Gabinet Cieni BCC rekomenduje: "Biały szczyt ponad podziałami" pod patronatem Prezydenta RP

Udostępnij:
Kolejna ocena działań rządu, za I kwartał br. dokonana przez ministrów gospodarczych GC BCC jest najwyższą oceną rządu od początku działania gabinetu cieni - działania Ewy Kopacz zostały ocenione na 4 punkty, aż o 1 punkt lepiej od ostatniej oceny działań poprzedniego szefa rządu, Donalda Tuska, za III kw. ubiegłego roku. Także w ochronie zdrowia więcej działań zasługujących na aprobatę.
Ministrowie Gospodarczego Gabinetu Cieni Business Centre Club, który istnieje od ponad trzech lat dokonali oceny działań rządu w I kwartale br. na 2,7 punktu w skali od 0 do 5. To o 0,2 punktu więcej wobec IV kw. 2014 roku i o 0,4 punktu więcej w porównaniu do III kw. 2014 r.

Gabinet Cieni BCC rekomenduje, aby zorganizować pod patronatem Prezydenta RP „biały szczyt ponad podziałami”, którego efektem byłoby uzyskanie narodowego konsensu w sprawie długofalowej wizji i strategii dla ochrony zdrowia.

"System ochrony zdrowia w Polsce wymaga pilnie stworzenia, ponad partyjnymi podziałami i interesami, takiej wizji i strategii z uwzględnieniem wszystkich wyzwań, jakie przed nim stoją, w tym przede wszystkim problemu starzejącego się społeczeństwa. Jest to fundamentalna sprawa, bowiem różne zmiany i nowe regulacje, jakie są wprowadzane przez kolejne rządy nie zapewniają spójności, harmonii i efektywności systemu ochrony zdrowia" - czytamy w zaleceniach BCC.

Kolejnymi z priorytetów są przyśpieszenie prac nad nowelizacją ustawy Prawo Farmaceutyczne i powołanie okrągłego stołu ds. braku niektórych leków i ich wywozu za granicę, z udziałem przedstawicieli MZ, NFZ, producentów, hurtowników, aptekarzy, rynku szpitalnego, stowarzyszeń pacjentów.

Co pozytywnie, a co negatywnie ocenili ministrowie GC?

Działania zasługujące na aprobatę:

1. Przedłożenie do konsultacji społecznych przez minister Beatę Małecką-Liberę projektu ustawy o zdrowiu publicznym, zgodnie z zapowiedziami z grudnia 2014 roku. Ustawa wyznacza strategiczne kierunki na rzecz poprawy jakości życia społeczeństwa Polski i zakłada, że troska o zdrowie obywateli będzie również obowiązkiem wielu resortów. Przedsiębiorcy zatrudniający w Polsce 16 milionów pracowników, w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, mogą odegrać w zakresie profilaktyki i propagowania zdrowego trybu życia bardzo ważną rolę.

2. Przyjęcie przez Rząd ustawy o leczeniu niepłodności, która kompleksowo reguluje to zagadnienie, w tym między innymi postępowanie z komórkami i zarodkami rozrodczymi, procedury bezpieczeństwa, zasady powoływania Centrów Leczenia Niepłodności, funkcjonowanie banków. Ustawa przewiduje powołanie Rady d/s Niepłodności, która ma być organem opiniodawczo-doradczym Ministra Zdrowia. Polska ,jako ostatni kraj w Europie, wprowadziła w ubiegłym roku refundację zapłodnienia metodą in vitro dla pacjentów cierpiących na to schorzenie.

3. Zapowiedz premier Ewy Kopacz przekazania na początku kwietnia oceny dotychczasowego funkcjonowania pakietu onkologicznego i wprowadzenia niezbędnych zmian i modyfikacji w ustawie. Spotkania zespołu ds. POZ i pakietu onkologicznego z udziałem przedstawicieli MZ, NFZ, świadczeniodawców oraz konsultantów ds. onkologii odbywają się od lutego. Mamy nadzieję, że zespół wypracowuje konieczne zmiany i przepisy wykonawcze, które mają zapewnić optymalizację funkcjonowania tego pakietu. Powołanie takiego zespołu postulowało BCC w styczniowych rekomendacjach GGC.

4. Polityka informacyjna oraz nadzór Ministerstwa Zdrowia nad realizacją i wykorzystaniem środków na ochronę zdrowia z Funduszy Unijnych w perspektywie finansowej 2014-2020.Do wydania na ochronę zdrowia w wielu programach będzie prawie trzykrotnie wyższa kwota, niż w poprzedniej perspektywie.

5. Oczekiwana od 2 lat transpozycja tzw. dyrektywy fałszywkowej do ustawy Prawo farmaceutyczne, której celem jest przeciwdziałanie obrotowi sfałszowanymi produktami leczniczymi.

6. Kontynuacja konsultacji społecznych Ministerstwa Zdrowia ze środowiskiem przedsiębiorców w zakresie zmian w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia dotyczących rynku suplementów diety. Inicjatorem tych spotkań, które rozpoczęły się w ubiegłym roku jest BCC.

Działania oceniane krytycznie:

1. W Radzie ds. zdrowia publicznego w ramach projektu ustawy o zdrowiu publicznym nie przewidziano przedstawiciela pracodawców. Uważamy to za niedopatrzenie, wobec istotnej roli, jaką pracodawcy mogą odgrywać w profilaktyce i promocji zdrowego trybu życia w miejscach pracy.

2. Praktyki dyskryminowania przez NFZ sektora prywatnych świadczeniodawców przy podziale środków publicznych. Preferowanie przez NFZ, w nieuzasadnionych przypadkach, kompleksowości usług, a nie ich jakości, godzi zarówno w interesy pacjentów, jak i wielu prywatnych świadczeniodawców.

3. Nadal brak procedowania ustawy o dodatkowych ubezpieczeniach zdrowotnych, mimo zapowiedzi Ministra Zdrowia z grudnia 2013, iż nastąpi to w 2014 roku. Założenia do tej ustawy miały być przedstawione zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Zdrowia w lutym 2014 roku. Ponieważ dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne to niewątpliwe korzyści dla pacjentów, świadczeniodawców, lekarzy i pracodawców oraz poprawa efektywności mechanizmów funkcjonowania i finansowania systemu ochrony zdrowia nasze zastrzeżenia budzą opóźnienia we wprowadzaniu tych ubezpieczeń.

4. Projektowana zmiana w zarządzeniu Prezesa NFZ w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Zmiana ta przewiduje rezygnację z określonych wymagań, które dotyczą systemu kontroli zakażeń szpitalnych. Nowelizacji i dostosowania do dzisiejszych wyzwań wymaga też ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych z 5 grudnia 2008 roku. Według Polskiego Towarzystwa Zakażeń Szpitalnych obniżenie częstości zakażeń o 1 proc. może zmniejszyć koszty leczenia aż o 7-10 proc.

5. Rozporządzenie wykonawcze dotyczące dyrektywy fałszywkowej, zawarte w Dobrych Praktykach Dystrybucyjnych wykracza poza wytyczne europejskie i sprawia, że polskie hurtownie są mniej konkurencyjne od ich zagranicznych konkurentów. Polskie hurtownie muszą spełniać dodatkowe wymagania, których koszty muszą same ponosić.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.