Dzień Stomika z kampanią społeczną „STOMAlife. Odkryj stomię”
Redaktor: Marta Koblańska
Data: 03.10.2014
Źródło: mat.press/MK
Działy:
Poinformowano nas
Aktualności
Już 5 października odbędzie się Dzień Stomika. Inicjatywa popularyzująca istnienie środowiska osób z chirurgicznie wytworzonym połączeniem między przewodem pokarmowym, a skórą na brzuchu ma na celu uświadomić społeczeństwo, z jakimi problemami borykają się te osoby. W ramach obchodów tego dnia organizatorzy kampanii społecznej „STOMAlife. Odkryj stomię” skierują swoje działania zarówno do stomików, jak i ogółu społeczeństwa.
W czasie obchodów Dnia Stomika mieszkańcy Warszawy zostaną obdarowani różami. Kwiat ten nawiązuje do sposobu, w jaki stomicy określają miejsce wyłonienia stomii. Celem akcji jest zmniejszenie dystansu społeczeństwa do stomików, a także oswojenie opinii publicznej z powszechnienie nieznanym sposobem zwalczania raka układu pokarmowego, jakim jest wyłonienie stomii.
Jak wynika z danych Polskiego Towarzystwa Stomijnego POL-ILKO w Polsce żyje ponad 40 tys. stomików. Natomiast co roku do operacji chirurgicznego połączenia pomiędzy przewodem pokarmowym a powierzchnią skóry zostaje zakwalifikowanych około 7 tys. Polaków. Dla znacznej większości chorych, wyłonienie stomii wiąże się z wycofaniem się z życia towarzyskiego i zawodowego, jak również zmianą planów na przyszłość.
- Stomia powinna być odbierana przez stomików jako symbol zwycięstwa. Wyłania się ją bowiem, aby zwiększyć komfort życia pacjentów, nigdy na odwrót. Jednak proces adaptacji do tak znacznych zmian jest żmudny i trudy. Akceptacja społeczeństwa jest kluczowym elementem w tym procesie. Wywołanie tej reakcji łańcuchowej możliwe jest jedynie poprzez działania informacyjne ‒ powiedział Andrzej Piwowarski, prezes Polskiego Towarzystwa Stomijnego POL-ILKO.
Odpowiedzią na potrzeby stomików jest kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię”. Do jej głównych zadań należy walka z wykluczeniem społecznym stomików, edukacja opinii publicznej na temat stomii oraz zmiana postaw stomików w kierunku akceptacji ich sytuacji życiowej. Kampania spotkała się z aprobatą 13 instytucji, w tym m.in. Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Polskiego Klubu Koloproktologii i Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej.
„Stomia nie powoduje ograniczeń. Można z nią prowadzić aktywne życie towarzyskie i zawodowe, zajść w ciąże, czy uprawiać sport. Stomicy o tym wiedzą, jednak czasem, z jakiś powodów, nie dają sobie na to pozwolenia. Dlatego też warto im czasem przypomnieć i powiedzieć głośno ‒ uśmiechajcie się i korzystajcie z uroków życia” ‒ powiedziała Bianca-Beata Kotoro, psychoonkolog, psycholog, psychoseksuolog, terapeuta.
Poprzez prowadzone przedsięwzięcia kampania ma zbudować zrozumienie i wsparcie społeczne dla stomików oraz pomóc w ich zaktywizowaniu. Przykładem stomika, który mimo wyłonionej stomii zdecydował się realizować swoje marzenia jest Tomasz Tobiaszewski – alpinista, który żyje ze stomią od 12 lat. Jeszcze przed zabiegiem wyłonienia stomii wspinał się na czterotysięczniki. W tym roku wyruszył na wyprawę na Khan Tengri, siedmiotysięcznik znajdujący się w centralnej części pasma górskiego Tien –Shan, na pograniczu Kazachstanu, Uzbekistanu, Kirgistanu i Chin. Fotografie wykonane podczas podróży tworzą wystawę „7010 metrów marzeń”, która powstała w ramach kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię”. Wystawę od października będzie można zobaczyć w centrach onkologicznych w całej Polsce.
Organizatorami kampanii są: Polskie Towarzystwo Stomijne POL-ILKO, Fundacja im. dr. Macieja Hilgiera oraz Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita „J-elita”. Partnerem medycznym jest firma Salts Polska Sp. z o.o.
Jak wynika z danych Polskiego Towarzystwa Stomijnego POL-ILKO w Polsce żyje ponad 40 tys. stomików. Natomiast co roku do operacji chirurgicznego połączenia pomiędzy przewodem pokarmowym a powierzchnią skóry zostaje zakwalifikowanych około 7 tys. Polaków. Dla znacznej większości chorych, wyłonienie stomii wiąże się z wycofaniem się z życia towarzyskiego i zawodowego, jak również zmianą planów na przyszłość.
- Stomia powinna być odbierana przez stomików jako symbol zwycięstwa. Wyłania się ją bowiem, aby zwiększyć komfort życia pacjentów, nigdy na odwrót. Jednak proces adaptacji do tak znacznych zmian jest żmudny i trudy. Akceptacja społeczeństwa jest kluczowym elementem w tym procesie. Wywołanie tej reakcji łańcuchowej możliwe jest jedynie poprzez działania informacyjne ‒ powiedział Andrzej Piwowarski, prezes Polskiego Towarzystwa Stomijnego POL-ILKO.
Odpowiedzią na potrzeby stomików jest kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię”. Do jej głównych zadań należy walka z wykluczeniem społecznym stomików, edukacja opinii publicznej na temat stomii oraz zmiana postaw stomików w kierunku akceptacji ich sytuacji życiowej. Kampania spotkała się z aprobatą 13 instytucji, w tym m.in. Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Polskiego Klubu Koloproktologii i Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej.
„Stomia nie powoduje ograniczeń. Można z nią prowadzić aktywne życie towarzyskie i zawodowe, zajść w ciąże, czy uprawiać sport. Stomicy o tym wiedzą, jednak czasem, z jakiś powodów, nie dają sobie na to pozwolenia. Dlatego też warto im czasem przypomnieć i powiedzieć głośno ‒ uśmiechajcie się i korzystajcie z uroków życia” ‒ powiedziała Bianca-Beata Kotoro, psychoonkolog, psycholog, psychoseksuolog, terapeuta.
Poprzez prowadzone przedsięwzięcia kampania ma zbudować zrozumienie i wsparcie społeczne dla stomików oraz pomóc w ich zaktywizowaniu. Przykładem stomika, który mimo wyłonionej stomii zdecydował się realizować swoje marzenia jest Tomasz Tobiaszewski – alpinista, który żyje ze stomią od 12 lat. Jeszcze przed zabiegiem wyłonienia stomii wspinał się na czterotysięczniki. W tym roku wyruszył na wyprawę na Khan Tengri, siedmiotysięcznik znajdujący się w centralnej części pasma górskiego Tien –Shan, na pograniczu Kazachstanu, Uzbekistanu, Kirgistanu i Chin. Fotografie wykonane podczas podróży tworzą wystawę „7010 metrów marzeń”, która powstała w ramach kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię”. Wystawę od października będzie można zobaczyć w centrach onkologicznych w całej Polsce.
Organizatorami kampanii są: Polskie Towarzystwo Stomijne POL-ILKO, Fundacja im. dr. Macieja Hilgiera oraz Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita „J-elita”. Partnerem medycznym jest firma Salts Polska Sp. z o.o.