiedził komisarz UE ds. zdrowia i polityki konsumenckiej John Dalle

Udostępnij:
Utrzymanie standardów opieki medycznej w dobie kryzysu, dyrektywa o leczeniu i jego refundacji na terenie całej UE, profilaktyka zdrowotna – to główne tematy rozmów komisarza UE ds. zdrowia i polityki konsumenckiej Johna Dallego z przedstawicielami polskiego rządu. Podczas wizyty w Warszawie komisarz wziął także udział w obchodach piątego Europejskiego Dnia Praw Pacjenta.
Komisarz Dalli otworzył konferencję "Pacjent i jego Prawa – w Polsce i UE" zorganizowaną przez Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. Właśnie dzisiaj 18 kwietnia przypada, obchodzony już po raz piąty, Europejski Dzień Praw Pacjenta.

W swoim przemówieniu komisarz wskazywał na konieczność uświadamiania wszystkim Europejczykom ich praw jako pacjentów.
– Wiem z doświadczenia, że pacjenci wolą się leczyć blisko domu. Ale nie zawsze jest to możliwe. Aby wprowadzić nowe regulacja zarówno Polska jak i inne kraje UE ustanowią tzw. punkty kontaktowe. Pomogą one pacjentom zadecydować, czy leczyć się w swoim kraju czy szukać pomocy w innym państwie UE. Taka informacja może zawierać dane na temat jednostek świadczących pomoc medyczną w innych krajach, standardach medycznych i bezpieczeństwa, pełną informację na temat obowiązujących procedur w sytuacjach, gdy coś pójdzie nie tak. Te wszystkie działania powinny zostać zrealizowane do jesieni 2013 r. - podkreślał.

Według komisarza, wspólnym wyzwaniem pozostaje ciągłe podnoszenie standardów ochrony zdrowia, przekonanie pacjentów, że oferowana opieka jest całkowicie bezpieczna oraz dostarczenie wiedzy, co należy robić, jeśli coś nie pójdzie zgodnie z planem.
– Komisja Europejska pracuje także nad nowymi regulacjami dotyczącymi dostępu do informacji na temat leków dostępnych na receptę. Chcemy na to spojrzeć właśnie z perspektywy pacjenta - mówił.

Inni uczestnicy konferencji, a uczestniczyli w niej m.in. minister zdrowia Ewa Kopacz oraz Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska, podkreślali, że w ostatnich latach w Polsce w zakresie praw pacjenta zrobiono bardzo wiele.

- Tylko w Polsce mamy tak wysoko umocowanego rzecznika praw pacjenta - mówiła Krystyna Kozłowska. Nie ukrywała jednak, że od czasu powstania jej urzędu (czyli od czerwca 2009 roku) liczba skarg wzrosła o 400 procent.
- Większość skarg jest zasadna, co oznacza, że świadomość pacjentów w tym zakresie rośnie - podkreślała.

Z kolei minister Kopacz przypomniała, że "to pacjent jest pracodawcą dla lekarzy, pielęgniarek, techników medycznych, ubezpieczycieli itp.".
- Dlatego podstawą każdego systemu zdrowotnego musi być pacjent i takie jest założenie ustaw z tzw. pakietu zdrowotnego - mówiła,

To była pierwsza wizyta komisarza UE ds. zdrowia w naszym kraju od dziesięciu lat.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.