123RF
ABM przeznaczy 100 mln zł na opracowanie innowacyjnych wyrobów medycznych
Redaktor: Monika Stelmach
Data: 31.03.2022
Źródło: Agencja Badań Medycznych
Agencja Badań Medycznych ogłasza konkurs na opracowanie innowacyjnych wyrobów medycznych – przekaże na ten cel 100 mln zł. Wnioski można składać od 30 marca 2022 r. do 30 czerwca 2022 r.
Już dziś polski eksport wyrobów medycznych wart jest 2,4 mld euro, a według danych Urzędu Patentowego w 2020 r. wydano 14 tys. patentów na wyroby medyczne i 8 tys. na leki. Jak podaje ABM, analiza rynku biomedycznego wskazuje, że na terenie Polski funkcjonuje wiele podmiotów, m.in. o charakterze start-upów, które mają duży potencjał w kierunku rozwoju wyrobów medycznych, jednakże nie dysponują one wystarczającymi środkami umożliwiającymi sfinansowanie oceny działania i certyfikacji wymaganych regulacjami w celu wprowadzenia ich na rynek.
– Wyniki realizacji projektu muszą zostać skomercjalizowane. Efektem realizacji projektu powinna być produkcja wyrobu i jego wprowadzenie do obrotu – zaznacza agencja w komunikacie.
ABM wskazuje, że wsparcie rynku wyrobów medycznych w Polsce przyczyni się do poprawy sytuacji polskich pacjentów i do wzmocnienia współpracy instytucjonalnej i pozycji polskich ośrodków klinicznych lub polskich podmiotów działających w segmencie wyrobów medycznych.
W konkursie dwa obszary będą dodatkowo premiowane – wyroby medyczne oparte na sztucznej inteligencji i wyroby medyczne z zakresu robotyki. Jak argumentuje agencja, narzędzia oparte na AI mają potencjał do wspierania personelu medycznego w podejmowaniu decyzji terapeutycznych, a robotyka pozwala na ułatwienie pracy lekarzom wielu specjalności poprzez wspomaganie wykonywania czynności medycznych, np. w chirurgii, rehabilitacji czy w diagnostyce.
– Tego typu sektorowe wsparcie dla rynku wyrobów medycznych jest precedensowe i nigdy dotąd go nie było w naszym kraju. W dalszej perspektywie dzięki temu możliwe będzie skomercjalizowanie tych produktów i wprowadzenie ich na rynek. To może być nasza narodowa specjalność – podsumowuje dr hab. n. med. Radosław Sierpiński, prezes Agencji Badań Medycznych.
Warunki udziału w konkursie dostępne na stronie ABM: „Konkurs dla przedsiębiorstw na finansowanie opracowania, oceny działania, oceny klinicznej innowacyjnych wyrobów medycznych”.
– Wyniki realizacji projektu muszą zostać skomercjalizowane. Efektem realizacji projektu powinna być produkcja wyrobu i jego wprowadzenie do obrotu – zaznacza agencja w komunikacie.
ABM wskazuje, że wsparcie rynku wyrobów medycznych w Polsce przyczyni się do poprawy sytuacji polskich pacjentów i do wzmocnienia współpracy instytucjonalnej i pozycji polskich ośrodków klinicznych lub polskich podmiotów działających w segmencie wyrobów medycznych.
W konkursie dwa obszary będą dodatkowo premiowane – wyroby medyczne oparte na sztucznej inteligencji i wyroby medyczne z zakresu robotyki. Jak argumentuje agencja, narzędzia oparte na AI mają potencjał do wspierania personelu medycznego w podejmowaniu decyzji terapeutycznych, a robotyka pozwala na ułatwienie pracy lekarzom wielu specjalności poprzez wspomaganie wykonywania czynności medycznych, np. w chirurgii, rehabilitacji czy w diagnostyce.
– Tego typu sektorowe wsparcie dla rynku wyrobów medycznych jest precedensowe i nigdy dotąd go nie było w naszym kraju. W dalszej perspektywie dzięki temu możliwe będzie skomercjalizowanie tych produktów i wprowadzenie ich na rynek. To może być nasza narodowa specjalność – podsumowuje dr hab. n. med. Radosław Sierpiński, prezes Agencji Badań Medycznych.
Warunki udziału w konkursie dostępne na stronie ABM: „Konkurs dla przedsiębiorstw na finansowanie opracowania, oceny działania, oceny klinicznej innowacyjnych wyrobów medycznych”.