Chirurg plastyczny z instagrama
Autor: Alicja Kostecka
Data: 11.09.2017
Źródło: Aesthetic Surgery/AK
Tagi: | chirurgia plastyczna, Instagram |
Wiele osób, zwłaszcza młodych, szuka informacji medycznych za pośrednictwem mediów społecznościowych. Instagram jest wyjątkowo wizualnym kanałem mediów społecznych wykorzystywanym w chirurgii plastycznej.
Student medycyny Northwestern University Feinberg School of Medicine w Chicago przeprowadził analizę instagrama, z której wynika, że profesjonalni specjaliści mający kwalifikacje do świadczenia usług chirurgii plastycznej są w mniejszości wśród osób wykorzystujących instagram do reklamy swoich usług. Jedynie 18% certyfikowanych chirurgów plastycznych wykorzystywało ten kanał, 26,4% stanowili lekarze bez certyfikatów w chirurgii plastycznej, którzy wykorzystywali Instagram w celach marketingowych dla chirurgii kosmetycznej. Analiza postów zamieszczanych na instagramie wykazała, że pochodzą one od otolaryngologów, dermatologów, lekarzy ogólnych, ginekologów, lekarzy rodzinnych i lekarza medycyny ratunkowej.
Badacz sklasyfikował 67,1% postów jako promocyjne i 32,9% jako edukacyjne. Certyfikowani chirurdzy plastyczni częściej publikują materiały edukacyjne w porównaniu z innymi (62,1% vs 38,1%, P = 0,02).
Badanie obejmowało 1 789 270 postów na instagramie z dnia (9 stycznia 2017), która związane były z chirurgią plastyczną.
Biorąc pod uwagę liczbę reklam chirurgii plastycznej zamieszczanych przez chirurgów nieplastycznych i związane z tym ryzyko, które stwarza dla bezpieczeństwa pacjentów, niezmiernie ważne jest, aby certyfikowani chirurdzy plastyczni używali mediów społecznościowych, takich jak instagram, jako platformy edukowania pacjentów o ryzyku zabiegu chirurgicznego i niebezpieczeństw związanych z operacją plastyczną wykonywaną przez osoby niewykwalifikowane.
W Stanach Zjednoczonych chirurg kosmetyczny może legitymować się jakąkolwiek inną specjalnością, ale chirurg plastyczny musi być certyfikowany przez American Society of Aesthetic Plastic Surgery.
W Polsce zabiegi z zakresu medycyny estetycznej nie są definiowane wprost jako świadczenia zdrowotne. W efekcie za tego typu procedury biorą się osoby niemające odpowiedniego przygotowania, jak kosmetyczki i kosmetolodzy. Medycyną estetyczną powinni zajmować się wyłącznie lekarze – podkreśla Polskie Towarzystwo Medycyny Estetycznej.
Badacz sklasyfikował 67,1% postów jako promocyjne i 32,9% jako edukacyjne. Certyfikowani chirurdzy plastyczni częściej publikują materiały edukacyjne w porównaniu z innymi (62,1% vs 38,1%, P = 0,02).
Badanie obejmowało 1 789 270 postów na instagramie z dnia (9 stycznia 2017), która związane były z chirurgią plastyczną.
Biorąc pod uwagę liczbę reklam chirurgii plastycznej zamieszczanych przez chirurgów nieplastycznych i związane z tym ryzyko, które stwarza dla bezpieczeństwa pacjentów, niezmiernie ważne jest, aby certyfikowani chirurdzy plastyczni używali mediów społecznościowych, takich jak instagram, jako platformy edukowania pacjentów o ryzyku zabiegu chirurgicznego i niebezpieczeństw związanych z operacją plastyczną wykonywaną przez osoby niewykwalifikowane.
W Stanach Zjednoczonych chirurg kosmetyczny może legitymować się jakąkolwiek inną specjalnością, ale chirurg plastyczny musi być certyfikowany przez American Society of Aesthetic Plastic Surgery.
W Polsce zabiegi z zakresu medycyny estetycznej nie są definiowane wprost jako świadczenia zdrowotne. W efekcie za tego typu procedury biorą się osoby niemające odpowiedniego przygotowania, jak kosmetyczki i kosmetolodzy. Medycyną estetyczną powinni zajmować się wyłącznie lekarze – podkreśla Polskie Towarzystwo Medycyny Estetycznej.