123RF

Doktor w sieci

Udostępnij:

Lekarze prowadzą w mediach społecznościowych profile, gdzie mówią o profilaktyce i możliwościach leczenia. Komisja Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej wyjaśnia, jakie informacje mogą przekazywać, czego nie powinni robić – ma to związek z nowelizacją Kodeksu etyki lekarskiej, który zacznie obowiązywać 1 stycznia 2025 r.

Komisja Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej przygotowała komentarz do znowelizowanego Kodeksu etyki lekarskiej. Tym razem dotyczy społecznej roli lekarza w kontekście wypowiedzi publicznych i działania na forum publicznym. Wytyczne w tym zakresie znalazły się w zmienionym art. 78 KEL. Nowa wersja kodeksu zacznie obowiązywać w nowym roku.

Komunikacja w mediach i w kontakcie z pacjentem

Eksperci NRL wyjaśnili, że artykuł 78 dotyczy relacji lekarzy z pacjentami, jak również z szeroko pojętym otoczeniem, środowiskiem i przestrzenią publiczną. Zwrócili uwagę nie tylko na podstawowy aspekt pracy lekarza, jakim jest bezpośredni kontakt z pacjentem, prowadzenie terapii czy diagnostyki, ale także na elementy świata, w którym znajduje się pacjent i lekarz. Dlatego też rolą lekarzy jest działanie na rzecz zdrowia publicznego, ochrony zdrowia w kontaktach z władzami, w mediach oraz bezpośrednio przy pracy z pacjentem.

Jak podkreślono w komentarzu do zmian, nie bez wpływu na zdrowie ludzi jest także stan i czystość otaczającego środowiska, a więc w każdym działaniu medycznym powinno się zwracać uwagę na ochronę środowiska: w miarę możliwości minimalizować zużywanie materiałów jednorazowego i wielorazowego użytku, wody, środków czystości, a także dbać o odpowiednią segregację śmieci czy ich utylizację.

– Swoim postępowaniem i wypowiedziami publicznymi lekarzowi nie wolno propagować postaw antyzdrowotnych, dyskredytować uznanych i potwierdzonych w badaniach metod diagnostycznych, leczniczych czy terapeutycznych. Takie postępowanie może spowodować ogromne straty dla ochrony zdrowia oraz podważa zaufanie do stanu lekarskiego i rzetelnej nauki opartej na faktach. Lekarz powinien więc przykładać szczególną wagę do treści medycznych publikowanych przez siebie lub ze swoim udziałem – zaznaczyła KEL NRL.

Aktualna wiedza medyczna jest podstawą

Specjaliści z NRL wyliczyli, co i w jakiej formie może przekazać lekarz.

Podstawą informacji powinna być aktualna wiedza medyczna, nie powinny być one oparte na opinii własnej czy stereotypach. Lekarze powinni zachować szacunek i odpowiedni język w swoich publicznych wypowiedziach, szczególnie w przypadku komentowania i odpowiadania na nierzetelne treści czy wiadomości, lub by poprawić błędne interpretacje wiedzy medycznej. Korzystając z mediów społecznościowych w celach edukacyjnych czy w celu zawodowej wymiany informacji z innymi lekarzami, należy przestrzegać wskazówek etycznych dotyczących poufności, profesjonalizmu i świadomej zgody pacjenta.

– Lekarz powinien być przykładem właściwych postaw zdrowotnych i dbać o własne zdrowie oraz dobrostan, gdyż od niego zależy zdrowie i dobrostan wielu osób. Warto też zaznaczyć, że ta dbałość o właściwą dietę, odpowiednią ilość snu, równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, stan psychiczny, leży nie tylko w interesie samego lekarza, ale także pacjentów, współpracowników czy jego zwierzchników – stwierdziła KEL NRL.

Granice w relacji pacjent–lekarz

Działaniami i zachowaniem lekarza i lekarza dentysty w internecie i mediach powinny kierować te same zasady jak przy kontakcie bezpośrednim z pacjentem. Lekarze powinni być świadomi standardów dotyczących prywatności pacjentów i poufności informacji o pacjentach, których należy przestrzegać w codziennej pracy, jak i w sieci. Lekarze kontaktujący się z pacjentami za pośrednictwem internetu czy mediów społecznościowych albo komunikatorów muszą zachować odpowiednie granice w relacji pacjent–lekarz, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi etyki zawodowej, tak samo jak w każdym innym kontekście.

– Korzystając z internetu i mediów społecznościowych, lekarze powinni być świadomi także zagrożeń dotyczących prywatności czy negatywnych i szkodliwych treści. Powinni być także świadomi możliwości reagowania na dotyczące ich negatywne treści, trolling, nękanie, groźby czy spam, a także prawne konsekwencje tego typu działań – doradzili eksperci.

Przeczytaj także: „Nowelizacja KEL – wydarzenie epokowe”.

Menedzer Zdrowia facebook

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.