
Gabinet Cieni BCC rekomenduje: "Biały szczyt ponad podziałami" pod patronatem Prezydenta RP
Kolejna ocena działań rządu, za I kwartał br. dokonana przez ministrów gospodarczych GC BCC jest najwyższą oceną rządu od początku działania gabinetu cieni - działania Ewy Kopacz zostały ocenione na 4 punkty, aż o 1 punkt lepiej od ostatniej oceny działań poprzedniego szefa rządu, Donalda Tuska, za III kw. ubiegłego roku. Także w ochronie zdrowia więcej działań zasługujących na aprobatę.
Ministrowie Gospodarczego Gabinetu Cieni Business Centre Club, który istnieje od ponad trzech lat dokonali oceny działań rządu w I kwartale br. na 2,7 punktu w skali od 0 do 5. To o 0,2 punktu więcej wobec IV kw. 2014 roku i o 0,4 punktu więcej w porównaniu do III kw. 2014 r.
Gabinet Cieni BCC rekomenduje, aby zorganizować pod patronatem Prezydenta RP „biały szczyt ponad podziałami”, którego efektem byłoby uzyskanie narodowego konsensu w sprawie długofalowej wizji i strategii dla ochrony zdrowia.
"System ochrony zdrowia w Polsce wymaga pilnie stworzenia, ponad partyjnymi podziałami i interesami, takiej wizji i strategii z uwzględnieniem wszystkich wyzwań, jakie przed nim stoją, w tym przede wszystkim problemu starzejącego się społeczeństwa. Jest to fundamentalna sprawa, bowiem różne zmiany i nowe regulacje, jakie są wprowadzane przez kolejne rządy nie zapewniają spójności, harmonii i efektywności systemu ochrony zdrowia" - czytamy w zaleceniach BCC.
Kolejnymi z priorytetów są przyśpieszenie prac nad nowelizacją ustawy Prawo Farmaceutyczne i powołanie okrągłego stołu ds. braku niektórych leków i ich wywozu za granicę, z udziałem przedstawicieli MZ, NFZ, producentów, hurtowników, aptekarzy, rynku szpitalnego, stowarzyszeń pacjentów.
Co pozytywnie, a co negatywnie ocenili ministrowie GC?
Działania zasługujące na aprobatę:
1. Przedłożenie do konsultacji społecznych przez minister Beatę Małecką-Liberę projektu ustawy o zdrowiu publicznym, zgodnie z zapowiedziami z grudnia 2014 roku. Ustawa wyznacza strategiczne kierunki na rzecz poprawy jakości życia społeczeństwa Polski i zakłada, że troska o zdrowie obywateli będzie również obowiązkiem wielu resortów. Przedsiębiorcy zatrudniający w Polsce 16 milionów pracowników, w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, mogą odegrać w zakresie profilaktyki i propagowania zdrowego trybu życia bardzo ważną rolę.
2. Przyjęcie przez Rząd ustawy o leczeniu niepłodności, która kompleksowo reguluje to zagadnienie, w tym między innymi postępowanie z komórkami i zarodkami rozrodczymi, procedury bezpieczeństwa, zasady powoływania Centrów Leczenia Niepłodności, funkcjonowanie banków. Ustawa przewiduje powołanie Rady d/s Niepłodności, która ma być organem opiniodawczo-doradczym Ministra Zdrowia. Polska ,jako ostatni kraj w Europie, wprowadziła w ubiegłym roku refundację zapłodnienia metodą in vitro dla pacjentów cierpiących na to schorzenie.
3. Zapowiedz premier Ewy Kopacz przekazania na początku kwietnia oceny dotychczasowego funkcjonowania pakietu onkologicznego i wprowadzenia niezbędnych zmian i modyfikacji w ustawie. Spotkania zespołu ds. POZ i pakietu onkologicznego z udziałem przedstawicieli MZ, NFZ, świadczeniodawców oraz konsultantów ds. onkologii odbywają się od lutego. Mamy nadzieję, że zespół wypracowuje konieczne zmiany i przepisy wykonawcze, które mają zapewnić optymalizację funkcjonowania tego pakietu. Powołanie takiego zespołu postulowało BCC w styczniowych rekomendacjach GGC.
4. Polityka informacyjna oraz nadzór Ministerstwa Zdrowia nad realizacją i wykorzystaniem środków na ochronę zdrowia z Funduszy Unijnych w perspektywie finansowej 2014-2020.Do wydania na ochronę zdrowia w wielu programach będzie prawie trzykrotnie wyższa kwota, niż w poprzedniej perspektywie.
5. Oczekiwana od 2 lat transpozycja tzw. dyrektywy fałszywkowej do ustawy Prawo farmaceutyczne, której celem jest przeciwdziałanie obrotowi sfałszowanymi produktami leczniczymi.
6. Kontynuacja konsultacji społecznych Ministerstwa Zdrowia ze środowiskiem przedsiębiorców w zakresie zmian w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia dotyczących rynku suplementów diety. Inicjatorem tych spotkań, które rozpoczęły się w ubiegłym roku jest BCC.
Działania oceniane krytycznie:
1. W Radzie ds. zdrowia publicznego w ramach projektu ustawy o zdrowiu publicznym nie przewidziano przedstawiciela pracodawców. Uważamy to za niedopatrzenie, wobec istotnej roli, jaką pracodawcy mogą odgrywać w profilaktyce i promocji zdrowego trybu życia w miejscach pracy.
2. Praktyki dyskryminowania przez NFZ sektora prywatnych świadczeniodawców przy podziale środków publicznych. Preferowanie przez NFZ, w nieuzasadnionych przypadkach, kompleksowości usług, a nie ich jakości, godzi zarówno w interesy pacjentów, jak i wielu prywatnych świadczeniodawców.
3. Nadal brak procedowania ustawy o dodatkowych ubezpieczeniach zdrowotnych, mimo zapowiedzi Ministra Zdrowia z grudnia 2013, iż nastąpi to w 2014 roku. Założenia do tej ustawy miały być przedstawione zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Zdrowia w lutym 2014 roku. Ponieważ dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne to niewątpliwe korzyści dla pacjentów, świadczeniodawców, lekarzy i pracodawców oraz poprawa efektywności mechanizmów funkcjonowania i finansowania systemu ochrony zdrowia nasze zastrzeżenia budzą opóźnienia we wprowadzaniu tych ubezpieczeń.
4. Projektowana zmiana w zarządzeniu Prezesa NFZ w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Zmiana ta przewiduje rezygnację z określonych wymagań, które dotyczą systemu kontroli zakażeń szpitalnych. Nowelizacji i dostosowania do dzisiejszych wyzwań wymaga też ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych z 5 grudnia 2008 roku. Według Polskiego Towarzystwa Zakażeń Szpitalnych obniżenie częstości zakażeń o 1 proc. może zmniejszyć koszty leczenia aż o 7-10 proc.
5. Rozporządzenie wykonawcze dotyczące dyrektywy fałszywkowej, zawarte w Dobrych Praktykach Dystrybucyjnych wykracza poza wytyczne europejskie i sprawia, że polskie hurtownie są mniej konkurencyjne od ich zagranicznych konkurentów. Polskie hurtownie muszą spełniać dodatkowe wymagania, których koszty muszą same ponosić.
Gabinet Cieni BCC rekomenduje, aby zorganizować pod patronatem Prezydenta RP „biały szczyt ponad podziałami”, którego efektem byłoby uzyskanie narodowego konsensu w sprawie długofalowej wizji i strategii dla ochrony zdrowia.
"System ochrony zdrowia w Polsce wymaga pilnie stworzenia, ponad partyjnymi podziałami i interesami, takiej wizji i strategii z uwzględnieniem wszystkich wyzwań, jakie przed nim stoją, w tym przede wszystkim problemu starzejącego się społeczeństwa. Jest to fundamentalna sprawa, bowiem różne zmiany i nowe regulacje, jakie są wprowadzane przez kolejne rządy nie zapewniają spójności, harmonii i efektywności systemu ochrony zdrowia" - czytamy w zaleceniach BCC.
Kolejnymi z priorytetów są przyśpieszenie prac nad nowelizacją ustawy Prawo Farmaceutyczne i powołanie okrągłego stołu ds. braku niektórych leków i ich wywozu za granicę, z udziałem przedstawicieli MZ, NFZ, producentów, hurtowników, aptekarzy, rynku szpitalnego, stowarzyszeń pacjentów.
Co pozytywnie, a co negatywnie ocenili ministrowie GC?
Działania zasługujące na aprobatę:
1. Przedłożenie do konsultacji społecznych przez minister Beatę Małecką-Liberę projektu ustawy o zdrowiu publicznym, zgodnie z zapowiedziami z grudnia 2014 roku. Ustawa wyznacza strategiczne kierunki na rzecz poprawy jakości życia społeczeństwa Polski i zakłada, że troska o zdrowie obywateli będzie również obowiązkiem wielu resortów. Przedsiębiorcy zatrudniający w Polsce 16 milionów pracowników, w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, mogą odegrać w zakresie profilaktyki i propagowania zdrowego trybu życia bardzo ważną rolę.
2. Przyjęcie przez Rząd ustawy o leczeniu niepłodności, która kompleksowo reguluje to zagadnienie, w tym między innymi postępowanie z komórkami i zarodkami rozrodczymi, procedury bezpieczeństwa, zasady powoływania Centrów Leczenia Niepłodności, funkcjonowanie banków. Ustawa przewiduje powołanie Rady d/s Niepłodności, która ma być organem opiniodawczo-doradczym Ministra Zdrowia. Polska ,jako ostatni kraj w Europie, wprowadziła w ubiegłym roku refundację zapłodnienia metodą in vitro dla pacjentów cierpiących na to schorzenie.
3. Zapowiedz premier Ewy Kopacz przekazania na początku kwietnia oceny dotychczasowego funkcjonowania pakietu onkologicznego i wprowadzenia niezbędnych zmian i modyfikacji w ustawie. Spotkania zespołu ds. POZ i pakietu onkologicznego z udziałem przedstawicieli MZ, NFZ, świadczeniodawców oraz konsultantów ds. onkologii odbywają się od lutego. Mamy nadzieję, że zespół wypracowuje konieczne zmiany i przepisy wykonawcze, które mają zapewnić optymalizację funkcjonowania tego pakietu. Powołanie takiego zespołu postulowało BCC w styczniowych rekomendacjach GGC.
4. Polityka informacyjna oraz nadzór Ministerstwa Zdrowia nad realizacją i wykorzystaniem środków na ochronę zdrowia z Funduszy Unijnych w perspektywie finansowej 2014-2020.Do wydania na ochronę zdrowia w wielu programach będzie prawie trzykrotnie wyższa kwota, niż w poprzedniej perspektywie.
5. Oczekiwana od 2 lat transpozycja tzw. dyrektywy fałszywkowej do ustawy Prawo farmaceutyczne, której celem jest przeciwdziałanie obrotowi sfałszowanymi produktami leczniczymi.
6. Kontynuacja konsultacji społecznych Ministerstwa Zdrowia ze środowiskiem przedsiębiorców w zakresie zmian w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia dotyczących rynku suplementów diety. Inicjatorem tych spotkań, które rozpoczęły się w ubiegłym roku jest BCC.
Działania oceniane krytycznie:
1. W Radzie ds. zdrowia publicznego w ramach projektu ustawy o zdrowiu publicznym nie przewidziano przedstawiciela pracodawców. Uważamy to za niedopatrzenie, wobec istotnej roli, jaką pracodawcy mogą odgrywać w profilaktyce i promocji zdrowego trybu życia w miejscach pracy.
2. Praktyki dyskryminowania przez NFZ sektora prywatnych świadczeniodawców przy podziale środków publicznych. Preferowanie przez NFZ, w nieuzasadnionych przypadkach, kompleksowości usług, a nie ich jakości, godzi zarówno w interesy pacjentów, jak i wielu prywatnych świadczeniodawców.
3. Nadal brak procedowania ustawy o dodatkowych ubezpieczeniach zdrowotnych, mimo zapowiedzi Ministra Zdrowia z grudnia 2013, iż nastąpi to w 2014 roku. Założenia do tej ustawy miały być przedstawione zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Zdrowia w lutym 2014 roku. Ponieważ dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne to niewątpliwe korzyści dla pacjentów, świadczeniodawców, lekarzy i pracodawców oraz poprawa efektywności mechanizmów funkcjonowania i finansowania systemu ochrony zdrowia nasze zastrzeżenia budzą opóźnienia we wprowadzaniu tych ubezpieczeń.
4. Projektowana zmiana w zarządzeniu Prezesa NFZ w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Zmiana ta przewiduje rezygnację z określonych wymagań, które dotyczą systemu kontroli zakażeń szpitalnych. Nowelizacji i dostosowania do dzisiejszych wyzwań wymaga też ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych z 5 grudnia 2008 roku. Według Polskiego Towarzystwa Zakażeń Szpitalnych obniżenie częstości zakażeń o 1 proc. może zmniejszyć koszty leczenia aż o 7-10 proc.
5. Rozporządzenie wykonawcze dotyczące dyrektywy fałszywkowej, zawarte w Dobrych Praktykach Dystrybucyjnych wykracza poza wytyczne europejskie i sprawia, że polskie hurtownie są mniej konkurencyjne od ich zagranicznych konkurentów. Polskie hurtownie muszą spełniać dodatkowe wymagania, których koszty muszą same ponosić.