Dawid Żuchowicz/Agencja Wyborcza.pl

Co dalej z Centralnym Szpitalem Klinicznym MSWiA w Warszawie?

Udostępnij:
W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano projekt dotyczący utworzenia Państwowego Instytutu Medycznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – podmiot ma powstać po przekształceniu Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie.
W dokumencie poinformowano, że „Państwowy Instytut Medyczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ma być podmiotem o wysokim potencjale naukowym i organizacyjnym, prowadzącym badania naukowe i prace rozwojowe w powiązaniu z udzieleniem świadczeń opieki zdrowotnej, działającym w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy służb mundurowych”.

– Konieczność utworzenia instytutu wynika między innymi z faktu, że obszar medycyny pracy dotyczący specyfiki służby i potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, jak również medycyny interwencyjnej związanej z zabezpieczeniem osób zajmujących najwyższe stanowiska państwowe oraz ważnych wydarzeń państwowych, nie był dotychczas dostatecznie rozwijany – uzasadniono w projekcie, dodając, że „instytut będzie służyć rozwojowi priorytetowej zdolności operacyjnej służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa w szczególności przez:
– określanie standardów opieki zdrowotnej nad funkcjonariuszami oraz standardów postępowania medycznego na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa wewnętrznego państwa,
– prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych i usługowo-badawczych w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu dotyczących bezpieczeństwa wewnętrznego państwa z uwzględnieniem specyfiki potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy,
– prowadzenie badań naukowych oraz prac wdrożeniowych w zakresie informatyzacji, innowacji cyfrowych, nowych technologii medycznych oraz modeli usług medycznych, przewidzianych do wykorzystania w obszarze cywilnym oraz dla potrzeb Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa,
– wykonywanie zadań z zakresu służby medycyny pracy w odniesieniu do funkcjonariuszy i pracowników Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa,
– kształcenie wysokospecjalistycznych kadr medycznych z uwzględnieniem innowacyjnych narzędzi i metod”.

W dokumencie podkreślono, że „działalność instytutu pozwoli na stałe opracowywanie i doskonalenie standardów zabezpieczenia medycznego na wypadek zdarzeń masowych, w tym w sytuacjach masowego zagrożenia – na przykład epidemiologicznego, związanego ze skutkami katastrof naturalnych i wewnętrznych sytuacji kryzysowych”. Dodano też, że „oprócz zadań związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym państwa i potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy, podmiot będzie udzielał świadczeń zdrowotnych ogółowi ludności”.

Instytut powstanie po przekształceniu Centralnego Szpitala Klinicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie.

– CSK MSWiA jako jeden z największych ośrodków medycznych w kraju dostarczający kompleksowych usług zdrowotnych z zakresu lecznictwa zamkniętego, ambulatoryjnego, diagnostyki i rehabilitacji pacjentom z całej Polski, posiada potencjał techniczny, organizacyjny i kadrowy do podjęcia działalności jako instytut badawczy – wyjaśniono, dodając, że „przekształcenie CSK MSWiA w instytut ma się dokonać w formie ustawy”.

W projekcie zaproponowano by „instytut miał osobowość prawną, był instytutem oraz prowadził działalność polegającą na:
– określaniu i opracowywaniu standardów opieki zdrowotnej nad funkcjonariuszami,
– określaniu i opracowywaniu standardów postępowania medycznego na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, w szczególności zdarzeń o charakterze terrorystycznym lub mnogim, a także związanych ze stanami nadzwyczajnymi,
– prowadzeniu działalności konsultacyjnej na rzecz podmiotów leczniczych utworzonych przez ministra,
– prowadzeniu badań naukowych, prac rozwojowych i usługowo-badawczych w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu dotyczących bezpieczeństwa wewnętrznego państwa z uwzględnieniem specyfiki potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa,
– rozwoju naukowym i kształceniu specjalistycznych kadr medycznych, w tym dla potrzeb Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, w szczególności kształceniu przeddyplomowym, podyplomowym, w tym specjalizacyjnym oraz ustawicznym, a także prowadzeniu szkoły doktorskiej,
– prowadzeniu badań naukowych oraz prac wdrożeniowych w zakresie informatyzacji, innowacji cyfrowych, nowych technologii medycznych oraz modeli usług medycznych, przewidzianych do wykorzystania w obszarze cywilnym oraz dla potrzeb Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa,
– prowadzeniu badań klinicznych,
– inicjowaniu i rozwijaniu współpracy krajowej i międzynarodowej w dziedzinie nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu,
– prowadzeniu działalności w dziedzinie medycyny pracy, w tym w szczególności wykonywaniu zadań z zakresu służby medycyny pracy w odniesieniu do funkcjonariuszy i pracowników Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa lub innych jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej lub przez nich nadzorowanych,
– realizacji zadań dydaktycznych, w tym prowadzeniu kształcenia na studiach podyplomowych na zasadach określonych w ustawie z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
– nadawaniu stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinie nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu,
– prowadzeniu działalności w zakresie informacji naukowej,
– prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie niezbędnym do należytego wykonywania zadań podstawowych,
– realizacji innych zadań zleconych przez ministra na podstawie przepisów szczególnych”.

Poinformowano też, że „koszty bieżącej działalności instytut będzie pokrywał z uzyskiwanych przychodów – podmiot będzie finansował swoją działalność z:
– środków finansowych z realizacji umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych,
– przychodów z tytułu wdrażania i upowszechniania wyników swojej działalności naukowej oraz efektów ekonomicznych powstałych z tego tytułu na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
– dotacji uzyskiwanych na podstawie ustawy o instytutach badawczych, ustawy o działalności leczniczej oraz zgodnie z innymi przepisami,
– subwencji i dotacji uzyskiwanych na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
– dotacji podmiotowych przekazywanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych ze środków ujętych w części budżetowej, której jest dysponentem, z przeznaczeniem na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników naukowych instytutu wraz z pochodnymi od tych wynagrodzeń oraz wydatków pozawynagrodzeniowych,
– dotacji celowych na zadania zlecone przez ministra w zakresie działu administracji rządowej sprawy wewnętrzne,
– dotacji celowych na inwestycje,
– środków uzyskanych z budżetu Unii Europejskiej oraz od innych podmiotów zgodnie z odrębnymi przepisami,
– grantów lub zleceń,
– spadków, zapisów i darowizn,
– innych niewymienionych przychodów”.

Poza tym zapisano, że „instytut przejmie mienie, obejmujące własność i inne prawa majątkowe CSK MSWiA, pracownicy zatrudnieni w CSK MSWiA staną się pracownikami nowego podmiotu”.

Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to drugi kwartał 2022 r.

Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Projekt ustawy o Państwowym Instytucie Medycznym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.