Co z zakazem reklamowania aptek? ►
Tagi: | Michał Modro, reklama, reklamy, reklamowanie, apteka, apteki, Priorities and Challenges in Polish and European Drug Policy, Drug Policy 2024 |
Zakaz reklamy aptek, który obowiązuje w Polsce od dwunastu lat, może zostać złagodzony. Ministerstwo Zdrowia prowadzi prekonsultacje na ten temat. Co dzieje się w sprawie, czego możemy (i powinniśmy) się spodziewać? O to spytaliśmy Michała Modro, który w nich uczestniczy.
- W Polsce jest jedno z najostrzejszych praw, jeśli chodzi o reklamę aptek w Unii Europejskiej
- Ekspert podczas konferencji Priorities and Challenges in Polish and European Drug Policy 2024 wyjaśnił, czego można się spodziewać w tym zakresie
W marcu 2024 r. Komisja Europejska złożyła do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej skargę przeciwko Polsce, która dotyczy przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne, zakazujących reklamy aptek, punktów aptecznych i placówek obrotu pozaaptecznego.
Urzędnicy z Ministerstwa Zdrowia zareagowali – wzięli pod uwagę możliwość wprowadzenia zmian i prowadzą wstępne konsultacje dotyczące modyfikacji przepisu zakazującego aptekom reklamy.
Uczestniczy w nich Michał Modro, radca prawny z Kancelarii Prawo Gospodarka Zdrowie, a także przewodniczący Komisji Zdrowia i Rynku Aptecznego przy Business Centre Club, który podczas konferencji Priorities and Challenges in Polish and European Drug Policy 2024 opowiedział o nich „Menedżerowi Zdrowia”.
Twarde prawo – początki
Ekspert zaczął od poinformowania, że w Polsce jest jedno z najostrzejszych praw, jeśli chodzi o reklamę aptek w Unii Europejskiej.
Potem przypomniał o początkach zamieszania.
– Około dziesięciu lat temu przedstawiciele Konfederacji Lewiatan zdecydowali się złożyć skargę do Komisji Europejskiej na to, że prawo polskie nie jest zgodne z przepisami unijnymi. Na przełomie 2022 i 2023 r. KE zaczęła podpytywać nas, co, jako Polska, chcemy z tym zrobić. Od tego czasu nic się nie wydarzyło, więc sprawą w marcu 2024 r. zajął się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Ostatecznie sprawa zrobiła się poważna, kiedy zaczęły grozić nam sankcje finansowe. To spowodowało, że urzędnicy z Ministerstwa Zdrowia usiedli do rozmów z przedstawicielami branży. Ówczesny wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski spytał, jakie mają stanowiska – opowiedział „Menedżerowi Zdrowia” Michał Modro, wyjaśniając, że były dwie koncepcje.
– Pierwsza, w której pozwolilibyśmy na reklamowanie się aptekom co do zasady, ale z pewnymi wyłączeniami – chodzi o leki na receptę. Poza tym reklama musiałaby być uczciwa, sprawiedliwa i nie mogłaby wprowadzać w błąd. Druga utrzymywałaby zakaz, ale przewidziano by w niej pewną liczbę przypadków, w których reklama aptek byłaby dozwolona – wyjaśnił.
Nie ma zgody co do wyboru jednej z nich.
Co na to urzędnicy z resortu?
– Analizują opinie partnerów społecznych, przedstawicieli izb aptekarskich – poinformował Michał Modro, szacując, że w czerwcu lub na początku lipca będzie już ministerialny projekt ustawy.
– Jest szansa, że zakaz reklamowania aptek w obecnej formie zostanie zniesiony – stwierdził.
Rozmowa z ekspertem do obejrzenia poniżej.
Przeczytaj także: „Wraca dyskusja o zakazie reklamy aptek”.