123RF
NFZ sprawdzi, czy lekarze przyjmują pacjentów
Autor: Monika Stelmach
Data: 29.07.2020
Źródło: NFZ
Tagi: | NFZ, kontrole, dostępność, Rzecznik Praw Pacjenta |
Powodem wznowienia przez NFZ kontroli w placówkach medycznych i aptekach są skargi pacjentów na ograniczony dostęp do lekarzy. Największym problemem jest dodzwonienie się do ośrodków ochrony zdrowia, ale w niektórych przypadkach dochodzi do odmowy udzielania świadczeń.
Pacjenci najczęściej zwracają uwagę na ograniczenie dostępności do leczenia. Zdecydowana większość zgłoszeń dotyczy problemów z samym dodzwonieniem się do placówki medycznej. Ponadto sygnalizują trudności z uzyskaniem skierowania na badania, problemy z kontynuacją farmakoterapii, odmowy udzielenia świadczeni i brak możliwości osobistego kontaktu z lekarzem.
Również do Biura Rzecznika Praw Pacjenta napływają skargi na brak możliwości uzyskania świadczeń. RPP przekazał do NFZ łącznie 973 sygnałów od pacjentów, które dotyczyły funkcjonowania podmiotów leczniczych w marcu i kwietniu 2020 r. Wszystkie sprawy były na bieżąco wyjaśniane. Największą część zgłoszeń – 804 przypadki, stanowiły skargi na działanie placówek realizujących świadczenia w lecznictwie otwartym.
Zjawiskiem wymagającym wyjaśnienia jest również dwukrotny wzrost udzielania podstawowych świadczeń jak porada lekarska, podstawowe badania diagnostyczne, opieka pielęgniarska w szpitalnych oddziałach ratunkowych i izbach przyjęć w czerwcu w stosunku do marca i kwietnia 2020 r. Takiego wzrostu nie odnotowano natomiast w przypadku pacjentów w stanie ciężkim, dla których SOR i IP są miejscem, w którym przede wszystkim mogą uzyskać pomoc.
Wznowienie kontroli nastąpiło w ostatnim tygodniu lipca. Zostały one czasowo wstrzymane w marcu 2020 roku z powodu epidemii.
Przeczytaj także: „Bartłomiej Chmielowiec o cewnikowaniu przez telefon”, „Ponad 80 proc. pacjentów twierdzi, że podczas epidemii ma utrudniony dostęp do lekarza”, „Chmielowiec: Pamiętajmy o tych, którzy nie są chorzy na COVID-19” i „TelePOZ się nie sprawdza”.
Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
Również do Biura Rzecznika Praw Pacjenta napływają skargi na brak możliwości uzyskania świadczeń. RPP przekazał do NFZ łącznie 973 sygnałów od pacjentów, które dotyczyły funkcjonowania podmiotów leczniczych w marcu i kwietniu 2020 r. Wszystkie sprawy były na bieżąco wyjaśniane. Największą część zgłoszeń – 804 przypadki, stanowiły skargi na działanie placówek realizujących świadczenia w lecznictwie otwartym.
Zjawiskiem wymagającym wyjaśnienia jest również dwukrotny wzrost udzielania podstawowych świadczeń jak porada lekarska, podstawowe badania diagnostyczne, opieka pielęgniarska w szpitalnych oddziałach ratunkowych i izbach przyjęć w czerwcu w stosunku do marca i kwietnia 2020 r. Takiego wzrostu nie odnotowano natomiast w przypadku pacjentów w stanie ciężkim, dla których SOR i IP są miejscem, w którym przede wszystkim mogą uzyskać pomoc.
Wznowienie kontroli nastąpiło w ostatnim tygodniu lipca. Zostały one czasowo wstrzymane w marcu 2020 roku z powodu epidemii.
Przeczytaj także: „Bartłomiej Chmielowiec o cewnikowaniu przez telefon”, „Ponad 80 proc. pacjentów twierdzi, że podczas epidemii ma utrudniony dostęp do lekarza”, „Chmielowiec: Pamiętajmy o tych, którzy nie są chorzy na COVID-19” i „TelePOZ się nie sprawdza”.
Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.