Archiwum prywatne
Chory ma prawo oceniać leczenie ►
Redaktor: Krystian Lurka
Data: 15.11.2021
Źródło: Piotr Kuskowski
Tagi: | Piotr Kuskowski |
– Czynnik konsumencki w projekcie ustawy o jakości to coś ważnego, bo tylko pacjent może oceniać doświadczenia z usługi opieki zdrowotnej, jaką otrzymał. Tego nie zrobią lekarz i pielęgniarka – podkreśla Piotr Kuskowski, autor raportu „Doświadczenia pacjenta w Polsce”.
– W projekcie ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta zapisano ciekawy element, którego brakowało w systemie ochrony zdrowia do tej pory – mam na myśli zwrócenie uwagi na doświadczenia pacjentów i ich rolę w systemie. Jest to co prawda niefortunnie sformułowane jako czynnik konsumencki, ale wydaje się, że zamysł jest dobry. Nie chodzi w tym przypadku przecież o konsumeryzm w ochronie zdrowia, a raczej o konsumowanie, tj. użytkowanie usługi opieki zdrowotnej – mówi Piotr Kuskowski, autor raportu „Doświadczenia pacjenta w Polsce”, dyrektor do spraw marketingu i strategii Siemens Healthineers, podkreślając, że „podmiot leczniczy będzie mieć obowiązek badania doświadczeń i satysfakcji pacjentów oraz publikowania wyników badań”.
Kuskowski zwraca uwagę na to, że „ustawa wprowadza doświadczenia jako ważny parametr w badaniu jakości świadczeń zdrowotnych realizowanych przez dany podmiot oraz – szerzej – w badaniu jakości w ochronie zdrowia”.
– Autorom projektu zależy na wskazaniu użytkowników usług, poznaniu ich doświadczeń. Tylko pacjent jest władny do tego, aby oceniać doświadczenia z usługi zdrowotnej. Tego nie zrobi lekarz i pielęgniarka. Warto przy tej okazji pójść o krok dalej – między innymi dostrzec rolę doświadczeń bliskich pacjenta, którzy towarzyszą mu na ścieżce leczenia, zapewnić transparentny dostęp do wyników badań, wdrożyć benchmarking i rozpocząć dyskusję nad powiązaniem miar doświadczeń pacjenta z systemem refundacji – zaznacza ekspert.
Kuskowski wypowiada się także na temat rozpoczętego badania ankietowego pacjentów, którzy niedawno przebywali w szpitalach – mogą się oni spodziewać telefonu z Narodowego Funduszu Zdrowia.
Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
Przeczytaj także: „Pacjent to nie klient”, „Małgorzata Gałązka-Sobotka o likwidacji Centrum Monitorowania Jakości – i nie tylko”, „Zobacz, o czym debatowaliśmy podczas Wizji Zdrowia – część pierwsza”, „Pacjent to nie klient”, „Niedosyt bezpieczeństwa” i „Projekt ustawy o jakości”.
Kuskowski zwraca uwagę na to, że „ustawa wprowadza doświadczenia jako ważny parametr w badaniu jakości świadczeń zdrowotnych realizowanych przez dany podmiot oraz – szerzej – w badaniu jakości w ochronie zdrowia”.
– Autorom projektu zależy na wskazaniu użytkowników usług, poznaniu ich doświadczeń. Tylko pacjent jest władny do tego, aby oceniać doświadczenia z usługi zdrowotnej. Tego nie zrobi lekarz i pielęgniarka. Warto przy tej okazji pójść o krok dalej – między innymi dostrzec rolę doświadczeń bliskich pacjenta, którzy towarzyszą mu na ścieżce leczenia, zapewnić transparentny dostęp do wyników badań, wdrożyć benchmarking i rozpocząć dyskusję nad powiązaniem miar doświadczeń pacjenta z systemem refundacji – zaznacza ekspert.
Kuskowski wypowiada się także na temat rozpoczętego badania ankietowego pacjentów, którzy niedawno przebywali w szpitalach – mogą się oni spodziewać telefonu z Narodowego Funduszu Zdrowia.
Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
Przeczytaj także: „Pacjent to nie klient”, „Małgorzata Gałązka-Sobotka o likwidacji Centrum Monitorowania Jakości – i nie tylko”, „Zobacz, o czym debatowaliśmy podczas Wizji Zdrowia – część pierwsza”, „Pacjent to nie klient”, „Niedosyt bezpieczeństwa” i „Projekt ustawy o jakości”.