BCC zadowolone z senackich poprawek do ustawy refundacyjnej

Udostępnij:
W czwartek (28 kwietnia) Senat RP przyjął uchwałę, w której uwzględnił część postulatów zgłaszanych przez stronę społeczną, w tym BCC, w trakcie prac legislacyjnych nad ustawą o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia oraz wyrobów medycznych wchodzącą w skład tzw. pakietu zdrowotnego. O zmiany w tej ustawie oraz w innych wchodzących w skład pakietu zdrowotnego – na każdym etapie prac legislacyjnych – walczył Business Centre Club, zwracając uwagę na szereg kontrowersyjnych rozwiązań i niezgodność z Konstytucją.
BCC wyraża przekonanie, że Sejm przyjmie poprawki wniesione w Senacie, które w naszej ocenie w większości są korzystne dla producentów , hurtowników i aptekarzy, a przede wszystkim pacjentów.

Z satysfakcją przyjmujemy decyzje Senatu RP, w kwestiach, o które wspólnie z innymi partnerami strony społecznej BCC postulował w trakcie wystąpień do senackich i sejmowych komisji, m.in.:
– usunięcie zapisu dotyczącego przekazywania przez firmy farmaceutyczne 3 proc. quazi podatku refundacyjnego,
– przyjęcie poprawki dotyczącej tzw. mechanizmu pay backu ograniczając go do 50 proc. przekroczonego budżetu na refundację leków,
– określenie wysokości całkowitego budżetu na refundację w roku 2012 , który ma być równy kwocie kosztów poniesionych w 2010 r na pokrycie świadczeń gwarantowanych,
– stopniową zmianę w latach 2012 – 2013 wysokości (7%, 6% i 5%) urzędowej ceny zbytu i formy wprowadzania marży hurtowej,
– sposób egzekwowania należności i nakładania kar administracyjnych,
– wprowadzenie korzystnych dla przedsiębiorców zmian w warunkach zawieranych umów refundacyjnych między aptekami a NFZ.

Na podkreślenie i uznanie zasługuje przeprowadzona w Senacie RP forma pracy i styl debaty nad ustawą. Rozpatrywano ją bez pośpiechu i presji czasu z udziałem zainteresowanych podmiotów w trzech senackich komisjach: zdrowia, gospodarki narodowej i ustawodawczej, w oparciu o opracowaną w Biurze Analiz i Dokumentacji Kancelarii Senatu opinię prawną na temat zgodności z Konstytucją RP. Różni się ona w wielu przypadkach od opinii oraz ekspertyz wybitnych profesorów i innych uznanych autorytetów z dziedziny prawa gospodarczego i cywilnego.

Podtrzymujemy naszą opinię, że wprowadzenie sztywnych marż i cen na leki refundowane oraz całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych pozostaje w sprzeczności z zasadami wolnego rynku i swobody działalności gospodarczej. Podzielamy obawy wielu środowisk medycznych, że przyjęcie ustawy refundacyjnej nawet w wersji poprawionej przez Senat RP może skutkować ograniczeniem dostępu pacjentów do niektórych leków.

Uważamy, że ze względu na istniejące różnice ocen dotyczących zgodności ustawy refundacyjnej z Konstytucją RP, aktualnym pozostaje wniosek BCC do Prezydenta o skierowanie tej ustawy do Trybunału Konstytucyjnego.

W przypadku podpisania ustawy przez Prezydenta, wyrażamy przekonanie, że po wejściu jej w życie dotrzymane zostaną składane przez minister zdrowia Ewę Kopacz publiczne deklaracje i obietnice, że realizacja przyjętych w ustawie rozwiązań:
• przyczyni się do poprawy przejrzystości i konkurencyjności na rynku leków,
• przyniesie wymierne korzyści przede wszystkim pacjentom,
• poprawi jakość leczenia,
• przyczyni się do zmniejszenia ceny leków,
• zapewnieni przewlekle chorym dostęp do tańszych leków,
• zagwarantuje bezpłatne leczenia nowotworów, chorób psychicznych i zakaźnych oraz zaburzeń rozwojowych u dzieci,
• wpłynie korzystnie na gospodarkę lekami w lecznictwie zamkniętym.

Procedura prac legislacyjnych nad ustawą refundacyjną szczególnie na szczeblu rządowym po raz kolejny pokazała, że często ogromny potencjał wiedzy i doświadczenia ekspertów, organizacji pracodawców i pracowników nie jest właściwie wykorzystywany. Koalicyjna większość parlamentarna uprzywilejowuje stanowisko rządu i w ograniczonym stopniu występuje w roli niezależnego arbitra ważącego i uznającego stanowisko strony społecznej. Wszystko to nie służy budowaniu zaufania obywateli do państwa i stanowieniu – na zasadzie konsensusu społecznego – stabilnego, dobrego prawa.

Dotychczasowa praktyka daleka jest od doskonałości. Potwierdza to przebieg prac legislacyjnych nie tylko nad ustawą refundacyjną ale także dotyczącą OFE.

Polsce potrzebna jest reforma systemu stanowienia prawa. Wymaga to jednak współdziałania wszystkich parlamentarnych ugrupowań politycznych – czego niestety zabrakło w pracach nad ustawą refundacyjną i innymi ustawami z tzw. pakietu zdrowotnego.

BCC po raz kolejny opowiada się za utworzeniem profesjonalnej, apolitycznej oraz niezależnej Krajowej Rady Legislacyjnej powoływanej przez Prezydenta RP, która mogłaby być niekwestionowanym arbitrem w rozstrzyganiu powstających w trakcie procedury legislacyjnej wielu sporów i konfliktów na linii: rząd – społeczeństwo – pracodawcy – eksperci.

Z zadowoleniem przyjmujemy zapowiedź, że na problem złej jakości prawa w Polsce zwrócił uwagę Prezydent RP i w ramach, stworzonego przez Bronisława Komorowskiego Forum Debaty Publicznej, 5 maja odbędzie się debata pt. „System stanowienia prawa”.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.