Wybrano partnerów projektu Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami
19 sierpnia odbyło się pierwsze spotkanie dotyczące organizacji Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami. Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych wybrało partnerów, z którymi będą realizować ten projekt.
Czym jest Centrum Komunikacji?
Wśród partnerów Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych w centrum znalazły się organizacje: MIGAM SA, Polski Związek Głuchych oraz Polskie Stowarzyszenie na recz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. Celem jego utworzenia jest zapewnienie usług bieżącego komunikowania się osób z niepełnosprawnościami, które takiego wsparcia potrzebują.
Centrum jest przedsięwzięciem realizowanym w z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS). Będzie realizowane od IV kwartału 2024 r. do IV kwartału 2027 r.
Projekt Centrum Komunikacji jest skierowany do dwóch grup docelowych – osób z niepełnosprawnościami, które otrzymają wsparcie w komunikacji, oraz pracujących na rzecz osób z niepełnosprawnościami, które będą świadczyły wsparcie w projekcie oraz po jego zakończeniu. Centrum będzie miało 17 lokalizacji oraz przygotuje aplikację, która pozwoli na korzystanie z jego usług przez internet.
Działania będą uwzględniały w szczególności osoby z niepełnosprawnościami narządu słuchu, mowy i wzroku, niepełnosprawnością intelektualną, z problemami zdrowia psychicznego i będące w spektrum autyzmu, osoby posługujące się polskim językiem migowym (PJM), sposobami komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN), korzystających z transkrypcji mowy na tekst, alternatywnych i augmentatywnych sposobów komunikacji (AAC) oraz tekstów łatwych do czytania i rozumienia (ETR). Celem jest zapewnienie takiego wsparcia w komunikacji, które realnie wesprze osoby z niepełnosprawnościami w życiu codziennym.
Drugim celem jest wzrost kompetencji kadry tłumaczy i tłumaczek polskiego języka migowego, tłumaczy i tłumaczek przewodników (SKOGN), specjalistów i specjalistek AAC oraz specjalistów i specjalistek w zakresie ETR.
Stacjonarnie i online
Usługi Centrum Komunikacji będą świadczone zdalnie i stacjonarnie. Usługa tłumaczenia na polski język migowy będzie dostępna zarówno online, za pośrednictwem aplikacji, jak i stacjonarnie. Tłumacz będzie mógł przyjść np. do miejsca pracy, instytucji, placówki służby zdrowia itp., gdzie osoba z niepełnosprawnością potrzebuje takiego tłumaczenia. Będzie ono wykorzystywane w przypadku bardziej złożonych spraw, kiedy tłumaczenie online będzie niewystarczające.
Usługa transkrypcji wypowiedzi fonicznej na tekst polski jest przeznaczona przede wszystkim dla osób słabosłyszących, późno ogłuchłych, nieznających polskiego języka migowego, komunikujących się za pomocą języka polskiego pisanego, jak również głuchoniewidomych. Usługa będzie odbywała się w czasie rzeczywistym, online, poprzez aplikację za pomocą czatu i połączenia audio.
Usługa tłumaczenia dokumentów polega na tłumaczeniu pism, umów, regulaminów itp., z języka polskiego na polski język migowy lub zapis w alfabecie Braille’a, oraz z PJM na język polski.
Centrum będzie też zapewniało realizację usług AAC w zależności od potrzeb w tym zakresie. Zapewni komunikację pomiędzy osobami potrzebującymi takich usług a specjalistami, którzy będą mogli udzielić wsparcia. Celem będzie też stworzenie infrastruktury i sieci specjalistów na poziomie lokalnym. Będzie można skorzystać z tłumaczenia dokumentów na ETR.
Osobom z dysfunkcją wzroku centrum będzie udostępniało informację o możliwościach alternatywnych form komunikacji, takich jak zapisanie tekstu alfabetem Braille’a, odczytanie i nagranie tekstu do pliku dźwiękowego, stworzenie pliku dźwiękowego przystosowanego do odczytania przez syntezator mowy, stworzenie pliku tekstowego, także w alfabecie Braille’a, który następnie użytkownik odtwarza za pomocą syntezatora mowy lub urządzenia tzw. linijki brajlowskiej.
Centrum będzie szkoliło specjalistów i specjalistki AAC i ETR oraz opracuje standardy doboru urządzeń i metod komunikowania się. Będzie też prowadziło bazę osób ze specjalistyczną wiedzą z zakresu AAC.
Partnerzy projektu
Podmioty, które będą tworzyły Centrum Komunikacji to:
Migam SA, spółka, która została wybrana jako podmiot niepubliczny. To firma pozytywnego wpływu na społeczność osób głuchych. Jej klientami są firmy i instytucje, a grupą docelową osoby głuche. Od początku działalności przetłumaczyli około 300 tys. rozmów (przez system połączeń wideo) oraz ponad 5000 filmów i dokumentów. Migam współtworzą osoby głuche i eksperci do spraw języka migowego.
W tym gronie znalazły się równie dwie organizacje pozarządowe:
Polski Związek Głuchych − największa w Polsce organizacja zrzeszająca osoby niesłyszące, słabosłyszące oraz głuche. Związek zrzesza około 100 000 członków. Jego działalność obejmuje edukację, rehabilitację, oferowanie usług prawnych i reprezentowanie społeczności głuchych, niedosłyszących oraz osób z wadami mowy.
Polskie Stowarzyszenie na recz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną – największa w Polsce organizacja pozarządowa działającą na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną. Jej celem jest działanie na rzecz wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością intelektualną, tworzenia warunków przestrzegania wobec nich praw człowieka, prowadzenia ich ku aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym, działanie na rzecz ochrony ich zdrowia oraz wspieranie ich rodzin. Członkami PSONI jest niemal 11 tys. osób, z czego większość – trzy czwarte stanowią rodzice osób z niepełnosprawnością intelektualną. Stowarzyszenie prowadzi ok. 350 placówek i stałych form wsparcia, których uczestnikami jest prawie 30 tys. osób wspieranych w ciągu roku.