IMM
Po co lekarz, gdy jest Google? Raport
Redaktor: Alicja Wesołowska
Data: 24.08.2017
Źródło: IMM/oprac. AW
Tagi: | suplementy diety, imm |
Internet jest pierwszym źródłem wiedzy medycznej dla ogromnej liczby Polaków – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Fora i portale społecznościowe przejmują niektóre zadania lekarzy.
Według danych z monitoringu IMM tylko w czerwcu 2017 roku liczba publikacji o suplementach diety wyniosła ponad 3,6 tys. Najwięcej wzmianek odnotowano na Facebooku, gdzie pojawiło się 42 procent wszystkich informacji. Tego typu posty publikowane w social mediach generują bardzo duże zaangażowanie internautów. W badanym okresie wszystkie publikacje wywołały 48 tys. interakcji.
Z raportu wynika, że internet jest pierwszym źródłem, z którego Polacy czerpią informacje o zdrowiu, chorobach, leczeniu i potrzebnych lekach. Coraz częściej szukając podpowiedzi dotyczących stanu zdrowia lub potrzebnych leków, pacjenci wspierają się w pierwszej kolejności informacjami i poradami z mediów społecznościowych. Zgodnie z raportem CBOS w sytuacji choroby lub problemów ze zdrowiem niemal siedmiu na dziesięciu korzystających z sieci (69%) szuka w internecie informacji na temat danych objawów i dolegliwości.
Zdecydowana większość publikowanych treści to rekomendacje suplementów diety na forach oraz blogach, dużą część publikacji zajmują też reklamy suplementów. W porównaniu z tym informacje na publikowane przez specjalistów, lekarzy lub dietetyków zdarzają się rzadko. Specjalistyczne informacje to nadal domena głównie materiałów prasowych. Tam większość tego typu treści dotyczy prawidłowego wykorzystywania suplementów diety, a do wypowiedzi zapraszani są lekarze i dietetycy. Jednak w porównaniu do liczby publikacji w internecie jest to tylko niewielki odsetek – w badanym czasie w prasie pojawiło się 57 artykułów odnoszących się do suplementów diety.
Internauci najczęściej szukają odżywek dla sportowców, preparatów na odchudzanie oraz na przeziębienie.
Z raportu IMM wynika, że eiększość przeanalizowanych materiałów na temat suplementów diety miała wydźwięk neutralny. Publikacje mające pozytywny wydźwięk prezentowały suplementy diety jako bezpieczne, łatwo dostępne, a także informowały o skutecznym działaniu na różnego rodzaju dolegliwości oraz przedstawiały suplementy diety jako niezbędne do normalnego funkcjonowania, a także opierały się na dobrej opinii specjalistów. Publikacje o wydźwięku negatywnym dotyczyły głównie kwestii skutków ubocznych i alergii na składniki suplementów oraz nielegalnego rozprowadzania nieprzebadanych produktów.
IMM po przeanalizowaniu wyniku monitoringu mediów dowiedział się, jakich informacji najczęściej poszukują internauci w sieci przy wyborze suplementów diety. Są to głównie pytania z prośbą polecenia najlepszego produktu, informacje na temat składników oraz ceny. Kto najczęściej poleca? Internetowi „specjaliści”, następnie blogerzy, sportowcy, dopiero na końcu są lekarze oraz branżowi eksperci.
W monitoringu mediów społecznościowych IMM zaobserwował dużą liczbę postów, w których użytkownicy informowali, że podejmują wyzwania i sprawdzają dla swoich fanów różnego rodzaju odżywki, a później powiadamiają o wynikach, np. na swoich instagramowych profilach. To właśnie Instagram był w badanym okresie platformą, gdzie pojawiło się pięć najbardziej angażujących publikacji, które łącznie wywołały 15,5 tys. interakcji.
W mediach społecznościowych widać rosnące zaangażowanie firm w promocję swoich produktów, lecz kiedy pojawiają się pytania i prośby o polecenie produktu, firmy milczą, zamiast wykorzystać naturalny sposób nawiązania relacji z konsumentem.
Badanie CBOS wykazało, że ponad połowie pytanych użytkowników internetu (59%) zdarzyło się weryfikować online diagnozę i zalecenia lekarza lub szukać po wizycie dodatkowych informacji.
Z kolei z danych IMM wynika, że miesięcznie w internecie pojawia się kilkaset zapytań związanych z poszukiwaniem lekarza. Nawet w latem miesięcznie pojawia się blisko 1000 wpisów z prośbą o polecenie lekarza. Najczęściej informacje na ten temat internauci zamieszczają na Facebooku oraz Twitterze. Na posty z prośbą o polecenie lekarza w ciągu kilku minut pojawiają się dziesiątki odpowiedzi. W czerwcu pojawiły się 984 prośby o zarekomendowanie dobrego specjalisty, wywołując ponad 108 tys. interakcji.
Badanie oparto o dane z monitoringu prasy, internetu i mediów społecznościowych IMM. Monitoring przeprowadzono w okresie 1.06.2017 do 30.06.2017 pod kątem hasła „suplementy diety” oraz fraz związanych z poszukiwaniem opinii o lekarzach. Analizę wykonano w Module Analitycznym IMM.
Z raportu wynika, że internet jest pierwszym źródłem, z którego Polacy czerpią informacje o zdrowiu, chorobach, leczeniu i potrzebnych lekach. Coraz częściej szukając podpowiedzi dotyczących stanu zdrowia lub potrzebnych leków, pacjenci wspierają się w pierwszej kolejności informacjami i poradami z mediów społecznościowych. Zgodnie z raportem CBOS w sytuacji choroby lub problemów ze zdrowiem niemal siedmiu na dziesięciu korzystających z sieci (69%) szuka w internecie informacji na temat danych objawów i dolegliwości.
Zdecydowana większość publikowanych treści to rekomendacje suplementów diety na forach oraz blogach, dużą część publikacji zajmują też reklamy suplementów. W porównaniu z tym informacje na publikowane przez specjalistów, lekarzy lub dietetyków zdarzają się rzadko. Specjalistyczne informacje to nadal domena głównie materiałów prasowych. Tam większość tego typu treści dotyczy prawidłowego wykorzystywania suplementów diety, a do wypowiedzi zapraszani są lekarze i dietetycy. Jednak w porównaniu do liczby publikacji w internecie jest to tylko niewielki odsetek – w badanym czasie w prasie pojawiło się 57 artykułów odnoszących się do suplementów diety.
Internauci najczęściej szukają odżywek dla sportowców, preparatów na odchudzanie oraz na przeziębienie.
Z raportu IMM wynika, że eiększość przeanalizowanych materiałów na temat suplementów diety miała wydźwięk neutralny. Publikacje mające pozytywny wydźwięk prezentowały suplementy diety jako bezpieczne, łatwo dostępne, a także informowały o skutecznym działaniu na różnego rodzaju dolegliwości oraz przedstawiały suplementy diety jako niezbędne do normalnego funkcjonowania, a także opierały się na dobrej opinii specjalistów. Publikacje o wydźwięku negatywnym dotyczyły głównie kwestii skutków ubocznych i alergii na składniki suplementów oraz nielegalnego rozprowadzania nieprzebadanych produktów.
IMM po przeanalizowaniu wyniku monitoringu mediów dowiedział się, jakich informacji najczęściej poszukują internauci w sieci przy wyborze suplementów diety. Są to głównie pytania z prośbą polecenia najlepszego produktu, informacje na temat składników oraz ceny. Kto najczęściej poleca? Internetowi „specjaliści”, następnie blogerzy, sportowcy, dopiero na końcu są lekarze oraz branżowi eksperci.
W monitoringu mediów społecznościowych IMM zaobserwował dużą liczbę postów, w których użytkownicy informowali, że podejmują wyzwania i sprawdzają dla swoich fanów różnego rodzaju odżywki, a później powiadamiają o wynikach, np. na swoich instagramowych profilach. To właśnie Instagram był w badanym okresie platformą, gdzie pojawiło się pięć najbardziej angażujących publikacji, które łącznie wywołały 15,5 tys. interakcji.
W mediach społecznościowych widać rosnące zaangażowanie firm w promocję swoich produktów, lecz kiedy pojawiają się pytania i prośby o polecenie produktu, firmy milczą, zamiast wykorzystać naturalny sposób nawiązania relacji z konsumentem.
Badanie CBOS wykazało, że ponad połowie pytanych użytkowników internetu (59%) zdarzyło się weryfikować online diagnozę i zalecenia lekarza lub szukać po wizycie dodatkowych informacji.
Z kolei z danych IMM wynika, że miesięcznie w internecie pojawia się kilkaset zapytań związanych z poszukiwaniem lekarza. Nawet w latem miesięcznie pojawia się blisko 1000 wpisów z prośbą o polecenie lekarza. Najczęściej informacje na ten temat internauci zamieszczają na Facebooku oraz Twitterze. Na posty z prośbą o polecenie lekarza w ciągu kilku minut pojawiają się dziesiątki odpowiedzi. W czerwcu pojawiły się 984 prośby o zarekomendowanie dobrego specjalisty, wywołując ponad 108 tys. interakcji.
Badanie oparto o dane z monitoringu prasy, internetu i mediów społecznościowych IMM. Monitoring przeprowadzono w okresie 1.06.2017 do 30.06.2017 pod kątem hasła „suplementy diety” oraz fraz związanych z poszukiwaniem opinii o lekarzach. Analizę wykonano w Module Analitycznym IMM.