Zmiany w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym
Do konsultacji publicznych skierowany został projekt nowelizacji ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw, w którym założono między innymi utworzenie nowego typu zespołów ratownictwa medycznego – motocyklowych jednostek ratowniczych.
- W projekcie zapowiedziano dokonanie zmian w dziewięciu ustawach, w tym między innymi w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym, ustawie o działalności leczniczej oraz ustawie o niektórych zawodach medycznych
- Jego celem jest usprawnienie funkcjonowania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego
- Przewidziano też utworzenie nowego typu zespołów ratownictwa medycznego – motocyklowych jednostek ratowniczych
– Usprawnienie funkcjonowania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego nastąpi między innymi przez wprowadzenie zmian w zakresie większego zróżnicowania rodzajów zespołów ratownictwa medycznego, wytycznych do planowania liczby i rodzaju jednostek systemu, kursów dla lekarzy systemu i pielęgniarek systemu, rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego – wyjaśniono w uzasadnieniu.
Motocykl ratunkowy
W projekcie przewidziano utworzenie
nowego typu zespołów ratownictwa medycznego – motocyklowych jednostek
ratowniczych. Mają one docierać w miejsca, do których nie może dojechać
ambulans. Motocykl ratunkowy prowadzony będzie przez osobę uprawnioną do wykonywania medycznych czynności ratunkowych. Mają one działać od 1 maja do 30 września
każdego roku, do 12 godzin w ciągu jednej doby. Ponadto w projekcie wskazano,
że na każde 400 tys. mieszkańców powinna przypadać nie więcej niż jedna
jednostka motocyklowa. Pierwsze takie jednostki rozpoczną działalność od 1 maja
2025 r.
Trzyosobowy skład zespołu medycznego
W projekcie przewidziano
podział zespołów podstawowych na dwu- i trzyosobowe. Obecnie ustalony jest
jedynie minimalny skład zespołów podstawowych na poziomie dwóch osób
uprawnionych do wykonywania medycznych czynności ratunkowych. Projekt
nowelizacji zakłada funkcjonowanie podstawowych zespołów ratownictwa medycznego
w składzie trzyosobowym na poziomie co najmniej trzech na każde rozpoczęte 10
zespołów podstawowych w każdym województwie.
Zmiany dyspozytorni medycznych
W przypadku województw, w których liczba ludności
przekracza 3 mln osób, przewiduje się umożliwienie wojewodzie zorganizowania
drugiej dyspozytorni medycznej, a w województwach powyżej 5 mln osób (obecnie jedynie
woj. mazowieckie) – również trzeciej dyspozytorni. Ma to pozwolić na
zabezpieczenie płynności obsługi zgłoszeń.
Zmiana definicji pielęgniarki systemu
Zmiana w nowelizacji wynika z konieczności
usunięcia błędów w nazewnictwie dziedzin pielęgniarstwa, w których mogą być
prowadzone specjalizacje i kursy kwalifikacyjne. Projekt zakłada, że lekarze
systemu oraz pielęgniarki systemu udzielający świadczeń zdrowotnych w zespołach
ratownictwa medycznego i w szpitalnych oddziałach ratunkowych mają obowiązek
ukończenia kursów postępowania w stanach nagłych. Z obowiązku zwolnieni zostaną
lekarze specjaliści medycyny ratunkowej, intensywnej terapii oraz
anestezjologii i intensywnej terapii, pielęgniarki z tytułem specjalisty w
dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego lub anestezjologicznego i intensywnej
opieki, a także osoby odbywające specjalizację w tych dziedzinach. Okres
przejściowy do odbycia tych kursów będzie trwał do 31 grudnia 2026 r.
Zmiany obejmą również System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (SWD PRM) oraz Podsystem Zintegrowanej Łączności Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (PZŁ SWD PRM). Chodzi o to, by utrzymana została bezterminowo możliwość kierowania bezpośrednio do dyspozytorni medycznych połączeń alarmowych napływających na nr 999.
Projekt nowelizacji ustawy porządkuje także zakres danych udostępnianych konsultantom w ochronie zdrowia oraz dodaje możliwość udostępniana danych organom samorządu zawodowego w ramach postępowania w zakresie odpowiedzialności zawodowej. Ponadto poszerzony zostaje katalog danych udostępnianych na wniosek sądów, prokuratury, policji i Rzecznika Praw Pacjenta o dane osobowe członków zespołów ratownictwa medycznego, dyspozytorów medycznych i wojewódzkich koordynatorów ratownictwa medycznego, które są niezbędne w postępowaniach prowadzonych przez te organy.
Doprecyzowane zostały przepisy wskazujące podstawy prawne do przeprowadzania kontroli dysponentów jednostek systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz dyspozytorni medycznych przez ministra zdrowia. Projekt wprowadza też przepis dający dyrektorowi oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia możliwość rozwiązania umowy na świadczenia zdrowotne udzielane na szpitalnym oddziale ratunkowym i w zespołach ratownictwa medycznego.
Dostosowanie
rejestru do rzeczywistego zakresu danych
– Doświadczenia zebrane w
czasie funkcjonowania Rejestru Jednostek Współpracujących z Systemem Państwowe
Ratownictwo Medyczne (RJWPRM) wskazują na potrzebę dostosowania zawartości tego
rejestru do rzeczywistego zakresu danych w nim ujmowanych, dotyczących
jednostek współpracujących z systemem Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz ich
jednostek organizacyjnych, przez rozróżnienie miejsca stacjonowania jednostki i
adresu siedziby podmiotu, w skład którego ta jednostka wchodzi –
przekazano w uzasadnieniu.
Uproszczono też procedurę wpisywania do RJWPRM jednostek, które są jednostkami współpracującymi. – Jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej i jednostki ochrony przeciwpożarowej włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego będą wpisywane do rejestru przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, a jednostki organizacyjne Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa przez dyrektora Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Pozostałe jednostki będą nadal wpisywane do RJWPRM na ich wniosek, przez właściwego wojewodę, na podstawie decyzji administracyjnej – wyjaśniono.
Centrum
Operacyjne LPR
Projekt nowelizacji
uwzględnia specjalny rodzaj dyspozytorni medycznej, jakim jest Centrum
Operacyjne LPR. Pracodawcą dla zatrudnionych tam dyspozytorów medycznych będzie
nie wojewoda, lecz Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. W projekcie ustawy wskazano
zadania do realizacji przez dyspozytorów medycznych oraz dyspozytorów
lotniczych pracujących w Centrum Operacyjnym LPR.
Zmieniona zostaje definicja pierwszej pomocy, która zostanie rozszerzona o możliwość podawania w sytuacji nagłej leków wydawanych z przepisu lekarza. Lek taki będzie mógł podać poszkodowanemu świadek zdarzenia.
Wprowadzenie dodatków
Projektowane przepisy
przewidują wprowadzenie dodatków w wysokości 45 proc. i 65 proc. wynagrodzenia
zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze dziennej w niedziele i
święta oraz za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej, z mocą od 1
lipca 2023 r.
Projekt nowelizacji przewiduje zniesienie obowiązku ukończenia kursów uprawniających do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego i wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego dla osób już obecnie zatrudnionych na tych stanowiskach. Obowiązek ten będzie dotyczył jedynie osób zatrudnionych na tych stanowiskach po 1 stycznia 2024 r. Uregulowane zostaną też zasady realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego osób zatrudnionych na stanowisku dyspozytora medycznego, które rozpoczęły okres edukacyjny przed 1 stycznia 2024 r.
Transport sanitarny
Nowe, projektowane przepisy
doprecyzowują sposób postępowania ze zwłokami osób zmarłych w specjalistycznym
środku transportu sanitarnego. Przewiduje się, że ciała osób zmarłych w
specjalistycznym środku transportu sanitarnego, w trakcie wykonywania wobec
nich medycznych czynności ratunkowych, będą przewożone do zakładu medycyny
sądowej uczelni medycznej albo do prosektorium szpitala. Jednocześnie proponuje
się regulacje dotyczące sposobu postępowania w przypadku martwego urodzenia dziecka,
które miało miejsce w specjalistycznym środku transportu sanitarnego. W takiej
sytuacji zwłoki martwo urodzonego dziecka przewozi się do najbliższego pod
względem czasu dotarcia szpitala udzielającego świadczeń zdrowotnych w zakresie
położnictwa i ginekologii albo do szpitala wskazanego przez dyspozytora
medycznego, albo wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego.
Projekt przewiduje
wprowadzenie (doprecyzowanie) sankcji za niewykonanie decyzji krajowego
koordynatora ratownictwa medycznego lub wojewódzkiego koordynatora ratownictwa
medycznego w sytuacji sporów dotyczących przyjęcia do szpitala osoby w stanie
nagłego zagrożenia zdrowotnego. Maksymalny czas na przyjęcie pacjenta w izbie
przyjęć lub na szpitalnym oddziale ratunkowym od zespołu ratownictwa medycznego
będzie wynosił 15 minut. Zachowanie tego parametru będzie stanowiło jeden z
warunków udzielania świadczeń zdrowotnych, możliwych do obiektywnej oceny i
weryfikacji.
Udostępniamy projekt w całości.
Uwagi do projektu można zgłaszać do 21 dni od otrzymania pisma w sprawie dokumentu.